viernes, 23 de abril de 2021

El agua de rosas

 versió catalana | versión española





Vincent van Gogh
Rosas silvestres
(1890)
 
Óleo sobre lienzo 
Museo van Gogh. Amsterdam.


Hoy se celebra en Catalunya el dia de Sant Jordi. Una jornada preciosa en la que todo el mundo se regala libros y rosas. La gran fiesta del amor y la cultura. En el día de las rosas, nada más indicado que tratar hoy en este blog de un derivado de estas bellas flores: el agua de rosas, un extracto con muchas propiedades médicas y cosméticas. 

El agua de rosas es conocida desde el s. X en Oriente y se difundió por los países árabes, Persia y Turquía. Se obtiene por destilación de pétalos de rosa en el alambique. Por arrastre del vapor de agua se obtienen el aceite esencial de rosas, y separadamente el agua de rosas (hidrolato) que contiene las moléculas hidrosolubles de la flor. 


Vincent van Gog: Ramo de rosas

El agua de rosas puede extraerse de Rosa canina, Rosa centifolia o Rosa gallica, aunque la esencia de mejor calidad se extrae de la Rosa damascena Miller o rosa de Damasco, también llamada rosa de Alejandría, una rosa híbrida de Rosa gallica y Rosa moschata. Es un producto muy apreciado y costoso, ya que 3000 partes de flores producen solo una parte de aceite. 

El aceite de rosas se obtiene mediante destilación a vapor, extracción de solventes y extracción supercrítica de dióxido de carbono. Es un líquido volátil rico en β-citronelol, nonadecano, geraniol, nerol, kaempferol, e hidrocarburos alifáticos saturados (parafinas normales C14-C23). Sin embargo su intenso aroma depende sobre todo de las β-damascenonasSe usa sobre todo para la elaboración de perfumes. 


Rosa gallica


Rosa x damascena (híbrida de Rosa gallica y Rosa moschata)


El hidrolato, que contiene las moléculas solubles de la flor es otra fracción, obtenida por destilación con vapor de agua y constituye el agua de rosas. 

El agua de rosas se usa en gastronomía para dar aroma y sabor a algunos alimentos, especialmente en postres, dulces y bebidas, aunque también en ciertas recetas de carne y otros platos. 

También el fruto del rosal, el escaramujo, es comestible y a veces se añade a las ensaladas. Es uno de los productos vegetales más ricos en vitamina C: entre 1700-2000 mg por cada 100 g de producto seco. También tiene un alto contenido en taninos, lo que explica que puede causar estreñimiento.

Pero aparte de estas indicaciones, el agua de rosas tiene un amplio uso en preparaciones médicas y cosméticas. Las funciones medicinales de las rosas se atribuyen en parte a su abundancia de compuestos fenólicos. 



Rosa centifolia


Entre sus usos terapéuticos destaca su acción antiinflamatoria, que puede aplicarse a los casos de quemaduras solares (eritema solar). La acción indeseable de los rayos UV aumenta la producción de citoquinas y prostaglandinas. Se ha comprobado en ensayos homologados que la aplicación de extractos de pétalos de rosa reduce la producción de citoquinas, desarrollando una acción antiinflamatoria. 

La actividad antioxidante del género Rosa ha sido motivo de numerosas comunicaciones científicas, y ha sido demostrada experimentalmente: 100 µg/ml de RPE demostraron una actividad de eliminación de radicales libres de un 90% , lo que puede compararse a la acción de 10 μg/ml de vitamina C o al tocoferol. La acción antioxidante retrasa los efectos del envejecimiento cutáneo. También se ha comprobado una cierta actividad antiséptica y astringente. Por todo ello figura en muchas de las fórmulas magistrales de la farmacopea. 

A nivel cosmético el agua de rosas es un tónico excelente, comprobado desde hace siglos. Hidrata la piel, regula el pH cutáneo y calma la irritación que las pieles sensibles pueden presentar tras lavados con tensioactivos alcalinos o excesivamente agresivos con el manto ácido de la piel. 

Por todas estas propiedades, el agua de rosas sigue siendo un extracto eficaz y recomendable en muchos casos. Las rosas nos regalan no solamente su belleza y su aroma, sino también interesantes acciones  terapéuticas y cosméticas, fundamentalmente debidas a su efecto antioxidante y antiinflamatorio. 

Feliz día de Sant Jordi y disfrutad de las rosas!





Renoir. Ramo de rosas. 



Bibliografía 

Becker K, Schroecksnadel S, Gostner J, Zaknun C, Schennach H, Uberall F, Fuchs D. Phytomedicine. 2014 15 de enero; 21 (2): 164-71.  

Boskabady MH, Shafei MN, Saberi Z, Amini S. Pharmacological effects of rosa damascena. Iran J Basic Med Sci. 2011;14(4):295-307.

Song YR, Lim WC, Han A, Lee MH, Shin EJ, Lee KM, Nam TG, Lim TG. J  Rose Petal Extract ( Rosa gallica) Exerts Skin Whitening and Anti-Skin Wrinkle Effects Med Food. 2020 agosto; 23 (8): 870-878. 

Shin EJ, Han AR, Lee MH, Song YR, Lee KM, Nam TG, Lee P, Lee SY, Lim TG. Food Sci Biotechnol. 2019 Oct; 28 (5): 1439-1446. 

Shahriari S, Yasa N, Mohammadirad A, Khorasani R, Abdollahi M. In vitro antioxidant potential of Rosa damascene extract from guilan, Iran comparable to -tocopherol. Int J Pharmacol. 2007;3:187–190.

Tannenbaum SR, Wishnok JS, Leaf CD. Inhibition of nitrosamine formation by ascorbic acid. Am J Clini Nutr. 1991;53:247S–250S.




L'aigua de roses





Vincent van Gogh
Rosas silvestres
(1890)
 
Óleo sobre lienzo 
Museo van Gogh. Amsterdam.


Avui es celebra a Catalunya la diada de Sant Jordi. Una jornada preciosa en la qual tothom es regala llibres i roses. La gran festa de l'amor i la cultura. I en el dia de les roses, res més indicat que tractar avui en aquest blog sobre un derivat d'aquestes belles flors: l'aigua de roses, un extracte amb moltes propietats mèdiques i cosmètiques.

L'aigua de roses és coneguda des del segle X a Orient i es va difondre pels països àrabs, Pèrsia i Turquia. S'obté per destil·lació de pètals de rosa a l'alambí. Per arrossegament del vapor d'aigua s'obtenen l'oli essencial de roses, i separadament l'aigua de roses (hidrolitzada) que conté les molècules hidrosolubles de la flor.


Vincent van Gogh: Ram de roses

L'aigua de roses es pot extreure de Rosa canina, Rosa centifolia o Rosa gallica, encara que l'essència de millor qualitat s'extreu de la Rosa damascena Miller o rosa de Damasc, també anomenada rosa d'Alexandria, una rosa híbrida de Rosa gallica i Rosa moschata. És un producte molt apreciat i costós, ja que 3000 parts de flors produeixen només una part d'oli.

L'oli de roses s'obté mitjançant destil·lació a vapor, extracció de solvents i extracció supercrítica de diòxid de carboni. És un líquid volàtil ric en β-citronelol, nonadecà, geraniol, nerol, kaempferol, i hidrocarburs alifàtics saturats (parafines normals C14-C23). Però la seva intensa aroma depèn sobretot de les β-damascenonas. S'usa principalment per a l'elaboració de perfums.


Rosa gallica


Rosa x damascena M. (híbrida de Rosa gallica i Rosa moschata)


L’hidrolat, que conté les molècules solubles de la flor és una altra fracció, obtinguda per destil·lació amb vapor d'aigua i constitueix l'aigua de roses.

L'aigua de roses s'usa en gastronomia per donar aroma i sabor a alguns aliments, especialment a postres, dolços i begudes, tot i que també s’empra en determinades receptes de carn i altres plats.

El fruit del roser, la gavarrera, també és comestible i de vegades s'afegeix a les amanides. És un dels productes vegetals més rics en vitamina C: entre 1700-2000 mg per cada 100 g de producte sec. Té un alt contingut en tanins, el que explica que pot causar restrenyiment.

A banda d'aquestes indicacions, l'aigua de roses té un ús ampli en preparacions mèdiques i cosmètiques. Les funcions medicinals de les roses s'atribueixen en part a la seva abundància de compostos fenòlics.



Rosa centifolia


Entre els usos terapèutics destaca la seva acció antiinflamatòria, que pot aplicar-se als casos de cremades solars (eritema solar). L'acció adversa dels raigs UV augmenta la producció de citoquines i prostaglandines. S'ha comprovat en assaigs homologats que l'aplicació d'extractes de pètals de rosa redueix la producció de citoquines, desenvolupant una acció antiinflamatòria.

L'activitat antioxidant del gènere Rosa ha estat motiu de nombroses comunicacions científiques, i ha estat demostrada experimentalment: 100 mg / ml d'RPE van demostrar una activitat d'eliminació de radicals lliures d'un 90%, el que pot comparar-se a l'acció de 10 mg / ml de vitamina C o al tocoferol. L'acció antioxidant retarda els efectes de l'envelliment cutani. També s'ha comprovat una certa activitat antisèptica i astringent. Per tot això l'aigua de roses figura en moltes de les fórmules magistrals de la farmacopea.

A nivell cosmètic l'aigua de roses és un tònic excel·lent, comprovat des de fa segles. Hidrata la pell, regula el pH cutani i calma la irritació que les pells sensibles poden presentar després de rentats amb tensioactius alcalins o excessivament agressius amb el mantell àcid de la pell.

Per totes aquestes propietats, l'aigua de roses segueix essent un extracte eficaç i recomanable en molts casos. Les roses ens regalen no només la seva bellesa i la seva aroma, sinó també interessants accions terapèutiques i cosmètiques, fonamentalment degudes al seu efecte antioxidant i antiinflamatori.

Feliç dia de Sant Jordi, i gaudiu de les roses!

miércoles, 21 de abril de 2021

Epónimos para olvidar: (y V) Eppinger y el agua de mar

 versió catalana | versión española


 




Monumento conmemorativo
de los muertos en el campo de concentración
 
Escultura de bronze 
Campo de concentración de Dachau



Además de los epónimos de médicos nazis que ya hemos comentado en anteriores entradas del blog, hay otros más cuyas investigaciones vulneraron la ética. Es el caso de Hans Eppinger, que junto con Cahois y Cesare Frugoni describió el llamado síndrome de Cauchois-Eppinger-Frugoni, caracterizado por la inflamación y trombosis de la vena porta, y posiblemente también de la vena esplénica, causando esplenomegalia o hepatoesplenomegalia, anemia, leucopenia y trombopenia. Otras características de este cuadro pueden ser varices esofágicas, ascitis, fiebre y sangrado de la piel y del tracto digestivo.

También se conoció como "nevus de Eppinger" al nevus aracneus, angioma aracniforme o araña vascular.  Se trata de  pequeñas lesiones cutáneas adquiridas, formadas por un vaso central dilatado que está rodeado de telangiectasias, capilares delgados, también algo dilatados, que tienen un aspecto que recuerda a las patas de una araña.



Hans Eppinger en 1940 


Hans Eppinger (1879-1946) se distinguió por sus condenables investigaciones sobre  la supervivencia en el mar. Se intentaba encontrar una fórmula para posibilitar la supervivencia de los pilotos de la Luftwaffe cuyo avión había sido derribado en el océano. Por esto se decidió investigar si podrían subsistir con agua de mar. 

El alto oficial alemán de la SS Arthur Nebe seleccionó a unos cuantos prisioneros del campo de concentración de Buchenwald, en el que habían encerrado a unos siete mil gitanos. Desde allí fueron trasladados al campo de Dachau, donde les mintieron diciendo que integrarían una brigada de limpieza encargada de retirar escombros tras unos bombardeos. 

Pero la realidad fue muy distinta, como reveló el informe de Josef Laubinger el 27 de junio de 1947 durante el llamado Juicio de los médicosEntre julio y septiembre de 1944 se obligó al grupo de 40 gitanos a beber agua de mar, provocándoles graves secuelas.



Visita de Himmler al campo de concentración de Dachau, el 8 de mayo de 1936. (Bundesarchiv Bild)

Josef Laubinger formaba parte del grupo de gitanos sometidos a este cruel experimento. Ante el tribunal de Nuremberg declaró que formaba parte del grupo de gitanos que, a su vez, fue dividido en tres subgrupos. 

Todos fueron privados de alimentos. Al primer grupo les dieron de beber agua de mar. Al segundo grupo agua de mar  tratada químicamente, "que tenía un color amarillo oscuro y era mucho peor que el agua de mar pura". Al tercer grupo se les administró "agua de mar preparada que parecía agua potable real". A los prisioneros se les administraba únicamente agua salada mientras se les iban haciendo determinaciones de sangre periódicas y se anotaba cuidadosamente todos los síntomas que sufrían hasta que morían.

El experimento fue totalmente inútil, aparte de provocar un gran sufrimiento de las víctimas. De hecho, su objetivo era comprobar si sufrirían síntomas físicos graves o si morirían en un período de seis a doce días. La deshidratación que les produjo el experimento hizo que algunos, desesperados, llegasen a lamer el suelo cuando se acababa de fregar. 



Una de las víctimas del experimento de beber agua de mar.

 

Laubinger en su declaración relataba: 

"Tuve terribles episodios de sed, me sentí muy mal, perdí mucho peso y tuve fiebre. Me sentí tan débil que ya no podía soportarlo"
Laubinger declaró que aparte del experimento del agua de mar, también fue sometido a experimentos con hipotermia y malaria. En su declaración recuerda que un día, un gitano checo sometido al experimento, le comentó al médico de la Luftwaffe que no podía seguir bebiendo. 

"El médico lo ató entonces a una cama y lo obligó violentamente a tragar el agua por medio de una bomba de estómago"

A la mayoría de los gitanos usados como cobayas humanos les realizaron punciones en el hígado y en la médula espinal.

"Yo mismo sufrí una punción en el hígado y por mi propia experiencia sé que estos pinchazos fueron terriblemente dolorosos. Incluso hoy, cuando cambia el tiempo, siento un gran dolor". 

Tras finalizar la II Guerra Mundial Eppinger trabajó como médico del alto mando soviético e incluso llegó a tratar a Stalin. Se suicidó ingiriendo veneno en 1946, un mes antes de testificar en el juicio de Nuremberg, un proceso en el que se juzgó por crímenes a veinte médicos de campos de concentración, dos oficiales administrativos y un abogado. 




Wilhelm Beiglböck


Uno de los médicos implicado en los experimentos de los gitanos en Dachau, el internista Wilhelm Beiglböck, fue acusado de llevar a cabo las pruebas para convertir el agua salada en potable, y fue condenado por crímenes de guerra y por lesa humanidad a una pena de quince años de cárcel. La pena fue posteriormente conmutada luego a diez años, por lo que salió en libertad en 1951 y siguió ejerciendo su profesión como médico jefe del hospital de Buxtehude. 

El cerebro de los experimentos con agua de mar, Hermann Becker-Freyseng, fue condenado a veinte años, aunque se quedaron en la mitad. Otros dos médicos nazis recibieron unas condenas similares, cuatro fueron absueltos, cinco merecieron cadena perpetua y siete, la pena capital. 



Una vista de los médicos acusados en el "Juicio de los doctores" en Nuremberg. 

Aunque en Nuremberg se juzgaron ampliamente las matanzas de judíos (Holocausto) no sucedió lo mismo con  el genocidio gitano (Samudaripen), que estuvo escasamente representado. Durante el juicio por ejemplo, hubo solamente cuatro gitanos entre los 84 testigos citados a declarar.  

Gustav Steinbauer, abogado de Beiglböck, alegó que los testigos gitanos citados eran individuos "asociales" y sin credibilidad alguna, a fin de que el tribunal no admitiese sus declaraciones.

"Las condenas impuestas fueron irrisorias, aunque cuando las víctimas son gitanas suelen ser siempre mínimas. De hecho, en los juicios de Nuremberg nadie representó el martirio de los gitanos, que fue descartado desde el principio porque se consideró que la persecución había sido más social que racial. En el fondo, los jueces y fiscales ingleses y estadounidenses también tenían prejuicios racistas contra ellos"



Hans Eppinger


Hasta los años 70, un premio prestigioso en Alemania del Este llevaba el nombre de Hans Eppinger. Tras investigarse su trayectoria profesional y se descubrió su relación y participación en crímenes y experimentos con humanos, se cambió el nombre de este premio. 


Bibliografía

Cuerda E, González-López E, López-Estebaranz JL. Dermatología en la Alemania nazi. Actas Dermo-Sif, 2011; 102: 423-428

Cuerda E. López-Muñoz F (ed) Cuando la Medicina no cura. La participación del personal sanitario en torturas, genocidios y experimentos al margen de los códigos éticos. Delta Delta pub. Madrid, 2016. 

Sierra X. Los dermatólogos judíos en la Alemania nazi. En: Sierra X (ed) 100 años de Dermatología. p. 57-70. Grupo Aula Médica SA. Madrid, 2001

Sierra X. Los dermatólogos judíos bajo el III Reich. Piel, 2011, 16, 120-124.

Weyers W. Death of Medicine in Nazi Germany. Dermatology and dermatopathology under the swastika.  Madison Books. Oxford 1998







Epònims per oblidar: (i V) Eppinger i l’aigua de mar


 



Monument commemoratiu
dels morts al camp de concentració
 
Escultura de bronze 
Camp de concentració de Dachau




A més dels epònims de metges nazis que ja hem comentat en aquesta i en anteriors entrades del blog, n’hi ha d’altres que també van fer investigacions vulnerant l'ètica. És el cas de Hans Eppinger, que juntament amb Cahois i Cesare Frugoni va descriure l'anomenada síndrome de Cauchois-Eppinger-Frugoni, caracteritzada per la inflamació i trombosi de la vena porta, i possiblement també de la vena esplènica, causant esplenomegàlia o hepatoesplenomegalia, anèmia, leucopènia i trombopènia. Altres característiques d'aquest quadre poden ser varius esofàgiques, ascites, febre i sagnat de la pell i del tracte digestiu.

També es va conèixer com "nevus d’Eppinger" al nevus aracneus, angioma aracniforme o aranya vascular. Es tracta de petites lesions cutànies adquirides, formades per un vas central dilatat que està envoltat de telangièctasis, capil·lars prims, també una mica dilatats, que tenen un aspecte que recorda a les potes d'una aranya.



Hans Eppinger el 1940 



Hans Eppinger (1879-1946) es va distingir per les seves condemnables investigacions sobre la supervivència al mar. S'intentava trobar una fórmula per possibilitar la supervivència dels pilots de la Luftwaffe, l’avió havia estat derrotat a l'oceà. Per això es va decidir investigar si podrien subsistir amb aigua de mar.

L'alt oficial alemany de la SS Arthur Nebe va seleccionar a uns quants presoners del camp de concentració de Buchenwald, en el qual havien tancat a uns set mil gitanos. Des d'allà van ser traslladats al camp de Dachau, on els van mentir dient que integrarien una brigada de neteja encarregada de retirar runes després d'uns bombardejos.

Però la realitat va ser molt diferent, com va revelar l'informe de Josef Laubinger el 27 de juny de 1947 durant l’anomenat Judici dels metges. Entre juliol i setembre de 1944 es va obligar al grup de 40 gitanos a beure aigua de mar, provocant-los greus seqüeles.



Visita d'Himmler al camp de concentració de Dachau, el 8 de maig de 1936. (Bundesarchiv Bild)



Josef Laubinger formava part del grup de gitanos sotmesos a aquest cruel experiment. Davant el tribunal de Nuremberg va declarar que formava part del grup de gitanos que, al seu torn, va ser dividit en tres subgrups.

Tots van ser privats d'aliments. Al primer grup els van fer beure aigua de mar. Al segon grup aigua de mar tractada químicament, "que tenia un color groc fosc i era molt pitjor que l'aigua de mar pura". Al tercer grup se'ls va administrar "aigua de mar preparada que semblava aigua potable real". Als presoners se'ls administrava únicament aigua salada mentre se'ls anaven fent determinacions de sang periòdiques i s'anotava acuradament tots els símptomes que patien fins que morien.

L'experiment va ser totalment inútil, a part de provocar un gran sofriment de les víctimes. De fet, el seu objectiu era comprovar si patirien símptomes físics greus o si moririen en un període de sis a dotze dies. La deshidratació que els va produir l'experiment va fer que alguns, desesperats, arribessin a llepar el terra quan s'acabava de fregar.



Una de les víctimes de l'experiment de beure aigua de mar.


 

Laubinger en la seva declaració relatava:

"Vaig tenir terribles episodis de set, em vaig sentir molt malament, vaig perdre molt de pes i vaig tenir febre. Em vaig sentir tan feble que ja no podia suportar-ho".

Laubinger va declarar que a part de l'experiment de l'aigua de mar, també va ser sotmès a experiments amb hipotèrmia i malària. En la seva declaració recorda que un dia, un gitano txec sotmès a l'experiment, li va comentar al metge de la Luftwaffe que no podia seguir bevent.

"Llavors el metge el va lligar a un llit i el va obligar violentament a empassar-se l'aigua per mitjà d'una bomba d'estómac".

A la majoria dels gitanos emprats com a cobais humans els van realitzar puncions al fetge i a la medul·la espinal. 

"Jo mateix vaig patir una punció al fetge i per la meva pròpia experiència sé que aquests punxades van ser terriblement doloroses. Fins i tot avui, quan canvia el temps, sento un gran mal".

Després de finalitzar la II Guerra Mundial, Eppinger va treballar com a metge de l'alt comandament soviètic i fins i tot va arribar a tractar a Stalin. Es va suïcidar ingerint verí el 1946, un mes abans de testificar al judici de Nuremberg, un procés en el qual es va jutjar per crims a vint metges de camps de concentració, dos oficials administratius i un advocat.



Wilhelm Beiglböck


Un dels metges implicat en els experiments dels gitanos a Dachau, l'internista Wilhelm Beiglböck, va ser acusat de dur a terme les proves per convertir l'aigua salada a potable, i va ser condemnat per crims de guerra i per lesa humanitat a una pena de quinze anys de presó. La pena va ser posteriorment commutada a deu anys, de manera que va sortir en llibertat el 1951 i va seguir exercint la seva professió com a metge en cap de l'hospital de Buxtehude.

El cervell dels experiments amb aigua de mar, Hermann Becker-Freyseng, va ser condemnat a vint anys, tot i que es van quedar a la meitat. Dos metges nazis van rebre unes condemnes similars, quatre van ser absolts, cinc van merèixer cadena perpètua i set, la pena capital.



Els acusats en el "Judici dels metges" a Nuremberg. 



Encara que a Nuremberg es van jutjar àmpliament les matances de jueus (Holocaust), no va succeir el mateix amb el genocidi gitano (Samudaripen), que va estar escassament representat. Durant el judici per exemple, només hi va haver quatre gitanos entre els 84 testimonis citats a declarar.

Gustav Steinbauer, advocat de Beiglböck, va al·legar que els testimonis gitanos citats eren individus "asocials" i sense cap credibilitat, a fi que el tribunal no admetés les seves declaracions.

"Les condemnes imposades van ser irrisòries, encara que quan les víctimes són gitanes solen ser sempre mínimes. De fet, en els judicis de Nuremberg ningú va representar el martiri dels gitanos, que va ser descartat des del principi perquè es va considerar que la persecució havia estat més social que racial. En el fons, els jutges i fiscals anglesos i nord-americans també tenien prejudicis racistes contra ells".



Hans Eppinger


Fins als anys 70, un premi prestigiós a Alemanya de l'Est portava el nom de Hans Eppinger. Després d'investigar la seva trajectòria professional i de descobrir la seva relació i participació en crims i experiments amb humans, es va canviar el nom d'aquest premi.



Bibliografia

Cuerda E, González-López E, López-Estebaranz JL. Dermatología en la Alemania nazi. Actas Dermo-Sif, 2011; 102: 423-428

Cuerda E. López-Muñoz F (ed) Cuando la Medicina no cura. La participación del personal sanitario en torturas, genocidios y experimentos al margen de los códigos éticos. Delta Delta pub. Madrid, 2016. 

Sierra X. Los dermatólogos judíos en la Alemania nazi. En: Sierra X (ed) 100 años de Dermatología. p. 57-70. Grupo Aula Médica SA. Madrid, 2001

Sierra X. Los dermatólogos judíos bajo el III Reich. Piel, 2011, 16, 120-124.

Weyers W. Death of Medicine in Nazi Germany. Dermatology and dermatopathology under the swastika.  Madison Books. Oxford 1998


lunes, 19 de abril de 2021

Epónimos para olvidar: (IV) Hallenvorden-Spatz

 versió catalana | versión española





Julius Hallervorden 
 
Fotografía en B&N
Archivo de la Universidad de Leipzig



En anteriores entradas hemos comentado algunos epónimos usados en Medicina que se deberían olvidar teniendo en cuenta el comportamiento contrario a la ética de los médicos que realizaron estos descubrimientos (Hans Reiter, Max Clara, Wegener). Un epónimo es una forma de homenaje y no puede enaltecer actitudes contrarias a los dignidad y a los Derechos Humanos. 

Otro de los científicos que incurrió en esta nefasta actitud fue el médico y neurocientífico Julius Hallervorden (1982-1965). 

Hallenvorden era hijo de un psiquiatra de Prusia Oriental y estudió Medicina en el Albertina de Königsberg. Tras licenciarse se especializó en psiquiatría y trabajó en Berlín, Landsberg y Munich. 

Afiliado al partido nazi NSDP, fue nombrado Jefe del Departamento de Neuropatología del Instituto Kaiser Wilhelm para la Investigación del Cerebro (1938).  En esta etapa realizó con pleno conocimiento gran parte de su investigación sobre los cerebros de prisioneros ejecutados. 



La documentación de Julius Hallervorden durante el III Reich. 


También participó en el programa de "eutanasia de Aktion T4". En este programa, bajo el eufemismo de eutanasia o eugenesia se justificaba el asesinato de enfermos, niños nacidos con enfermedades hereditarias o defectos congénitos, o razas consideradas contaminantes como los judíos o gitanos. El propio Hallervorden realizaba las extracciones de los cerebros, previo examen del paciente todavía vivo. 

El propio Hallervorden lo explicó con toda claridad. 
”Había un material maravilloso entre aquellos cerebros, bellas deficiencias mentales, malformaciones y enfermedades infantiles. Yo acepté aquellos cerebros, por supuesto. De dónde venían y cómo llegaban hasta mí no era en realidad asunto mío”. 
En una ocasión Hallenvorden comentó a los que organizaban este programa de asesinato en masa: 
“Les dije, escuchadme muchachos, si realmente vais a matar a toda esa gente, sacadle al menos el cerebro para que puedan ser útiles. 
Ellos me preguntaron, ‘¿cuántos podría analizar?’ 
Yo les dije, ‘un número ilimitado, cuantos más, mejor”.



El equipo del laboratorio de Walther Spielmeyer, en 1927. 

Julius Hallervorden es el segundo de la izquierda (fila de atrás) y Hugo Spatz el quinto por la izquierda (primera fila) 

 
Julius Hallenvorden, en colaboración con otro médico nazi, Hugo Spatz (1888-1969), describió el síndrome de neurodegeneración asociada a la pantotenato quinasa (PKAN), una enfermedad rara caracterizada por una degeneración progresiva del sistema nervioso (trastorno neurodegenerativo). Durante mucho tiempo se designó a esta patología con el nombre de síndrome de Hallervorden-Spatz. 


Julius Hallervorden


Hugo Spätz

Los niños con la forma clásica de PKAN presentan síntomas en los primeros diez años de vida. Hay también una forma atípica de PKAN que se presenta generalmente después de los diez años y que progresa más lentamente. Todas las personas con PKAN tienen una acumulación anormal de hierro en ciertas áreas del cerebro. En casi todas las personas con PKAN, se observa una alteración en las imágenes de resonancia magnética del cerebro que se llama “ojo del tigre”, que indica una acumulación de hierro. Se trata de una enfermedad que se hereda de forma autosómica recesiva y que está causada por mutaciones en el gen PKAN2. 

Después de la Segunda Guerra Mundial, Hallervorden se convirtió en presidente de la Sociedad Neuropatológica Alemana y continuó su investigación en el  Instituto Max Planck en Giessen (Alemania).




Demagógico cartel de propaganda nazi sobre la eugenesia: Cuesta lo mismo mantener a un afectado de una enfermedad hereditaria que a toda una familia.
La solución implícita era hacerlo desaparecer.  



Bibliografía

Cuerda E, González-López E, López-Estebaranz JL. Dermatología en la Alemania nazi. Actas Dermo-Sif, 2011; 102: 423-428

Cuerda E. López-Muñoz F (ed) Cuando la Medicina no cura. La participación del personal sanitario en torturas, genocidios y experimentos al margen de los códigos éticos. Delta Delta pub. Madrid, 2016. 

Sierra X. Los dermatólogos judíos en la Alemania nazi. En: Sierra X (ed) 100 años de Dermatología. p. 57-70. Grupo Aula Médica SA. Madrid, 2001

Sierra X. Los dermatólogos judíos bajo el III Reich. Piel, 2011, 16, 120-124.

Weyers W. Death of Medicine in Nazi Germany. Dermatology and dermatopathology under the swastika.  Madison Books. Oxford 1998







Epònims per oblidar: (IV) Hallenvorden-Spatz






Julius Hallervorden 
 
Fotografia en B&N
Arxiu de la Universitat de Leipzig



En anteriors entrades hem comentat alguns epònims usats en Medicina que s'haurien d'oblidar tenint en compte el comportament contrari a l'ètica dels metges que van realitzar aquests descobriments (Hans Reiter, Max Clara, Wegener). Un epònim és una forma d'homenatge i no pot enaltir actituds contràries a la dignitat i als drets humans.

Un altre dels científics que va incórrer en aquesta nefasta actitud va ser el metge i neurocientífic Julius Hallervorden (1982-1965).

Hallenvorden era fill d'un psiquiatre de Prússia Oriental i va estudiar Medicina a l'Albertina de Königsberg. Després de llicenciar-se va especialitzar-se en psiquiatria i va treballar a Berlín, Landsberg i Munich.

Afiliat al partit nazi NSDP, va ser nomenat Cap de Departament de Neuropatologia de l'Institut Kaiser Wilhelm per a la Investigació del Cervell (1938). En aquesta etapa va realitzar amb ple coneixement gran part de la seva investigació sobre els cervells de presoners executats.


La documentació de Julius Hallervorden durant el III Reich. 
 

També va participar al programa Aktion T4. En aquest programa, sota els eufemismes d'"eutanàsia" o "eugenèsia" es justificava l'assassinat de malalts, nens nascuts amb malalties hereditàries o defectes congènits, o races considerades contaminants com els jueus o gitanos. El mateix Hallervorden realitzava les extraccions dels cervells, previ examen del pacient encara viu.

El mateix Hallervorden ho va explicar amb tota claredat:
"Hi havia un material meravellós entre aquells cervells, belles deficiències mentals, malformacions i malalties infantils. Jo vaig acceptar aquells cervells, és clar. D'on venien i com arribaven fins a mi no era en realitat assumpte meu".
En una ocasió Hallenvorden va comentar als que organitzaven aquest programa d'assassinat en massa:

"Els vaig dir, escolteu nois, si realment aneu a matar a tota aquesta gent, almenys treieu-los el cervell perquè puguin ser útils.
Ells em van preguntar, 'quants en podria analitzar?'
Jo els vaig dir, 'un nombre il·limitat, com més, millor ".



L'equip de laboratori de Walther Spielmeyer, el 1927. 
Julius Hallervorden és el segon de l'esquerra (fila de darrere) i Hugo Spatz el cinquè per l'esquerra (primera fila)



Julius Hallenvorden, en col·laboració amb un altre metge nazi, Hugo Spatz (1888-1969), va descriure la síndrome de neurodegeneració associada a la pantotenat quinasa (PKAN), una malaltia rara caracteritzada per una degeneració progressiva del sistema nerviós (trastorn neurodegeneratiu). Durant molt de temps es va designar  aquesta patologia amb el nom de síndrome d'Hallervorden-Spatz.

 

Julius Hallervorden


Hugo Spätz


Els nens amb la forma clàssica de PKAN presenten símptomes els primers deu anys de vida. També hi ha una forma atípica de PKAN que es presenta generalment després dels deu anys i que progressa més lentament. Totes les persones amb PKAN tenen una acumulació anormal de ferro en certes àrees del cervell. En gairebé totes les persones amb PKAN, s'observa una alteració en les imatges de ressonància magnètica del cervell que es diu "ull del tigre", que indica una acumulació de ferro. Es tracta d'una malaltia que s'hereta de forma autosòmica recessiva i que està causada per mutacions en el gen PKAN2.

Després de la Segona Guerra Mundial, Hallervorden es va convertir en president de la Societat Neuropatològica Alemanya i va continuar la seva investigació a l'Institut Max Planck a Giessen (Alemanya).



Demagògic cartell de propaganda nazi sobre l'eugenèsia: Costa el mateix
mantenir un afectat d'una malaltia hereditària que a tota una família.
La solució implícita era fer-lo desaparèixer.




Bibliografia

Cuerda E, González-López E, López-Estebaranz JL. Dermatología en la Alemania nazi. Actas Dermo-Sif, 2011; 102: 423-428

Cuerda E. López-Muñoz F (ed) Cuando la Medicina no cura. La participación del personal sanitario en torturas, genocidios y experimentos al margen de los códigos éticos. Delta Delta pub. Madrid, 2016. 

Sierra X. Los dermatólogos judíos en la Alemania nazi. En: Sierra X (ed) 100 años de Dermatología. p. 57-70. Grupo Aula Médica SA. Madrid, 2001

Sierra X. Los dermatólogos judíos bajo el III Reich. Piel, 2011, 16, 120-124.

Weyers W. Death of Medicine in Nazi Germany. Dermatology and dermatopathology under the swastika.  Madison Books. Oxford 1998