viernes, 28 de mayo de 2021

Nistatina, el antifúngico de N.Y.state

versió catalana | versión española






Rachel Brown y Elisabeth Hazen  
en su laboratorio
 
Fotografia B&N
Schlesinger Library on the 
History of Women in America.
Harvard University



Muchas veces no se divulga lo suficiente el trabajo de las mujeres que han contribuido al progreso científico, que quedan relegadas al silencio de sus laboratorios. Y sin embargo algunas de ellas han  realizado aportaciones muy importantes para la ciencia. 


Rachel Brown en el laboratorio neoyorquino donde
descubrió la nistatina

Es el caso de dos mujeres que trabajaron para desarrollar un fármaco que fuese eficaz frente a las enfermedades producidas por hongos: Rachel Fuller Brown (1898-1980) y Elizabeth Hazen (1885-1975). 

Rachel F. Brown había nacido en Springfield, Massachussets. Era muy estudiosa y trabajadora y se graduó a la vez en historia y química, gracias a la financiación de una amiga de su familia Henrietta Dexter. Antes de doctorarse, trabajó en el Departamento de Salud del Estado de Nueva York (Albany), famoso por sus investigaciones sobre agentes causantes de enfermedades humanas y por la creación de vacunas y anti-sueros. Ayudó a desarrollar una vacuna contra la neumonía que todavía se usa hoy en día. También investigó cómo mejorar las pruebas para el diagnóstico de la sífilis. 

Elizabeth Lee Hazen era natural de Rich, Mississippi y quedó huérfana de padre y madre a muy corta edad, por lo que fue criada por su abuela materna y un tío paterno. Tras licenciarse en Biología en la Universidad de Columbia, especializándose posteriormente en microbiología. En 1931 entra a trabajar en el Departamento de Salud del estado de Nueva York como bacterióloga. Algunos años más tarde, en 1944 se le encomendó estudiar específicamente las micosis, enfermedades producidas por hongos. 


En aquel momento, la aparición de la penicilina, un antibiótico producido por hongos y que era activo frente a diversas bacterias había producido una gran convulsión en el mundo de la microbiología y abría nuevas perspectivas. 

En 1948, Rachel Brown y Elizabeth Hazen a pesar de trabajar en dos laboratorios diferentes y distantes, aunaron esfuerzos en el desarrollo de un fármaco para matar varios tipos de hongos. Brown disponía de las habilidades y capacidades necesarias para identificar, caracterizar, y purificar las diferentes sustancias producidas en los cultivos microbiológicos. En su laboratorio de la Ciudad de Nueva York, Hazen cultivaba organismos encontrados en muestras del suelo y comprobaba su acción in vitro contra dos hongos, Candida albicans y Cryptococcus neoformans. Si encontraba actividad en un cultivo determinado, lo enviaba por correo a Hazen, que trabajaba en Albany en un bote de los utilizados para envasar mermeladas, frutas, etc. Brown, que ya era una reconocida micóloga, aislaba el agente activo en dicho cultivo, en una época en la que las técnicas de separación no eran muy sofisticadas. 




Así, tras meses de investigación e intercambios, llegaron a aislar un nuevo germen. Había sido aislado a partir de una muestra de tierra del solar de una fábrica de un amigo de la Dra. Hazen, Walter B. Nourses, por lo que decidieron llamarlo Streptomyces noursei

Esta bacteria segregaba una sustancia activa, que inhibía el crecimiento de los hongos Candida. Brown y Hazen la llamaron nistatina, por proceder de la tierra del estado de Nueva York (de N.Y. state = nystatin). 

La nistatina actuaba fijándose al ergosterol de la membrana de estos hongos levaduriformes, destruyéndola y desparramando el contenido citoplasmático. En cambio, no tenía efecto alguno sobre las células eucariotas, por lo que su toxicidad para los humanos era nula. Tampoco se absorbía y no llegaba al torrente sanguíneo. 



La fórmula de la nistatina, uno de los primeros antifúngicos


La nistatina fue aprobada por la FDA en 1954 y patentada  el 25 de junio de 1957. Desde entonces se ha usado para tratar las candidiasis humanas,  en pomadas y para tratar el tubo digestivo (sin absorberse), pero también para tratar la enfermedad del hongo holandés en árboles o para restaurar las obras de arte afectadas por ciertos mohos.  

Elizabeth Hazen y Rachel Brown recibieron varios premios y reconocimientos por su descubrimiento, entre ellos fueron las primeras mujeres en obtener el Chemical Pioneer Award del American Institute of Chemists en 1975 

Los importantes beneficios que obtuvieron por su patente (unos 13 millones de dólares) los invirtieron en Research Corporation, una Fundación de respaldo a la enseñanza e investigación en ciencias biomédicas. Gracias a esta donación se pudo instituir Brown-Hazen Research Fund para subvencionar a las mujeres que querían seguir una carrera científica. Durante más de cincuenta años, Brown participó activamente en la Asociación Americana de Mujeres Universitarias, apoyando la participación de mujeres en la ciencia. Rachel Brown, agradecida, quiso también devolver a Henrietta Dexter, la mujer que la había ayudado en su época de estudiante, el dinero que le había prestado para su formación. 


Poco antes de morir, Rachel F. Brown dejó escrito en un artículo en la revista Chemist
"espero que en el futuro haya igualdad de oportunidades y logros para todas las personas de ciencia, sin que importe su sexo".



 

 

Nistatina, l’antifúngic de N.Y. State 


 



Rachel Brown i Elisabeth Hazen  
al seu laboratori
 
Fotografia B&N
Schlesinger Library on the History of Women in America.
Harvard University



Sovint no es fa prou divulgació del treball de les dones que han contribuït al progrés científic, quedant relegades al silenci dels seus laboratoris. I en canvi, algunes d'elles han fet aportacions molt importants per a la ciència.



Rachel Brown al laboratori novaiorquès on
va descobrir la nistatina
 

És el cas de dues dones que van treballar per desenvolupar un fàrmac eficaç enfront les malalties produïdes per fongs: Rachel Fuller Brown (1898-1980) i Elizabeth Hazen (1885-1975).

Rachel F. Brown havia nascut a Springfield, Massachussets. Era molt estudiosa i treballadora i es va graduar en història i química a la vegada, gràcies al finançament d'una amiga de la seva família, Henrietta Dexter. Abans de doctorar-se, va treballar al Departament de Salut de l'Estat de Nova York (Albany), famós per les seves investigacions sobre agents causants de malalties humanes i per la creació de vacunes i anti-sèrums. Va ajudar a desenvolupar una vacuna contra la pneumònia que encara es fa servir avui dia. També va investigar com millorar les proves per al diagnòstic de la sífilis.

Elizabeth Hazen era natural de Rich, Mississippi i va quedar òrfena de pare i mare molt jove, pel que va ser criada per la seva àvia materna i un oncle patern. Va llicenciar-se en Biologia a la Universitat de Columbia, especialitzant-se posteriorment en microbiologia. El 1931 va entrar a treballar al Departament de Salut de l'estat de Nova York com a bacteriòloga. Uns anys més tard, el 1944, se li va encomanar estudiar específicament les micosis, malalties produïdes per fongs.

En aquell moment, l'aparició de la penicil·lina, un antibiòtic produït per fongs i que era actiu enfront de diversos bacteris, havia produït una gran convulsió en el món de la microbiologia i obria noves perspectives.

El 1948, Rachel Brown i Elizabeth Hazen tot i treballar en dos laboratoris diferents i distants, van unir esforços en el desenvolupament d'un fàrmac per matar diversos tipus de fongs. Brown disposava de les habilitats i capacitats necessàries per identificar, caracteritzar, i purificar les diferents substàncies produïdes als cultius microbiològics. Al seu laboratori de la ciutat de Nova York, Hazen conreava organismes trobats en mostres de terra i comprovava la seva acció in vitro contra dos fongs, Candida albicansCryptococcus neoformans. Si trobava activitat en un cultiu determinat, l'enviava per correu en un pot dels utilitzats per envasar melmelades, fruites, etc. a Hazen, que treballava a Albany. Brown, que ja era una reconeguda micòloga, aïllava l'agent actiu en aquest cultiu, en un temps en què les tècniques de separació no eren gaire sofisticades.


 

Així, després de mesos d'investigació i d’intercanvis, van arribar a aïllar un nou germen. Havia estat aïllat a partir d'una mostra de terra del solar d'una fàbrica d'un amic de la Dra. Hazen, Walter B. Nourses, pel que van decidir anomenar-lo Streptomyces noursei.

Aquest bacteri segregava una substància activa, que inhibia el creixement dels fongs Candida. Brown i Hazen la van batejar nistatina, per procedir de la terra de l'estat de Nova York (de N.Y. state = nystatin).

La nistatina actuava fixant-se a l'ergosterol de la membrana d'aquests fongs levaduriformes, destruint i escampant el contingut citoplasmàtic. En canvi, no tenia cap efecte sobre les cèl·lules eucariotes, pel que la seva toxicitat per als humans era nul·la. Tampoc s’absorbia ni arribava al torrent sanguini.


La fórmula de la nistatina, un dels primers antifúngics



La nistatina va ser aprovada per la FDA el 1954 i patentada el 25 de juny de 1957. Des de llavors s'ha fet servir per tractar les candidiasi humanes, en pomades i per tractar el tub digestiu (perquè no s'absorbeix), però també per tractar la malaltia del fong holandès en arbres o per restaurar les obres d'art afectades per certs fongs.

Elizabeth Hazen i Rachel Brown van rebre diversos premis i reconeixements pel seu descobriment, entre els quals van ser les primeres dones en obtenir el Chemical Pioneer Award de l'American Institute of Chemists el 1975.

Els importants beneficis que van obtenir per la seva patent (uns 13 milions de dòlars) els van invertir en Research Corporation, una Fundació de suport a l'ensenyament i investigació en ciències biomèdiques. Gràcies a aquesta donació es va poder instituir Brown-Hazen Research Fund per subvencionar a les dones que volien seguir una carrera científica. Durant més de cinquanta anys, Brown va participar activament a l'Associació Americana de Dones Universitàries, donant suport a la participació de les dones en la ciència. Rachel Brown, agraïda, també va voler tornar a la dona que l'havia ajudat en la seva època d'estudiant, Henrietta Dexter, els diners que li havia prestat per a la seva formació. 

Poc abans de morir, Rachel F. Brown va deixar escrit en un article a la revista Chemist:
"Espero que en el futur hi hagi igualtat d'oportunitats i èxits per a tothom de la ciència, independentment del seu sexe".




miércoles, 26 de mayo de 2021

Retrato del Dr. Alphonse Le Roy

versió catalana | versión española


Jacques-Louis David - Portrait of Doctor Alphonse Leroy - WGA06051.jpg































Jacques-Louis David

Retrato del Dr. Alphonse Leroy 

(1783) 

Óleo sobre lienzo 72 x 91 cm
Museo Fabre. Montpellier




Jacques-Louis David (1748-1825) fue un pintor neoclásico francés, conocido por sus escenas con referencias mitológicas e históricas. Muy activo políticamente en la Revolución Francesa, se adaptó al régimen de Napoleón y contribuyó a crear el estilo Imperio, notable por el uso de colores cálidos al estilo veneciano. 

Cuando su esposa tuvo su primer hijo, fue atendida por el Dr. Alphonse Leroy (1742-1816), médico y profesor de la Facultad de Medicina de París. David realizó este retrato del famoso médico en 1783. 

El retrato muestra a un hombre de aspecto refinado e inteligente, vestido con turbante y una ropa cómoda pero sofisticada, que está escribiendo apoyado sobre un volumen de Hipócrates, Morbi mulierum (Las enfermedades de las mujeres).  La escena está iluminada por la luz de un quinqué, un invento reciente en aquel momento y que se popularizó rápidamente por proporcionar mucha más luz que un candelabro con varias velas. La lámpara junto al libro tiene también una interpretación simbólica como la sabiduría, o mejor todavía el estudio que es preciso para alcanzarla. 

El médico ha detenido un momento su escritura y alza su vista al espectador, como si  acabase de darse cuenta que alguien ha entrado en la sala. El brazo izquierdo, apoyado sobre el escritorio, nos oculta la mano, en un gesto algo forzado. La atención a los detalles y los tonos brillantes delatan la influencia de la pintura flamenca, adquirida durante el tiempo que pasó en este país en 1781.

Leroy se dedicó sobre todo a las enfermedades de las mujeres y de los niños recién nacidos. Fue miembro de la Facultad de Medicina de París antes de la Revolución y más tarde, profesor de Obstetricia en la nueva Escuela de Medicina. Escribía bien, aunque su temperamento exagerado e impaciente le hizo cometer importantes errores. Era muy obstinado y se opuso por ejemplo a la vacunación contra la viruela con la vacuna de Jenner, lo que provocó encendidas protestas por parte de los partidarios de la vacuna. 

La cara del médico muestra una incipiente rosácea, con el típico enrojecimiento que ocupa ambas mejillas. También puede verse algo afectada la punta de la nariz e incluso puede intuirse en en mentón.

Leroy tuvo una muerte trágica: fue degollado por sus sirvientes mientras dormía para poder robarle.  








Retrat del Dr. Alphonse Le Roy


Jacques-Louis David - Portrait of Doctor Alphonse Leroy - WGA06051.jpg


Jacques-Louis David

Retrat del Dr. Alphonse Leroy 
(1783) 

Oli sobre tela 72 x 91 cm
Museu Fabre. Montpeller



Jacques-Louis David (1748-1825) va ser un pintor neoclàssic francès, conegut per escenes amb referències mitològiques i històriques. Molt actiu políticament durant la Revolució Francesa, es va adaptar al règim de Napoleó i va contribuir a crear l'estil Imperi, que es va distingir per l'ús de colors càlids a l'estil venecià. 

Quan la seva esposa va tenir el seu primer fill, va ser atesa pel Dr. Alphonse Leroy (1742-1816), metge i professor de la Facultat de Medicina de París. David va realitzar llavors aquest retrat del famós metge el 1783. 

El retrat ens mostra a un home d'aspecte refinat i intel·ligent, vestit amb un turbant i roba còmoda però sofisticada, que escriu recolzat sobre un volum d'Hipòcrates, Morbi mulierum (Les malalties de les dones).  L'escena està il·luminada per la llum d'un quinqué, un invent recent en aquell moment i que es popularitzà ràpidament per proporcionar molta més llum que un canelobre amb moltes espelmes. La presència de la làmpada a prop del llibre té també una interpretació simbòlica com la saviesa, o millor encara l'estudi que cal per arribar-hi. 

El metge ha aturat un moment la seva escriptura i alça la seva mirada a l'espectador, com si s'hagués adonat de cop que algú havia entrat a l'estança. El braç esquerre, descansant sobre l'escriptori, ens amaga la mà, en un gest una mica forçat. L'atenció als detalls i els tons lluents, ens revelen la influència de la pintura flamenca, adquirida segurament l'any 1781, quan l'artista va fer una estada a aquest país.

Leroy es va dedicar sobretot a les malalties de les dones i dels nadons. Va formar part del professorat de la Facultat de Medicina de París abans de la Revolució i més tard, va arribar a ser professor d'Obstetrícia a la nova Escola de Medicina. Escrivia bé, tot i que el seu temperament exagerat i  impacient va fer que caigués en errors importants. Era molt tossut i persistia en les seves idees. Es va oposar per exemple a la vacunació contra la verola amb la vacuna de Jenner, i va provocar vives protestes per part dels partidaris de la vacuna. 

La cara del metge ens permet endevinar que patia una incipient rosàcia, amb el típic envermelliment a ambdues galtes. També hi podem veure una mica afectada la zona de la punta del nas i fins i tot podem entreveure-la a la barbeta.  

Leroy va tenir una mort tràgica: fou degollat pels seus servents, que el volien robar mentre dormia. 


domingo, 23 de mayo de 2021

Síndrome de Brueghel: un cuadro que dio nombre a una enfermedad

  versió catalana | versión española






Pieter Brueghel el Viejo 

Hombre bostezando
(1558) 

Óleo sobre lienzo 
Museo del Louvre. París.  




El pintor flamenco Pieter Brueghel el Viejo (Breda 1525-Bruselas 1569) está considerado uno de los grandes maestros del s. XVI.  Su pintura es de un gran realismo son ricas en detalles de la vida de campesinos vulgares y sus trabajos cotidianos, reflejando fielmente las características del pueblo flamenco del s. XVI. 

Este artículo se encabeza con su obra Hombre bostezando pintada en 1558 y que actualmente forma parte de la colección del Museo Real de Bellas Artes de Bruselas. El cuadro representa la cara de un hombre con la boca abierta y los párpados fuertemente cerrados. 

Para algunos historiadores de arte esta pintura capta solamente un bostezo, una escena cotidiana y costumbrista, como muchas otras de las que pintó Brueghel. Sin embargo hay algunos detalles que pueden llevarnos a analizar la obra más profundamente. 

En efecto, la cara del personaje permite percibir un evidente espasmo de los músculos perioculares asociado con espasmo de la mitad inferior de la cara, mandíbula y musculatura cervical, una asociación a la que se ha dado el nombre, precisamente, de síndrome de Brueghel.





El síndrome de Brueghel fue descrito en 1972, tomando el nombre de este pintor flamenco

Este cuadro clínico fue descrito por primera vez por el neurólogo francés Henry Meige (1866-1940) en el año 1910. Describió entonces diez casos, con el nombre de convulsiones faciales. Este neurólogo, coetáneo de Babisky, La Tourette y Charcot, se dedicó especialmente al estudio de los movimientos anormales, y había ya publicado en 1902 el tratado Les tics et leur traitement (Los tics y su tratamiento (en colaboración con Feindel). 



Meingel y Feindel: Les tics et leur traitement (París 1902)



Se trata de una patología que afecta a uno de cada 25.000 habitantes, y afecta con mayor frecuencia a mujeres entre la cuarta y la séptima década de la vida. 

El síndrome se caracteriza por un cuadro de blefarospasmo y distonía oromandibular simultáneos. En ocasiones, el blefarospasmo puede presentarse de forma unilateral pero en la mayoría de casos afecta a los párpados de ambos ojos. Al mismo tiempo se producen movimientos anormales de la lengua, boca y mandíbula. 

Los movimientos involuntarios se interrumpen durante el sueño, y se agravan durante la ingesta y la fonación. La voz puede verse comprometida en algunos pacientes.

En 1972 George Paulson, un neurólogo norteamericano de Columbus (Ohio) aportó el estudio de tres pacientes con blefaroespasmo y distonía oromandibular, a la que dio el nombre de síndrome de Meige, insistiendo en que estos trastornos tenían una base fisiopatológica común. 

Sin embargo el nombre de síndrome de Meige era problemático. Dejando aparte la consideración que no fue Meige el primero en describir la combinación de blefaroespasmo y distonía de otros músculos craneales, el nombre de síndrome de Meige se puede confundir fácilmente con el síndrome de Meigs, que se define como la tríada de un tumor ovárico benigno, ascitis e hidrotórax.

Tal vez fuera por esta consideración o como una fácil regla mnemotécnica, el neurólogo británico Charles David Marsden (1938-1998) propuso en 1975 el nombre de síndrome de Brueghel para designar este cuadro clínico, señalando su coincidencia con la pintura del artista flamenco. Desde entonces es una de las denominaciones usadas para designar la enfermedad. 
  


Bibliografía


Arís A. Medicina en la pintura. Barcelona: Lunwerg Editores; 2002. 

Carelli F.  Brueghel: his art and his syndrome London Journal of Primary Care, 2017; 9: 3, 43-44, DOI: 10.1080 / 17571472.2017.1317405

Gibson WS. Bruegel. Londres: Thames Hudson; 1977. 

Hagen R, Hagen RM. Los secretos de las obras de arte, I. Colonia: Taschen; 2003.

Síndrome de LeDoux Mark S. Meige: ¿qué hay en un nombre? Parkinsonismo Relat. Desorden . 2009; 15: 483–489.

Martí Villalta JL. Neurología en el Arte. Barcelona: Lundwerg; 2007.

Santos-Bueso E, Sáenz-Francés F, García-Sánchez J. Patología ocular en la obra de Pieter Bruegel el Viejo (II). Patología orbitaria. Arch Soc Esp Oftalmol. 2011;86:339–40.

Santos-Bueso E, Vico-Ruiz E, García-Sánchez J. Patología ocular en la obra de Pieter Bruegel el Viejo (II). Patología orbitaria. Arch Soc Esp Oftalmol. 2011;86:339–40.


 


Síndrome de Brueghel: 

Un quadre que va donar el nom a una malaltia







Pieter Brueghel el Vell

Home badallant
(1558)
 
Oli sobre tela 
Museu del Louvre. París. 



El pintor flamenc Pieter Brueghel el Vell (Breda 1525-Brussel·les 1569) està considerat un dels grans mestres del segle XVI. La seva pintura és d'un gran realisme, amb abundants detalls de la vida dels senzills camperols i els seus treballs quotidians, reflectint fidelment les característiques de vida d'una vila flamenca del segle XVI.

Aquest article s'encapçala amb la seva obra Home badallant pintada el 1558 i que actualment forma part de la col·lecció del Museu Reial de Belles Arts de Brussel·les. El quadre representa la cara d'un home amb la boca oberta i les parpelles fortament tancades.

Per a alguns historiadors d'art aquesta pintura capta només un badall, una escena quotidiana i costumista, com moltes altres de les que va pintar Brueghel. Però hi trobem alguns detalls que ens conviden a analitzar l'obra amb més profunditat.

En efecte, la cara del personatge permet percebre un espasme evident dels músculs perioculars, associat amb un espasme de la meitat inferior de la cara, mandíbula i musculatura cervical, una associació a la qual s'ha donat el nom, precisament, de síndrome de Brueghel.
 


La síndrome de Brueghel va ser descrita el 1972,
prenent el nom d'aquest pintor flamenc.



Aquest quadre clínic va ser descrit per primera vegada pel neuròleg francès Henry Meige (1866-1940) l'any 1910. Va descriure deu casos, amb el nom de convulsions facials. Aquest neuròleg, coetani de Babisky, la Tourette i Charcot, es va dedicar especialment a l'estudi dels moviments anormals, i el 1902 ja havia publicat el tractat Les tics et leur traitement, (Els tics i el seu tractament) en col·laboració amb Feindel.

 

Meingel i Feindel: Les tics et leur traitement (París 1902)


Es tracta d'una patologia que afecta un de cada 25.000 habitants, i es veu amb més freqüència en dones entre la quarta i la setena dècada de la vida.

La síndrome es caracteritza per un quadre simultani de blefarospasme i distonia oromandibular. De vegades, el blefarospasme pot presentar-se de forma unilateral però en la majoria de casos afecta les parpelles de tots dos ulls. Al mateix temps es produeixen moviments anormals de la llengua, boca i mandíbula.

Els moviments involuntaris s'interrompen durant el son, i s'agreugen durant la ingesta i la fonació. La veu es pot veure compromesa en alguns pacients.

El 1972 en George Paulson, un neuròleg nord-americà de Columbus (Ohio) va aportar l'estudi de tres pacients amb blefaroespasme i distonia oromandibular, a la qual va donar el nom de síndrome de Meige, insistint que aquests trastorns tenien una base fisiopatològica comuna.

Però el nom de síndrome de Meige era problemàtic. Deixant a banda la consideració que no va ser Meige el primer a descriure la combinació de blefaroespasme i distonia d'altres músculs cranials, el nom de síndrome de Meige es pot confondre fàcilment amb la síndrome de Meigs, que es defineix com la tríada d'un tumor ovàric benigne, ascites i hidrotòrax.

Bé sigui per aquesta consideració o per proposar una  regla mnemotècnica fàcil, el neuròleg britànic Charles David Marsden (1938-1998) va proposar el 1975 el nom de síndrome de Brueghel per designar aquest quadre clínic, assenyalant la coincidència semiològica amb la pintura de l'artista flamenc. Des de llavors és una de les denominacions que s'empren per designar la malaltia. 




Bibliografia


Arís A. Medicina en la pintura. Barcelona: Lunwerg Editores; 2002. 

Carelli F.  Brueghel: his art and his syndrome London Journal of Primary Care, 2017; 9: 3, 43-44, DOI: 10.1080 / 17571472.2017.1317405

Gibson WS. Bruegel. Londres: Thames Hudson; 1977. 

Hagen R, Hagen RM. Los secretos de las obras de arte, I. Colonia: Taschen; 2003.

Síndrome de LeDoux Mark S. Meige: ¿qué hay en un nombre? Parkinsonismo Relat. Desorden . 2009; 15: 483–489.

Martí Villalta JL. Neurología en el Arte. Barcelona: Lundwerg; 2007.

Santos-Bueso E, Sáenz-Francés F, García-Sánchez J. Patología ocular en la obra de Pieter Bruegel el Viejo (II). Patología orbitaria. Arch Soc Esp Oftalmol. 2011;86:339–40.

Santos-Bueso E, Vico-Ruiz E, García-Sánchez J. Patología ocular en la obra de Pieter Bruegel el Viejo (II). Patología orbitaria. Arch Soc Esp Oftalmol. 2011;86:339–40.