martes, 3 de enero de 2023

Las sondas dilatadoras de Beniqué

 versió catalana | versión española






Christian Schad

Retrato del Dr. Haustein 

(1880-1881) 

Óleo sobre lienzo 80,5 x 55 cm

Museo Thyssen-Bornemisza. Madrid. 



El retrato del Dr. Haustein es una obra de Christian Schad (1894-1982) un pintor expresionista alemán, encuadrado en la Nueva Objetividad que se conserva en el museo Thyssen-Bornesmisza de Madrid.  

Hans Haustein fue un destacado dermatólogo y venereólogo alemán, de origen judío. Tras licenciarse en Medicina en Berlín (1918) se formó con Abraham Buschke en el hospital Rudolf Virchow de esta ciudad. Haustein publicó numerosos artículos médicos, especialmente sobre sífilis y enfermedades de transmisión sexual. Su consulta privada era muy frecuentada por muchos intelectuales y artistas. La promiscua vida sexual del Berlín de entreguerras comportaba también una alta incidencia de enfermedades venéreas. Además de su actividad médica, eran conocidas en la ciudad las tertulias que Haustein celebraba habitualmente en su domicilio. 



Hans Haustein, en una fotografía de 1925


El retrato del Dr. Haustein, es una inquietante pintura que no deja indiferente al observador. El retrato es bastante fiel a la fisonomía del médico, que conocemos bien por las fotografías de la época, si bien los ojos aparecen aumentados de tamaño, lo que le proporciona una mirada penetrante y difícil de esquivar. El doctor, elegantemente vestido, entrelaza sus manos en una actitud concentrada y reflexiva que queda todavía más realzada por los blancos y elegantes puños de la camisa que sobresalen de su chaqueta. 

Al fondo del cuadro se perfila una sombra inquietante. Aunque algunos quieren ver en ella la forma de un feto con sífilis congénita, lo cierto es que esta teatral sombra alude a una mujer, probablemente la amante de Haustein. Según comentó el propio Schad durante la inauguración de una exposición, la esposa del médico, Friedel, se suicidó en 1931 al enterarse del adulterio de su marido con una tal Sonja o Sonia, que sería la representada en el fondo de su retrato. 

La actividad profesional del médico queda patente en el instrumento que asoma en su bolsillo: una sonda de Beniqué, que destaca sobre el fondo oscuro de su traje. La sonda se usaba para realizar exploraciones y dilataciones uretrales y durante mucho tiempo constituyó un símbolo perfectamente identificable de la Urología o la Venereología. Actualmente olvidada, algunos críticos de arte no saben ya interpretar correctamente su significado, confundiéndola con otros instrumentos médicos. 



Beniqués de grosor progresivo, usados para realizar dilataciones uretrales.


El instrumento en cuestión fue ideado alrededor de 1838 por Pier Jules Beniqué (1806-1851), de la Escuela Politécnica de Francia, para realizar dilataciones en los casos de estenosis uretral. La estrechez del conducto uretral solía ser una de las secuelas más frecuentes de las gonorreas, una de las infecciones de transmisión sexual más comunes. El doctor Beniqué dedicó gran parte de su vida a este problema, publicando libros como "Rétention d'urine et d'une nouvelle methode pour introduire les bougies et les sondes dans la vessie" (Paris, 1838) y "Réflexions et observations sur le traitement des rétrécissements de l'urètre(Paris, 1844). 

Las sondas de Beniqué (también llamadas coloquialmente beniqués) tenían diferentes calibres y se iban introduciendo progresivamente, aumentando su grosor, para conseguir la dilatación de la estenosis uretral. Solían estar numeradas del número 24 al 60 (de menor a mayor grosor).

Volviendo al Dr. Haustein, no podemos dejar de referirnos a su trágico final. Su ideología socialdemócrata y sobre todo su origen judío lo habían puesto en el punto de mira de los nazis tras su ascensión al poder en 1933. El Dr. Haustein fue apartado del ejercicio de la medicina, al igual que muchos otros médicos judíos. Al final, el 12 de noviembre de 1933, sabiendo que la Gestapo se dirigía a su casa para detenerlo, se suicidó envenenándose con una cápsula de cianuro potásico. 




___________________________________



Les sondes dilatadores de Beniqué




Christian Schad

Retrat del Dr. Haustein 

(1880-1881) 

Oli sobre tela 80,5 x 55 cm

Museu Thyssen-Bornemisza. Madrid. 


El retrat del Dr. Haustein és una obra de Christian Schad (1894-1982) un pintor expressionista alemany, emmarcat en la Nova Objectivitat, que es conserva al museu Thyssen-Bornesmisza de Madrid.

Hans Haustein va ser un destacat dermatòleg i venereòleg alemany, d'origen jueu. Després de llicenciar-se en Medicina a Berlín (1918), es va formar amb Abraham Buschke a l'hospital Rudolf Virchow d'aquesta ciutat. Haustein va publicar nombrosos articles mèdics, especialment sobre sífilis i malalties de transmissió sexual. A l’època, la seva consulta privada era molt freqüentada per molts intel·lectuals i artistes. La promíscua vida sexual del Berlín d'entreguerres també comportava una alta incidència de malalties venèries. A més de la seva activitat mèdica, eren reconegudes les tertúlies que Haustein celebrava habitualment al seu domicili.

El retrat del Dr. Haustein és una pintura inquietant que no deixa indiferent a l'observador. El retrat és força fidel a la fesomia del metge, que coneixem bé per les fotografies de l'època, si bé els ulls apareixen augmentats de mida, fet que li proporciona una mirada penetrant i difícil d'esquivar. El doctor, vestit elegantment, entrellaça les mans en una actitud concentrada i reflexiva, realçada pels blancs i elegants punys de la camisa que sobresurten de la jaqueta.  

Al fons del quadre es perfila una ombra inquietant. Encara que alguns volen veure-hi la forma d'un fetus amb sífilis congènita, la veritat és que aquesta ombra teatral fa referència a una dona, probablement l'amant de Haustein. Segons va comentar el mateix Schad durant la inauguració d'una exposició, l'esposa del metge, Friedel, es va suïcidar el 1931 en assabentar-se de l'adulteri del seu marit amb una tal Sonja o Sònia, que seria la representada al fons del seu retrat. 

L'activitat professional del metge queda palesa en l'instrument que li sobresurt de la butxaca: una sonda de Beniqué, que destaca sobre el fons fosc del seu vestit. La sonda s'utilitzava per fer exploracions i dilatacions uretrals i durant molt temps va esdevenir un símbol perfectament identificable de la Urologia o la Venereologia. Actualment oblidada, alguns crítics d'art ja no saben interpretar correctament el seu significat, confonent-la amb altres instruments mèdics.

Aquest instrument va ser ideat al voltant del 1838 per Pier Jules Beniqué (1806-1851), de l'Escola Politècnica de França, per fer dilatacions en els casos d'estenosi uretral. L'estretor del conducte uretral solia ser una de les seqüeles més freqüents de les gonorrees, una de les infeccions de transmissió sexual més comunes. El doctor Beniqué va dedicar gran part de la seva vida a aquest problema, publicant llibres com "Rétention d'urine et d'un nouvelle method pour introduir les bougies et les sondes dans la vessie" (Paris, 1838) i "Réflexions et observations sur le traitement dels rétrécissements de l'urètre" (Paris, 1844).

Les sondes de Beniqué (també anomenades col·loquialment beniqués) tenien diferents calibres i s'anaven introduint progressivament, augmentant el seu gruix, per aconseguir la dilatació de l'estenosi uretral. Solien estar numerades del número 24 al 60 (de menor a més gruix).

Tornant al Dr. Haustein, no podem deixar de referir-nos al seu tràgic final. La seva ideologia socialdemòcrata i sobretot el seu origen jueu l'havien posat al punt de mira dels nazis després de la seva ascensió al poder l’any 1933. El Dr. Haustein va ser apartat de l'exercici de la medicina, igual que molts altres metges jueus. Finalment, el 12 de novembre de 1933, sabent que la Gestapo es dirigia a casa seva per arrestar-lo, es va suïcidar enverinant-se amb una càpsula de cianur potàssic.