martes, 24 de mayo de 2022

Sudar sangre

versió catalana | versión española






Francesco Bassano 

Oración de Jesús en 
el huerto de Getsemaní

Óleo sobre lienzo
Galleria Doria Pamphilij. Roma




Tras la Última Cena con sus apóstoles, Jesús decidió ir al Monte de los Olivos a rezar. Eligió a tres de sus más allegados apóstoles (Pedro, Santiago y Juan) y se dirigió al huerto llamado de Getsemaní. Jesús estaba muy angustiado por los terribles momentos que se le acercaban, y sentía una intensa soledad: sus seguidores se habían dormido. Jesús velaba y su padecimiento psíquico debía ser muy intenso. En estas circunstancias extremas, el Evangelio de San Lucas nos revela que sudó sangre:

"Y estando en agonía, oraba más intensamente; y era su sudor como grandes gotas de sangre que caían hasta la tierra".  (Lucas 22:44)

 



Detalle del cuadro de Bassano donde puede apreciarse representada
la hematidrosis de Jesús cayendo en grandes goterones  


Es curioso que sea San Lucas (que la tradición dice que era médico, como se comenta en Colosenses 4:14) el único que nos transmite este detalle, que omiten los otros evangelistas.

De todas maneras cabe destacar dos  detalles. El primero es el uso del comparativo: dice "como gotas de sangre", en vez de "gotas de sangre". Otro aspecto es el estilo. Lucas, que escribía en griego, de forma muy literaria, usa en este pasaje dos vocablos que son poco usuales en su prosa. Por este motivo, y por la falta de coincidencia con los otros evangelistas, hay quien piensa que este pasaje fue añadido posteriormente por algún copista. 


Andrea Vaccaro (1604-1670) : 
Oración de Jesús en el huerto  
de Getsemaní (circa 1660).
Museu de Montserrat

Abajo: detalle





Esto es precisamente lo que intenta  plasmar este cuadro de Francesco Bassano, un pintor véneto que encontramos en la Galleria Doria Pamphilj, de Roma. Parece ser que pintó diversas versiones de este tema que se pueden ver en otros museos. También otros autores dejaron constancia de este fenómeno, como por ejemplo el napolitano Andrea Vaccaro (1604-1670) como podemos ver en la obra de la pinacoteca del Museo de Montserrat. También cabe citar algunas esculturas religiosas como algunos pasos de Semana Santa, representando "La oración en el huerto". Podemos recordar, como ejemplos, el de Fernando Ortiz (1758) de Málaga y muy especialmente el de  Salzillo (Museo Salzillo, Murcia).  

Pero ¿el relato evangélico es real o puede ser una hipérbole, un simbolismo? ¿Se puede realmente sudar sangre?

El sudor de sangre se conoce médicamente como hematidrosis (voz derivada del griego haima/haimatos αἷμα, αἵματος, sangre; hidrōs' ἱδρώς agua, sudor). Se acepta que es posible, aunque rarísimo, y se puede dar en casos de un sufrimiento psicológico extremo. Se ha descrito en algunos casos de personas que sabían que iban a morir inmediatamente de muerte violenta, como condenados a muerte o soldados a punto de entrar en combate, en situaciones bélicas.  

Aunque la causa de este fenómeno no se conoce con exactitud, se ha apuntado la hipótesis de que pueda deberse a un intenso estrés que provoca una descarga del sistema vegetativo simpático (reacción de alarma) que cursa con una fuerte vasoconstricción α-1 cutánea y abdominal (desplazando un gran volumen de sangre). Esto produciría un gran aumento de la tensión arterial, y que se active en el organismo una descarga colinérgica vasodilatadora que provoca una gran sudoración como mecanismo compensatorio para perder volumen y así disminuir la presión: la sangre expulsada del intestino y de la superficie cutánea se dirige a los puntos en donde hay vasodilatación, las glándulas sudoríparas. En estos casos, el tejido no aguanta bien la intensa presión y la sangre se puede extravasar, saliendo al exterior mezclada con el sudor. 




Hay que señalar que la hematidrosis es, en todo caso, un fenómeno excepcional, del que se han descrito muy pocos casos durante los dos últimos siglos. 

Precisamente, esta escasa incidencia y el hecho de que entre los pocos casos que se pueden observar haya muchos simuladores, hace que esta entidad no sea unánimemente totalmente aceptada por los médicos. 

___________________________________



Suar sang





Francesco Bassano 

Oració de Jesús a 
l'hort de Getsemaní

Oli sobre tela
Galleria Doria Pamphilij. Roma



Després de l'Últim Sopar amb els seus apòstols, Jesús va decidir anar a la Muntanya de les Oliveres a resar. Va triar tres dels seus apòstols més propers (Pere, Santiago i Joan) i es va dirigir a l'hort anomenat de Getsemaní. Jesús estava molt angoixat pels moments terribles que se li acostaven, i sentia una intensa solitud: els seus seguidors s'havien adormit. Jesús vetllava i el seu patiment psíquic havia de ser molt intens. En aquestes circumstàncies extremes, l'Evangeli de Sant Lluc ens revela que va suar sang:

"I estant en agonia, pregava més intensament; i era la seva suor com grans gotes de sang que queien fins a la terra". (Lluc 22:44)


Detall del quadre de Bassano a on es pot veure representada
la hematidrosis de Jesús caient en grans gotes  

És curiós que sigui Sant Lluc (segons diu la tradició era metge, com es comenta a Colossencs 4:14) l'únic que ens transmet aquest detall, que els altres evangelistes ometen.

De totes maneres en destaquen dos detalls. El primer és l'ús del comparatiu: diu "com gotes de sang", en comptes de "gotes de sang". Un altre aspecte és l’estil. Lucas, que escrivia en grec, de forma molt literària, utilitza en aquest passatge dues paraules que són poc usuals en la seva prosa. Per aquest motiu, i per la manca de coincidència amb els altres evangelistes, hi ha qui pensa que aquest passatge va ser afegit posteriorment per algun copista.




Andrea Vaccaro (1604-1670) : 
Oració de Jesús a l'hort  
de Getsemaní (circa 1660).
Museu de Montserrat


Andrea Vaccaro:
Pregària de Jesús a l'hort de Getsemaní (detall)


Això és precisament el que intenta plasmar aquest quadre de Francesco Bassano, un pintor vènet que trobem a la Galleria Doria Pamphilj, de Roma. Sembla que va pintar diverses versions d'aquest tema que es poden veure a altres museus. També altres autors van deixar constància d'aquest fenomen, com ara el napolità Andrea Vaccaro (1604-1670) tal com podem veure a l'obra de la pinacoteca del Museu de Montserrat. També cal esmentar algunes escultures religioses com alguns passos de Setmana Santa, representant "La pregrària a l'hort". Podem recordar, com a exemples, el de Fernando Ortiz (1758) de Màlaga i molt especialment el del Salzillo (Museu Salzillo, Múrcia).

Però és real el relat evangèlic o pot ser una hipèrbole, un simbolisme? Es pot suar sang realment?

La suor de sang es coneix mèdicament com a hematidrosi (veu derivada del grec haima/haimatos αἷμα, αἵματος, sang; hidrōs' ἱδρώς aigua, suor). S'accepta que és possible, encara que raríssim, i es pot donar en casos d'un patiment psicològic extrem. S'ha descrit en alguns casos de persones que sabien que moririen immediatament de mort violenta, com condemnats a mort o soldats a punt d'entrar en combat, en situacions bèl·liques.

Encara que la causa d'aquest fenomen no es coneix amb exactitud, s'ha apuntat la hipòtesi que pugui ser degut a un estrès intens que provoca una descàrrega del sistema vegetatiu simpàtic (reacció d'alarma) que cursa amb una forta vasoconstricció α-1 cutània i abdominal (desplaçant un gran volum de sang). Això produiria un gran augment de la tensió arterial, i que s'activi una descàrrega colinèrgica vasodilatadora a l'organisme que provoca una gran sudoració com a mecanisme compensatori per perdre volum i així disminuir la pressió: la sang expulsada de l'intestí i de la superfície cutània es dirigeix als punts on hi ha vasodilatació, les glàndules sudorípares. En aquests casos, el teixit no aguanta bé la pressió intensa i la sang es pot extravasar, sortint a l'exterior barrejada amb la suor. 


Cal assenyalar que l'hematidrosi és un fenomen excepcional, del qual s'han descrit molt pocs casos durant els dos darrers segles.

Precisament, aquesta escassa incidència i el fet que entre els pocs casos que es poden observar hi hagi molts simuladors fa que aquesta entitat no sigui unànimement del tot acceptada pels metges.


No hay comentarios: