martes, 25 de octubre de 2022

Alibert en una escena de vacunación.

 versió catalana | versión española








Constant Joseph Desbordes

Una escena de vacunación
(1822) 

Colección museo de la Chartreuse
Douai






La escena de este cuadro representa un hombre, en el centro, vestido de negro, y condecorado con la Legión de Honor francesa, rodeado por una familia a la izquierda y una madre con sus hijas a la derecha. Esta mujer muestra sobre sus rodillas un lactante semidesnudo, presentando un brazo descubierto que el hombre de oscuro toma con cuidado mientras realiza alguna maniobra en el brazo del niño del otro lado. 

En efecto, el hombre está tomando linfa de una lesión de un niño para transferirlo a otro. Una forma de vacunación que era habitual en la época.  Así se procedía a la vacunación de la viruela, "brazo a brazo". El cuadro formaba parte de una campaña para promover la vacunación antivariólica, ya que había tenido una cierta resistencia en Francia para convertirse en una práctica generalizada. El cuadro, representaba personajes reales perfectamente reconocibles que actuaban así como reclamo para la vacunación. 

La escena tiene lugar en un ambiente aristocrático, el castillo de Liancourt. El personaje central era un médico, iniciador de la Dermatología en Francia, Jean-Louis Alibert. Aparte de su obra médica era un firme partidario de la reinstauración monárquica y fue ennoblecido con el título de barón de Alibert y recibió diversas condecoraciones, entre ellas la que luce en su pecho en la pintura. La mujer sentada es una conocida comediante y poetisa, Marcelina Desbordes-Valmore, sobrina del pintor. 

La aparición de personajes conocidos y del prestigioso barón de Alibert en un ambiente de clase alta no debía ser casual sino elegido cuidadosamente para inducir la práctica de la vacunación en quien contemplara la obra. Su intención propagandística y filantrópica fue alabada por el Comité central de la vacuna. Las campañas de los  antivacunas y sus dibujos satíricos habían causado una fuerte caída en el número de niños vacunados. Si bien en 1811 el número de vacunados fue de 700.000, algunos años más tarde no pasaban de 360.000. 

El cuadro de  Desbordes fue expuesto primero en Douai (1823) y luego en el Salon de París (1824). Posteriormente fue expuesto de forma itinerante en otras localidades, tanto en Francia como fuera del país (Londres, Washington). 

El óleo de Desbordes es un documento gráfico del desarrollo y aplicación de la vacuna a comienzos del siglo XIX y puede considerarse, en cierto modo, como una obra pictórica de propaganda y prevención médica. 


Bibliografía

Tilles G. Une "scène de vaccine": leçons d'une oeuvre d'art. Annales Dermatologie et de vénéréologie. 2022: 504-514.  

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Alibert en una escena de vacunació







Constant Joseph Desbordes

Una escena de vacunació
(1822) 

Col·lecció museu de la Chartreuse
Douai



L'escena d’aquest quadre representa a un home, al centre, vestit de negre, i condecorat amb la Legió d'Honor francesa, envoltat per una família a l'esquerra i una mare amb filles a la dreta. La dona mostra sobre els genolls un lactant mig nu, presentant un braç descobert que l'home de fosc pren amb compte mentre realitza alguna maniobra al braç del nen de l'altra banda.

En efecte, l'home pren limfa d'una lesió d'un nen per transferir-la a un altre. Una forma de vacunació que era habitual a l'època. Així es procedia a la vacunació de la verola, "braç a braç". El quadre formava part d'una campanya per promoure la vacunació contra la verola, ja que havia tingut una certa resistència a França per esdevenir una pràctica generalitzada. El quadre representava personatges reals perfectament reconeixibles que actuaven així com a reclam per a la vacunació.

L'escena té lloc en un ambient aristocràtic, el castell de Liancourt. El personatge central era un metge, iniciador de la Dermatologia a França, Jean-Louis Alibert. A banda de la seva obra mèdica era un ferm partidari de la reinstauració monàrquica i va ser ennoblit amb el títol de baró d'Alibert i va rebre diverses condecoracions, entre elles la que llueix al pit a la pintura. La dona asseguda és una coneguda comediant i poetessa, Marcelina Desbordes-Valmore, neboda del pintor.

L'aparició de personatges coneguts i del prestigiós baró d'Alibert en un ambient de classe alta no havia de ser casual sinó escollit amb cura per induir la pràctica de la vacunació en qui contemplés l'obra. La seva intenció propagandística i filantròpica va ser lloada pel Comitè central de la vacuna. Les campanyes dels antivacunes i els seus dibuixos satírics havien causat una forta caiguda al nombre de nens vacunats. Si bé el 1811 el nombre de vacunats va ser de 700.000, alguns anys més tard no passaven de 360.000.

El quadre de Desbordes va ser exposat primer a Douai (1823) i després al Saló de París (1824). Posteriorment va ser exposat de forma itinerant a altres localitats, tant a França com fora del país (Londres, Washington).

L'oli de Desbordes és un document gràfic del desenvolupament i aplicació de la vacuna al començament del segle XIX i es pot considerar, en certa manera, com una obra pictòrica de propaganda i prevenció mèdica.


lunes, 17 de octubre de 2022

Tiñas depiladas con rayos X

 versió catalana | versión española






Acevedo (pintor)
Soldevila (litografista)

Tiña o herpes tonsurante 
(Segundo período) 

(1871) 

Litografía en libro de 
J. E. Olavide
Dermatología general y clínica iconográfica de enfermedades de la piel o dermatosis.
 Madrid, 1871-73




Esta imagen, publicada en el libro de Dermatología de Olavide (1871-73) reproduce el aspecto clínico de un niño con tiña. Se conoce con el nombre de tiñas a unas enfermedades del cuero cabelludo causadas por hongos microscópicos, que afectan especialmente a los niños. A finales del s. XIX, estas afecciones  constituían un importante problema de salud, con una elevada incidencia. Solamente en la ciudad de París se calculaba que podían haber unos 150.000 tiñosos. Como en aquel momento no existía ningún medicamento efectivo contra los hongos, el tratamiento consistía en marginar a los niños enfermos en hospicios o en escuelas especiales para ellos, como las escuelas Laillier, fundadas en 1886 por este insigne dermatólogo en un edificio contiguo al hospital de Saint-Louis, el centro de referencia de las enfermedades de la piel en la capital francesa. Por no mencionar terribles sistemas de depilación del cuero cabelludo, frecuentemente crueles y cruentos. 



Charles Laillier (1822-1893)


En la Historia de la Dermatología el nombre de Raymond Sabouraud ocupa un destacado lugar. Se le considera el padre de la micología médica (el estudio de los hongos microscópicos causantes de enfermedades). Identificó docenas de especies de hongos causantes de enfermedades humanas. A principios del s. XX, valiéndose de su enorme prestigio, promocionó un método de tratamiento revolucionario de las tiñas del cuero cabelludo: tratarlas con altas dosis de rayos X. 

Hacía poco (apenas tres años) que Wilhelm Conrad Roentgen había descubierto los rayos X. Algunos médicos habían descrito que la exposición a los rayos X, si bien permitía diagnósticos de gran precisión, podían tener efectos secundarios, produciendo una nueva enfermedad: la radiodermitis, de la que ya se habían registrado unos 40 casos. 

"La piel se vuelve dura, apergaminada, la epidermis se descama y cae a trozos; los pelos de la cara dorsal de manos y dedos desaparecen completamente." 

En 1899, el dermatólogo Félix Balzer describe

"una alopecia completa en todos los puntos sometidos a la acción de los rayos X"

Los efectos de los rayos X interesaban pues también a los dermatólogos. 


Historia de la micología timeline | Timetoast timelines

Raymond Sabouraud 


En 1900, en el Congreso Internacional de Dermatologia de Paris, se comenzaron a proponer tratamientos con rayos X. Enfermedades como el lupus tuberculoso, el favus y las tiñas destacaban entre las principales indicaciones terapéuticas de los rayos X. Pero fue el Prof. Sabouraud el que propuso en 1904 tratar a las tiñas con rayos X, presentándola como "la solución soñada". Comunicó que él había curado a cien tiñosos con dosis controladas de rayos X:  

"El día 13 o 14, los cabellos comienzan a caer solos como los pelos de un abrigo de pieles apolillado. Solamente persiste un fino vello. Se reconoce así una radioterapia bien hecha."

 


Tratamiento de una tiña en un niño con rayos X
(foto reproducida de un artículo de Vicente Crespo)


Con sólo unas pocas sesiones, la radioterapia permitía tratar la enfermedad, y cada semana podían salir 10 niños curados. El tratamiento era también mucho más económico que mantener a los niños un promedio de más de dos años en el hospital.  La "clínica de las cabezas calvas" de Sabouraud alcanzó pronto gran popularidad. 

El tratamiento de radioterapia se practicó hasta los años 50. En 1960 se publicó una serie de 18.000 niños tratados en Francia durante la primera mitad del s. XX. 

La radioterapia con rayos X se abandonó en los años 1950 cuando se generalizó el tratamiento con griseofulvina, un antifúngico muy activo contra los hongos. 

También fue en los años 50 cuando empezaron a publicarse los primeros casos de cáncer cutáneo que el tratamiento con rayos X había producido en algunos niños tiñosos. En 1974, el primer estudio sobre las consecuencias de la irradiación en estos niños mostró que los que habían sido tratados con rayos X tenían una incidencia de tumores malignos de cerebro o de tiroides doble de la habitual. En 2005, otro trabajo demostró que el riesgo de padecer un tumor cerebral persistía más de treinta años después de la irradiación, y el de cáncer de tiroides persiste hasta 40 años después. Pero la ausencia de registros y la desaparición de archivos hospitalarios impide, todavía hoy, evaluar la magnitud de los efectos secundarios a largo plazo.  

Nos queda el recuerdo amargo de un tratamiento agresivo para una enfermedad causada por hongos, que tal vez ocasionó más efectos secundarios que beneficios. 

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Tinyes depilades amb raigs X





Acevedo (pintor)
Soldevila (litografista)

Tinya o herpes tonsurant 
(Segon període) 

(1871) 

Litografia del llibre de 
J. E. Olavide
Dermatología general y clínica iconográfica de enfermedades de la piel o dermatosis.
 Madrid, 1871-73



Aquesta imatge, publicada al llibre de Dermatologia d'Olavide (1871-73) reprodueix l'aspecte clínic d'un nen amb tinya. Es coneix amb el nom de tinyes a unes malalties del cuir cabellut causades per fongs microscòpics, que afecten especialment als nens. A finals del s. XIX aquestes afeccions constituïen un problema important de salut, amb una elevada incidència. Només a la ciutat de París es calcula que hi havia 150.000 tinyosos. Com que en aquell moment no existia cap medicament efectiu contra els fongs, el tractament consistia a marginar els nens malalts en hospicis o en escoles especials per a ells, com les escoles Laillier, fundades el 1886 per aquest insigne dermatòleg en un edifici contigu a l'hospital de Saint-Louis, el centre de referència de les malalties de la pell a la capital francesa. Per no esmentar sistemes de depilació terribles del cuir cabellut, sovint cruels i cruents. 



Charles Laillier (1822-1893)


El nom de Raymond Sabouraud destaca a la Història de la Dermatologia. Se'l considera el pare de la micologia mèdica (l'estudi dels fongs microscòpics causants de malalties). Va identificar dotzenes d'espècies de fongs causants de malalties humanes. A principis del s. XX, valent-se del seu gran prestigi, va promocionar un mètode de tractament revolucionari de les tinyes del cuir cabellut: tractar-les amb altes dosis de raigs X.
Feia poc (uns tres anys) que Wilhelm Conrad Roentgen havia descobert els raigs X. Alguns metges havien descrit que l'exposició als raigs X, si bé permetia diagnòstics de gran precisió, podien tenir efectes secundaris, produint una nova malaltia: la radiodermitis, de la qual ja s'havien registrat uns 40 casos.
"La pell es torna dura, apergaminada, l'epidermis s’escama i cau a trossos; els pèls de la cara dorsal de les mans i els dits desapareixen completament."
El 1899, el dermatòleg Félix Balzer descriu
"una alopècia completa a tots els punts sotmesos a l'acció dels raigs X"

Els efectes dels raigs X interessaven doncs també als dermatòlegs.

Historia de la micología timeline | Timetoast timelines

Raymond Sabouraud 


El 1900, al Congrés Internacional de Dermatologia de París, es van començar a proposar tractaments amb raigs X. Malalties com el lupus tuberculós, el favus i les tinyes destacaven entre les principals indicacions terapèutiques dels raigs X. Però va ser el Prof. Sabouraud qui va proposar tractar les tinyes amb raigs X el 1904, presentant-la com "la solució somiada". Va comunicar que ell havia curat cent tinyosos amb dosis controlades de raigs X: 
"El dia 13 o 14, els cabells comencen a caure sols com els pèls d'un abric de pells arnat. Només persisteix un borrissol fi. Es reconeix així una radioteràpia ben feta."


Tractament d'una tinya del cap d'un nen amb raigs X
(foto reproduïda d'un article de Vicente Crespo)


Amb només unes quantes sessions, la radioteràpia permetia tractar la malaltia, i cada setmana podien sortir 10 nens curats. El tractament també era molt més econòmic que mantenir els nens una mitjana de més de dos anys a l'hospital. La "clínica dels caps calbs" de Sabouraud aviat va aconseguir una gran popularitat.

El tractament de radioteràpia es va practicar fins als anys 50. El 1960 es va publicar una sèrie de 18.000 nens tractats a França durant la primera meitat del s. XX.

La radioteràpia amb raigs X es va abandonar als anys 1950 quan es va generalitzar el tractament amb griseofulvina, un antifúngic molt actiu contra els fongs.

Va ser també als anys 50 quan es van començar a publicar els primers casos de càncer cutani que el tractament amb raigs X havia produït en alguns nens tinyosos. El 1974, el primer estudi sobre les conseqüències de la irradiació en aquests nens va mostrar que els que havien estat tractats amb raigs X tenien una incidència de tumors malignes de cervell o de tiroide doble de l'habitual. El 2005, un altre treball va demostrar que el risc de patir un tumor cerebral persistia més de 30 anys després de la irradiació, i el de càncer de tiroide persisteix fins a 40 anys després. Però l'absència de registres i la desaparició d'arxius hospitalaris impedeixen avui encara avaluar la magnitud dels efectes secundaris a llarg termini.

Ens queda el record amarg d’un tractament agressiu per a una malaltia causada per fongs, que possiblement va ocasionar més efectes secundaris que beneficis.



martes, 4 de octubre de 2022

El virus del herpes vino con los besos

versió catalana | versión española









Marina Clemente

Herpes 

(2017)

Acrílico sobre lienzo 80 x 65 cm 
Colección particular





La infección por el virus herpes simple (HSV-1) produce episodios repetidos de lesiones formadas por pequeñas vesículas dolorosas y llenas de líquido en la piel, especialmente en la boca, y los labios (herpes labial). Al reventarse las vesículas por los movimientos de los labios dejan paso a costras amarillentas o pardas que pueden durar varios días y se acompañan de prurito y dolor. Se trata de una afección muy frecuente y recidivante. Los virus quedan acantonados en los ganglios regionales y en circunstancias de disminución inmunitaria (infecciones, exposición solar intensa, menstruación, estrés, fiebre...) recidivan apareciendo habitualmente en los mismos lugares. Según la OMS cerca de 3.700 millones de personas están infectadas actualmente por el virus HSV-1. 

Un reciente estudio de la revista médica  Science Advances sostiene que las variaciones de las cepas modernas de HSV-1 se remontarían todas a finales del período Neolítico, o al inicio de la Edad del Bronce, es decir a unos 5.000 años, una edad bastante menos antigua de lo que se creía hasta ahora. 

El equipo de Christiana Scheib, autores del artículo citado, examinaron el ADN de los dientes de cientos de esqueletos de yacimientos arqueológicos. Solo en cuatro de ellos pudieron encontrar el virus del herpes. Fue mediante la secuenciación de su genoma que los investigadores determinaron cuándo apareció su encarnación contemporánea.



Una de las muestras de ADN de herpes antiguo procedía de un 
varón de 26-35 años descubierto cerca de la ribera del Rhin. 


Pero los humanos han convivido con el herpes probablemente desde hace mucho más tiempo. Puede que una cepa precedente ya circulaba entre los humanos cuando abandonaron África por primera vez hace millones de años. Pero se ha tenido que esperar hasta hace 5.000 años para que el virus HSV-1 tomara su forma actual. 

Una de las teorías formuladas por los autores para explicar este cambio sostendría que hace unos 5.000 años, el desarrollo del virus coincidiría con la introducción de una nueva práctica cultural: el beso en la boca, como expresión de amor y sexualidad. Besarse no es una práctica humana universal: la primera mención conocida del beso en la boca se encuentra en un manuscrito de Asia del Sur durante la edad del Bronce, un momento en el que había una gran migración hacia Europa. El virus del herpes facial HSV-1 podría así haberse transmitido por los besos. 



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El virus de l'herpes va venir amb els  petons







Marina Clemente

Herpes 

(2017)

Acrílico sobre lienzo 80 x 65 cm 
Colección particular



La infecció pel virus de l'herpes simple (HSV-1) produeix episodis repetits de lesions formades per petites vesícules doloroses i plenes de líquid a la pell, especialment a la boca, i els llavis (herpes labial). En rebentar-se les vesícules pels moviments dels llavis deixen pas a crostes groguenques o marrons que poden durar diversos dies i s'acompanyen de pruïja i dolor. És una afecció molt freqüent i recidivant. Els virus queden acantonats als ganglis regionals i en circumstàncies de disminució immunitària (infeccions, exposició solar intensa, menstruació, estrès, febre...) recidiven, sortint habitualment de nou als mateixos llocs. Segons l'OMS, prop de 3.700 milions de persones estan infectades actualment pel virus HSV-1.

Un estudi recent de la revista mèdica  Science Advances afirma que totes les variants modernes d'HSV-1 es remuntarien cap a finals del període Neolític, o a l'inici de l'Edat del Bronze, és a dir, a uns 5.000 anys, una edat bastant menys antiga del que es creia fins ara.

L'equip de Christiana Scheib, els autors de l'article esmentat, van examinar l'ADN de les dents de centenars d'esquelets de jaciments arqueològics. Només van poder trobar el virus de l'herpes en quatre. Va ser mitjançant la seqüenciació del genoma que els investigadors van determinar en quin moment va aparèixer la seva variant contemporània. 


Una de les mostres d'ADN d'herpes antic procedia d'un home 
de 26-35 anys descobert a prop de la ribera del Rhin. 


Però els humans han conviscut amb l'herpes probablement des de fa molt de temps. Potser una variant precedent ja circulava entre els humans quan van abandonar l'Àfrica per primera vegada fa milions d'anys. Però ha calgut esperar fins fa 5.000 anys perquè el virus HSV-1 prengui la forma actual.

Una de les teories formulades pels autors per explicar aquest canvi sostindria que fa uns 5.000 anys, el desenvolupament del virus coincidiria amb la introducció d'una nova pràctica cultural: el petó a la boca, com a expressió d'amor i sexualitat. Besar-se no és una pràctica humana universal: el primer esment conegut del petó a la boca es troba en un manuscrit d'Àsia del Sud durant l'edat del Bronze, un moment en què hi havia una gran migració cap a Europa. El virus de l'herpes facial HSV-1 podria així haver-se transmès a través dels petons.


miércoles, 28 de septiembre de 2022

Los dientes de Luis XIV y sus nodrizas

versió catalana | versión española









Henri et Charles
Beaubrun 

Luis XIV con su nodriza, la dama 
Longuet de la Giraudière

(circa 1638)

Colecciones del palacio de Versalles




Este cuadro, constituye el primer retrato conocido de Luis XIV de Francia. En él aparece el futuro rey, en aquel momento un lactante de pocos meses de edad, en los brazos de una de sus nodrizas, Élisabeth Ancel, dama de Longuet de la Giraudière. 

No fue ésta la única nodriza que tuvo el joven príncipe. Las nodrizas se sucedieron con notable celeridad, debido a una característica del lactante. 

El hijo de Luis XIII y de Ana de Austria nació el 5 de septiembre de 1638 en el castillo nuevo de Saint-Germain-en-Laye. Su nacimiento había sido largamente esperado, pues ya hacía casi 23 años de los esponsales de Ana de Austria (hija del rey hispánico  Felipe III) con Luis XIII y en todo este período no había podido dar un heredero a la Corona. Por esto muchos cortesanos le dieron el sobrenombre de Dieudonné (Dado por Dios) 


Anónimo: Ana de Austria y Louis-Dieudonné.
Colecciones del palacio de Versalles. 



Desde el momento de ver la luz, el recién nacido ya estaba provisto de dientes: dos incisivos bien visibles. Esta curiosa anomalía constituyó casi un secreto de Estado, aunque fue celebrada por toda la corte como un signo de buen augurio.

Aunque los dientes comienzan su formación antes del nacimiento, a partir del cuarto mes de gestación, no suelen emerger fuera de las encías hasta el 6-10 mes tras el nacimiento. A veces si hay algún defecto congénito del maxilar o del paladar (fisura labiopalatina) puede favorecerse su aparición precoz. También ciertos problemas endocrinos, déficits vitamínicos o fiebre de la madre durante el embarazo pueden favorecer su aparición antes de tiempo.  

De hecho el fenómeno de presentar dientes al nacer se había ya visto anteriormente al nacimiento del futuro Rey Sol: Valeria, hija del emperador Diocleciano, nació con dientes; lo mismo que Manio Curio Dentato, héroe plebeyo de la Roma antigua, o que Gnaeus Papirius Carbo, cónsul y anciano del mismo imperio. Por no hablar de Guillermo I de Normandía, padre de Guillermo el Conquistador, apodado El Diablo; o de Ricardo VI de Inglaterra, del cardenal Jules Mazarino y hasta del revolucionario francés Honoré Gabriel Riqueti, más conocido por el nombre de su título de conde de Mirabeau.



Luis XIV, poco después de su nacimiento


Pero si los cortesanos aduladores lo consideraron un signo de buena fortuna, esta anomalía dentaria no fue un buen presagio para sus nodrizas. 

La primera de ellas fue la que aparece en el cuadro que preside esta entrada del blog, Elisabeth Ancel. Pero no duró mucho en su papel de ama de cría. A los tres meses tuvo que retirarse, con los pechos y los pezones totalmente desgarrados por los continuos mordiscos del bebé. 

Fue sustituída por Pierrette Dufour, que también padeció las dentelladas del joven leoncito. La sucedió al cabo de poco tiempo Marie de Segneville-Thierry. Las biografías de Luis XIV alargan la lista citando por lo menos a cuatro nodrizas más. 


Luis XIV, niño


Lo curioso del caso es que el rey Luis XIV desde los 40 años hasta su muerte, a los 76 años, estuvo prácticamente desdentado y solamente conservó algunos raigones dentarios. El lamentable estado de su boca hacía que le fuera imposible masticar. Algo muy fastidioso para un monarca glotón y goloso: su gusto por las confituras y los dulces favorecieron la aparición de numerosas caries, y una sinusitis maxilar terminó por estropearle la boca. Las maniobras odontológicas para arrancarle todas las piezas dentarias de la parte izquierda del maxilar superior le provocaron un orificio de comunicación con la nariz y cada vez que bebía algo parte del contenido volvía a salir por la nariz. La tragedia de un rey desdentado que había nacido ya con dientes.  


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Les dents de Lluís XIV i les seves dides. 

 




Henri et Charles
Beaubrun 

Luis XIV con su nodriza, la dama 
Longuet de la Giraudière

(circa 1638)

Colecciones del palacio de Versalles




Aquest quadre constitueix el primer retrat conegut de Lluís XIV de França. Hi apareix el futur rei, en aquell moment un lactant de pocs mesos d'edat, als braços d'una de les seves dides, Élisabeth Ancel, dama de Longuet de la Giraudière.

Però aquesta no va ser l'única dida que va tenir el jove príncep. Les nodrisses es van succeir amb notable celeritat, a causa d'una característica molt especial del lactant.

El fill de Lluís XIII i d'Ana d'Àustria va néixer el 5 de setembre de 1638 al castell nou de Saint-Germain-en-Laye. El seu naixement havia estat llargament esperat, ja que ja feia gairebé 23 anys de la promesa de matrimoni d'Ana d'Àustria (filla del rei hispànic Felip III) amb Lluís XIII, i en tot aquest període no havia pogut donar un hereu a la Corona. Per això molts cortesans li van donar el sobrenom de Dieudonné (Donat per Déu)



Anònim: Anna d'Àustria i Louis-Dieudonné.
Coleccions del palau de Versailles. 


Des del moment de veure la llum, el nounat ja estava proveït de dents: dos incisius ben visibles. Aquesta anomalia curiosa va constituir gairebé un secret d'Estat, encara que va ser celebrada per tota la cort com un signe de bon auguri.

Tot i que les dents comencen la seva formació abans del naixement, a partir del quart mes de gestació, no solen emergir fora de les genives fins al 6-10 mes després del naixement. De vegades si hi ha algun defecte congènit del maxil·lar o del paladar (fissura labiopalatina) pot afavorir-se la seva aparició precoç. També certs problemes endocrins, dèficits vitamínics o febre de la mare durant l'embaràs poden afavorir-ne l'aparició abans d'hora.

De fet el fenomen de presentar dents en néixer ja s'havia vist anteriorment al naixement del futur Rei Sol: Valeria, filla de l'emperador Dioclecià, va néixer amb dents; el mateix que Manio Curio Dentato, heroi plebeu de la Roma antiga, i Gnaeus Papirius Carbo, cònsol i ancià del mateix imperi. També Guillem I de Normandia, pare de Guillem el Conqueridor, anomenat El Diable; així com Ricard VI d'Anglaterra, el cardenal Jules Mazarino i fins i tot el revolucionari francès Honoré Gabriel Riqueti, més conegut pel seu títol de comte de Mirabeau.


Lluís XIV, poc després del seu naixement


Si bé els cortesans aduladors el van considerar un signe de bona fortuna, aquesta anomalia dentària no va ser un bon presagi per a les seves dides.

La primera va ser la que apareix al quadre que presideix aquesta entrada del bloc, Elisabeth Ancel. Però no va durar gaire en el seu paper de mestressa de cria. Als tres mesos va haver de retirar-se, amb els pits i els mugrons totalment esquinçats per les continues mossegades del nadó.

Va ser substituïda per Pierrette Dufour, qui també va patir les dentades del jove lleonet. La va succeir al cap de poc temps Marie de Segneville-Thierry. Les biografies de Lluís XIV allarguen la llista citant almenys quatre dides més.



Lluís XIV, nen


El més curiós del cas és que el rei Lluís XIV des dels 40 anys fins a la seva mort, als 76 anys, va estar pràcticament desdentat i únicament va conservar algunes arrels dentàries. El lamentable estat de la boca feia que li fos impossible mastegar. Un fet molt molest per a un monarca golafre i llaminer: el seu gust per les confitures i els dolços van afavorir l'aparició de nombroses càries, i una sinusitis maxil·lar va acabar per fer-li malbé la boca. Les maniobres odontològiques per arrencar totes les peces dentàries de la part esquerra del maxil·lar superior li van provocar un orifici de comunicació amb el nas i cada vegada que bevia, alguna part del contingut tornava a sortir pel nas. La tragèdia d'un rei desdentat que havia nascut amb dents.