versió catalana | versión española
Roberto Ferri Alba Vermiglia (2020) Tempera grasa sobre lienzo 125 x 90 cm Exposición temporal Museo Europeo de Arte Moderno (MEAM) Barcelona |
Detalle de las manos de Alba Vermiglia, con deformaciones de artrosis y algunos nódulos de Heberden. |
Ade (2020) Tempera grasa sobre lienzo 160 x 150 cm. |
Ade (Hades) presenta también los ojos velados, en referencia a su dominio sobre el mundo subterráneo. |
Roberto Ferri: (II) Artrosi i altres lesions de les mans
Roberto Ferri Alba Vermiglia (2020) Tempera grasa sobre lienzo 125 x 90 cm Exposición temporal Museo Europeo de Arte Moderno (MEAM) Barcelona |
En una entrada anterior comentàvem alguns aspectes biogràfics i de l'obra artística de Roberto Ferri, un pintor contemporani que oscil·la entre l’hiperrealisme i el surrealisme i amb una influència notable del barroc. En la seva manera sensual i inquietant de plasmar el cos humà, amb una anatomia detallada, no hi manquen detalls patològics que ens criden l’atenció.
Detall de les mans d'Alba Vermiglia, on hi trobem deformacions d'artrosi i alguns nòduls d'Heberden. |
És el cas, per exemple, d'Alba Vermiglia, el quadre amb el que avui encapçalem aquesta entrada. El cos d'un personatge masculí d'edat madura jeu a terra, embolicat en un mantell d'un vermell intens que de seguida ens evoca al cromatisme característic de Caravaggio. El personatge està travessat per una mena de bastó-llança que adopta una confusa estructura híbrida, barreja de rèptil, esquelet i arrel arbustiva. Les mans estan convulses en garra, que presenta les deformacions típiques d'artrosi. En alguns dits fins i tot es poden observar nòduls de Heberden.
L'artrosi de les articulacions de les mans es produeix per una desgast del cartílag d'aquestes articulacions. Sol produir dolor, rigidesa, dificultat per moure els dits i deformitat. L'edat d’inici habitualment és entre els 40 i els 50 anys. En molts casos d'artrosi es poden veure els nòduls de Heberden, nòduls palpables que apareixen a les articulacions interfalàngiques distals de les mans.
És ben conegut que l'artrosi afecta més a persones que han realitzat determinades feines de desgast manual, com és el cas de molts escultors. Miquel Àngel, per exemple tenia aquestes deformacions a les mans i també les va plasmar a algunes de les seves obres. No sé si Roberto Ferri coneix aquest detall, però no seria d’estranyar, tenint en compte la gran capacitat d'observació del pintor tarantí i el seu profund coneixement de l'art d'aquest període.
Ade (2020) Tempera grassa sobre tela 160 x 150 cm. |
En una altra de seves les obres, Ade (2020) apareix el cos retorçat d'un nu masculí que, per la seva postura forçada, evoca l'escultura hel·lenística de Laocoont i els seus fills. El personatge presenta en una de les seves mans nòduls característics corresponents a Knuckle pads o nòduls de Garrod, unes lesions papulars o nodulars en forma de coixinets que poden assentar sobre les articulacions interfalàngiques proximals i metacarpofalàngiques de les mans sense una especial significació patològica.
Els knuckle pads també es poden veure en algunes estàtues de Miquel Àngel, com la de David, i és probable que el mateix autor tingués aquesta alteració. També és possible que Ferri els faci servir per cridar l'atenció sobre alguns punts del quadre i que al mateix temps formin part d'un homenatge a Miquel Àngel.
Ade (detall). En algunes articulacions podem veure lesions de knuckle pads. |
Aquest personatge, Ade (o Hades), presenta també un ull velat, que ratifica el seu domini sobre el món subterrani, el regne de les tenebres, on la visió és innecessària. L'estranya estructura òssia que l'acompanya, enredant-se en una de les seves cames, és una altra al·lusió al regne dels morts.
Ade (Hades) presenta també els ulls velats, en clara referència al seu domini sobre el món subterrani. |
No hay comentarios:
Publicar un comentario