viernes, 16 de julio de 2021

La sonrisa de Mona Lisa

 versió catalana | versión española




Leonardo da Vinci

Mona Lisa
 
Oli sobre tela. 77 x 53 cm.
Museu del Louvre. París. 




La enigmática sonrisa de Mona Lisa es uno de aquellos temas que han hecho correr ríos de tinta sin llegar a conclusiones definitivas. Se han hecho miles de elucubraciones sobre su carácter, sobre que expresaba con su sonrisa. Tampoco han faltado interpretaciones médicas, incluso relacionándola con un posible hipotiroidismo, habida cuenta del cuello algo abultado, la piel algo amarillenta y el cabello con aspecto fino y quebradizo.  

En este mismo blog nos hemos ocupado en diversas ocasiones del cuadro en cuestión, pero para señalar otros aspectos que poco tienen que ver con su sonrisa: por una parte señalar la presencia de un xantelasma palpebral y un xantoma en el brazo, que podría hacer pensar en una posible dislipemia y por otro el descubrimiento de una receta de un pretendido tratamiento antisifilítico que a mi modo de ver está escasamente demostrado.  Pero en ninguno de los dos casos se trataba de su sonrisa. 

En algunos artículos aparecidos en publicaciones médicas se apunta la hipótesis que la sonrisa de la Gioconda pudo estar provocada por una contractura del músculo facial secundario a una parálisis de Bell. 

La parálisis de Bell es un trastorno del nervio que controla el movimiento de los músculos de la cara. Este nervio se denomina nervio facial o VII par craneal. El daño a este nervio causa debilidad o parálisis de estos músculos. 

La causa de este tipo de parálisis a menudo no es clara. En ocasiones puede verse en personas que han sufrido un herpes zóster en esta zona. El herpes zóster es la afectación de un nervio por el virus que causa la varicela (VVZ) que puede quedarse durante años acantonado en un ganglio nervioso. 



Otras afecciones que pueden causar la parálisis de Bell pueden ser la sarcoidosis o una infección del oído medio. 

La parálisis de Bell puede verse más frecuentemente en embarazadas o tras un parto. Según algunos autores, como Maloney, Leonardo (que era un anatomista preciso, acostumbrado a dibujar los más mínimos detalles del cuerpo humano) pintó meticulosamente la sonrisa de la modelo del retrato. Tal vez el polifacético pintor intentaba plasmar la sonrisa de una nueva madre afectada por la parálisis de Bell posterior a su reciente embarazo.

En todo caso... si non è vero è ben trovato


Bibliografía

Maloney WJ Bell's palsy: the answer to the riddle of Leonardo da Vinci's 'Mona Lisa' Journal Dent. Research.  2011, 90: 580-582

Adour Kedar K. Mona Lisa Syndrome: Solving the Enigma of the Gioconda Smile. Ann Otol Rhinol Laryngol 1989, 98: 196–199

Hilsinger, RL, Adour, KK, Doty, HE. Idiopathic facial paralysis, pregnancy, and the menstrual cycle. Ann Otol Rhinol Laryngol 1975; 84: 433–42








El somriure de Mona Lisa

 




Leonardo da Vinci

Mona Lisa
 
Oli sobre tela. 77 x 53 cm.
Museu del Louvre. París. 


El somriure enigmàtic de la Mona Lisa és un d'aquells temes que han fet córrer rius de tinta sense arribar a conclusions finals. S'han fet milers d'elucubracions sobre el seu caràcter, sobre què expressava amb el seu somriure. Tampoc han faltat interpretacions mèdiques, fins i tot relacionant-la amb un possible hipotiroïdisme, tenint en compte el coll una mica voluminós, la pell una mica groguenca i el cabell amb aspecte fi i trencadís.

En aquest mateix bloc hem tractat en diverses ocasions d’aquest quadre en qüestió, però per assenyalar altres aspectes poc relacionats amb el seu somriure: d'una banda, la presència d'un xantelasma palpebral i un xantoma al braç, que podria fer pensar en una possible dislipèmia; o el recent descobriment d'una recepta d'un pretès tractament antisifilític que a la meva manera de veure està escassament demostrat. Però en cap dels dos casos es tractava del seu somriure.

En alguns articles de diferents publicacions mèdiques s'ha apuntat la hipòtesi que el somriure de la Gioconda podia estar provocat per una contractura del múscul facial secundari a una paràlisi de Bell.

La paràlisi de Bell és un trastorn del nervi que controla el moviment dels músculs de la cara. Aquest nervi s’anomena nervi facial o VII parell cranial. El dany a aquest nervi causa debilitat o paràlisi d'aquests músculs.

Sovint la causa d'aquest tipus de paràlisi no és clara. De vegades es pot veure en persones que han patit un herpes zòster en aquesta zona. L'herpes zòster és l'afectació d'un nervi pel virus que causa la varicel·la (VVZ), que pot quedar-se durant anys acantonat en un gangli nerviós.


 

Altres afeccions que poden causar la paràlisi de Bell poden ser la sarcoïdosi o una infecció de l'orella mitjana.

La paràlisi de Bell es pot veure més sovint en embarassades o després d'un part. Segons alguns autors, com Maloney, Leonardo (que era un anatomista precís, acostumat a dibuixar els detalls més mínims del cos humà) va pintar meticulosament el somriure de la model del retrat. Potser el polifacètic pintor intentava plasmar el somriure d'una nova mare afectada per la paràlisi de Bell posterior al seu recent embaràs.

En tot cas... si non è vero è ben trovato.



Bibliografía

Maloney WJ Bell's palsy: the answer to the riddle of Leonardo da Vinci's 'Mona Lisa' Journal Dent. Research.  2011, 90: 580-582

Adour Kedar K. Mona Lisa Syndrome: Solving the Enigma of the Gioconda Smile. Ann Otol Rhinol Laryngol 1989, 98: 196–199

Hilsinger, RL, Adour, KK, Doty, HE. Idiopathic facial paralysis, pregnancy, and the menstrual cycle. Ann Otol Rhinol Laryngol 1975; 84: 433–42




miércoles, 14 de julio de 2021

Perros sanitarios

versió catalana | versión española





Alexander Pope

Perro de la Cruz Roja 

(1918) 

Óleo sobre lienzo 72 x 61 cm


Los perros, aunque no lo parezcan, también han jugado papeles importantes en las dos guerras mundiales del s. XX. 

Estos animales eran conocidos como Mercy dog (que podríamos traducir como "perro de piedad" o "perro de misericordia", o incluso "perro de víctimas"), y desempeñaban papeles paramédicos en el ejército. 

Los perros podían actuar como guardianes y vigilantes en las trincheras y a veces eran usados como correo, pero  sobre todo estaban adscritos a las ambulancias o a la Cruz Roja. Debían de intervenir en cualquier circunstancia, aún cuando había poca visibilidad por niebla o humo, por lo que debían tener un olfato muy desarrollado y ser perros muy resistentes. 




Historia de los perros sanitarios 

En 1885, cerca de Ostende (Bélgica), un profesor de veterinaria y dos periodistas hicieron varias demostraciones de la eficacia de estos perros. El teniente Van de Putte se convenció y poco después fundó la "Sociedad de perros sanitarios". 

En Alemania, el impulsor de la raza de perro pastor alemán Van Stefanitz, temía que la industrialización hiciera que la raza perdiera su papel de perro pastorPor eso animó al ejército alemán a utilizar estos perros para encontrar a los heridos en el campo de batalla. En 1890, casi todos los regimientos alemanes disponían de perros pastores, y 4.000 perros médicos se desplegaron en sus filas durante la Primera Guerra Mundial. Su perrera de entrenamiento, ubicada en Oberdollendorf, se convirtió en un modelo para muchos otros países.

En 1893 se creó en Suiza, la "Asociación de perros sanitarios", y en 1904, un capitán del ejército fundó la "Asociación Suiza de perros sanitarios y perros de guerra", que recomendó el pastor alemán como la raza ideal. Actualmente, Suiza es el único país que conserva un programa de entrenamiento canino especializado.



Postal francesa representando un perro sanitario "patriota"


En 1908 Lepel-Cointet y el capitán Tolet crearon en Francia, la primera "Sociedad Canina Sanitaria". En 1911, el Ministerio de la Guerra reconoció la utilidad de los perros sanitarios en sus filas y comenzó a adiestrarlos. 

Durante la Primera Guerra Mundial, en 1915, el Ministerio de la Guerra francés solicitó la ampliación de las funciones de los perros médicos con fines militares, y se habilitó un campo de entrenamiento en Maison-Lafitte. Al final de la Primera Guerra Mundial, más de 3.200 perros estaban al servicio de las fuerzas armadas francesas. Algunos demostraron una gran eficacia, como un Beauceron llamado Truc que llegó a recuperar a 148 soldados heridos en el campo de batalla durante la guerra. 




Soldados heridos presentan un perro sacado de las trincheras a una enfermera. Octubre 1916. 


Primeros auxilios

Un perro sanitario típico de la Primera Guerra Mundial estaba equipado con una alforja en la que había una botella de agua, un frasco de aguardiente u otro licor y suministros de primeros auxilios. 

Después de las grandes batallas, aprovechando la tregua, y generalmente en el silencio de la noche, los perros buscaban y localizaban soldados heridos, llevándoles suministros de primeros auxilios que podían serles útiles. Los perros habían aprendido a ignorar a los muertos o a los soldados enemigos heridos. 

Si el soldado presentaba heridas que no le permitían hacerse una cura de urgencia o estaba herido de gravedad, el perro regresaba a las trincheras con un trozo del uniforme de soldado y guiaría a un sanitario hasta el lugar donde yacía el herido. Si el perro no lograba encontrar a un soldado herido, se acostaba frente a su guía en lugar de llevarlo hacia ellos. 

Dadas las características de la Primera Guerra Mundial donde se usaban con frecuencia gases tóxicos, algunos perros fueron equipados con máscaras de gas.

El ejército alemán llegó a llamar a estos perros perros médicos.




Guía

Los perros también ayudaban a los soldados heridos o perdidos en el campo de batalla, ayudándoles a encontrar un lugar seguro. 


Compañía

Los perros a veces también tenían una función compasiva. En los casos en los que los soldados estaban heridos de muerte y poco se podía hacer por salvar su vida, la compañía de los canes los consolaba en cierto modo, y su cariñosa presencia evitaba por lo menos que murieran en la absoluta soledad. 


Ayuda a los médicos

Los Mercy dog recibieron adiestramiento para guiar a los médicos de combate hasta los soldados que requerían cuidados intensivos. Muchos perros de misericordia fueron entrenados por sociedades nacionales de la Cruz Roja para servir al país en el que operaban. 

Un cirujano militar elogió la capacidad del perro para clasificar a los soldados heridos y dijo: 

"A veces nos llevan a los cuerpos que creemos que no tienen vida, pero cuando los llevamos a los médicos [...] siempre encuentran una chispa. Es puramente una cuestión de su instinto, [que] es mucho más eficaz que los poderes de razonamiento del hombre


 


Portada del libro infantil de Benjamin Rabier,
Flambeau, chien de guerre


Propaganda

Los animales también se usaron para "explicar" la guerra a los niños, aprovechando para imbuir un espíritu patriótico. Por ejemplo, en Francia, se editó un cuento ilustrado para niños, obra de Benjamin Rabier, en el que se narraba la historia de Flambeau, perro de guerra. 

Como un patito feo canino, Flambeau era un cachorro de granja muy feo, que todos maltrataban. Incluso fue rechazado por el ejército, y convertido en perro vagabundo se fue solo, como aficionado, a los campos de batalla. A lo largo de muchas aventuras, vive todos los enfrentamientos, desgracias y victorias, burlando los ataques enemigos y se presenta como un modelo de patriotismo. 



 

Se estima que hasta 20.000 perros sirvieron como perros sanitarios en ambas Guerras Mundiales, y se les ha atribuido el mérito de salvar miles de vidas. Más tarde el ejército de los Estados Unidos se sirvió de ellos en la guerra de Corea. 




Gossos sanitaris

   





Alexander Pope

Gos de la Creu Roja 

(1918) 

Oli sobre tela 72 x 61 cm



Els gossos, encara que no ho sembli, també han tingut paper importants en les dues guerres mundials del segle XX.

Aquests animals eren coneguts com Mercy dog (que podríem traduir com "gos de pietat" o "gos de misericòrdia", o fins i tot "gos de víctimes"), i exercien papers paramèdics en l'exèrcit.

Els gossos podien actuar com a guardians i vigilants a les trinxeres i de vegades es feien servir de correu, però sobretot estaven adscrits a les ambulàncies o a la Creu Roja. Havien d'intervenir en qualsevol circumstància, tot i que hi havia poca visibilitat per boira o fum, de manera que havien de tenir un olfacte molt desenvolupat i ser gossos molt resistents.



Història dels gossos sanitaris

El 1885, prop d’Ostende (Bèlgica), un professor de veterinària i dos periodistes van fer diverses demostracions de l'eficàcia d'aquests gossos. El tinent Van de Putte es va convèncer i poc després va fundar la "Societat de gossos sanitaris".

A Alemanya, l'impulsor de la raça de gos pastor alemany Van Stefanitz, temia que la industrialització fes que la raça perdés el seu paper de gos pastor. Per això va animar l'exèrcit alemany a utilitzar aquests gossos per trobar als ferits en el camp de batalla. El 1890, gairebé tots els regiments alemanys disposaven de gossos d'atura, i 4.000 gossos metges es van desplegar a les seves files durant la Primera Guerra Mundial. La seva gossera d'entrenament, ubicada a Oberdollendorf, va esdevenir un model per a molts altres països.

El 1893 es va crear a Suïssa, "l’Associació de gossos sanitaris", i el 1904, un capità de l'exèrcit va fundar "l’Associació Suïssa de gossos sanitaris i gossos de guerra", que va recomanar el pastor alemany com a raça ideal. Actualment, Suïssa és l'únic país que conserva un programa d'entrenament caní especialitzat.



Postal francesa representant un gos sanitari "patriota"

El 1908 Lepel-Cointet i el capità Tolet van crear a França la primera "Societat Canina Sanitària". El 1911, el Ministeri de la Guerra va reconèixer la utilitat dels gossos sanitaris a files i va començar a ensinistrar-los.

Durant la Primera Guerra Mundial, el 1915, el Ministeri de la Guerra francès va sol·licitar l'ampliació de les funcions dels gossos metges amb fins militars, i es va habilitar un camp d'entrenament a Maison-Lafitte. Al finalitzar la Primera Guerra Mundial, més de 3.200 gossos estaven al servei de les forces armades franceses. Alguns van demostrar una gran eficàcia, com un Beauceron anomenat Truc que durant la guerra va arribar a recuperar 148 soldats ferits al camp de batalla.




Primers auxilis

Un gos sanitari típic de la Primera Guerra Mundial anava equipat amb una alforja en la qual hi havia una ampolla d'aigua, un pot d’aiguardent o un altre licor i subministraments de primers auxilis.

Després de les grans batalles, aprofitant la treva, i generalment en el silenci de la nit, els gossos buscaven i localitzaven soldats ferits, portant-los subministraments de primers auxilis que podien ser-los útils. Els gossos havien après a ignorar els morts o els soldats enemics ferits.

Si el soldat presentava ferides que no li permetien fer-se una cura d'urgència o estava ferit de gravetat, el gos tornava a les trinxeres amb un tros de l'uniforme del soldat i guiava al sanitari fins al lloc on jeia el ferit. Si el gos no aconseguia trobar a un soldat ferit, jeia davant del seu guia, enlloc de conduir-lo al lloc on es trobava el ferit. 

Donades les característiques de la Primera Guerra Mundial on sovint s’utilitzaven gasos tòxics, alguns gossos van ser equipats amb màscares de gas.

L'exèrcit alemany va arribar a anomenar-los gossos mèdics.




Guia

Els gossos també ajudaven als soldats ferits o perduts en el camp de batalla, ajudant-los a trobar un lloc segur.


Companyia

Els gossos de vegades també tenien una funció compassiva. En els casos en què els soldats estaven ferits de mort i poc es podia fer per salvar la seva vida, la companyia dels cans en certa manera els consolava, i la seva afectuosa presència evitava que almenys morissin en l'absoluta solitud.


Ajuda als metges

Els Mercy dog eren ensinistrats per guiar els metges de combat fins als soldats que requerien cures intensives. Molts gossos de misericòrdia van ser entrenats per societats nacionals de la Creu Roja per servir al seu país.

Un cirurgià militar va elogiar la capacitat del gos per classificar els soldats ferits i va dir:

"De vegades ens porten fins a cossos que creiem que no tenen vida, però quan els portem als metges [...] sempre troben una guspira. És purament una qüestió del seu instint, [que] és molt més eficaç que els poders del raonament de l'home"

 


Portada del llibre infantil de Benjamin Rabier,
Flambeau, chien de guerre

Propaganda

Els animals també es feien servir per “explicar" la guerra als nens, aprofitant per imbuir un esperit patriòtic. Per exemple, a França, es va editar un conte il·lustrat per a nens, obra de Benjamin Rabier, en el qual es narrava la història de Flambeau, un gos de guerra.

Com un aneguet lleig caní, Flambeau era un cadell de granja molt lleig, a qui tots maltractaven. Fins i tot va ser rebutjat per l'exèrcit, i convertit en gos vagabund se'n va anar sol, com a aficionat, als camps de batalla. Al llarg de moltes aventures, viu tots els enfrontaments, desgràcies i victòries, burlant els atacs enemics i es presenta com un model de patriotisme.

S'estima que fins a 20.000 gossos van servir com a gossos sanitaris en les dues Guerres Mundials, i se'ls ha atribuït el mèrit de salvar milers de vides. Més tard l'exèrcit dels Estats Units també es va servir dels gossos sanitaris en la guerra de Corea.


lunes, 12 de julio de 2021

Tenessee Williams: morir atragantado

versió catalana | versión española 





Andy Warhol

Tenesee Williams 
(1967) 

Serigrafía 91 x 91 cm




Andy Warhol retrató a diversos personajes que marcaron su tiempo. Entre ellos, en diversas ocasiones, al conocido escritor Tenesee Williams. 

Thomas Lanier Williams III más conocido por Tenesee Williams (1911-1983) fue un destacado dramaturgo estadounidense. El apodo «Tennessee» se lo dieron sus compañeros de escuela a causa de su acento sureño y a su origen familiar. 

Su carrera de escritor estuvo jalonada de éxitos y de numerosos premios. Sus obras fueron adaptadas frecuentemente como guiones cinematográficos, como la popular Un tranvía llamado deseo,  llevada a la pantalla por Elia Kazan. Otras obras de Tenesee Williams que fueron filmadas fueron La noche de la iguana, Zoolágico de cristal y El dulce pájaro de juventud. El cine contribuyó todavía más a reavivar su fama. 


Andy Warhol: Tennesee Williams.
Serigrafía. 55,7 x 40,5 cm 

Además de su obra escrita, Tenesee Williams también cultivó la pintura. Sus obras se encuentran fundamentalmente en colecciones privadas y en la fundación Tenesee Williams. Actualmente se organizan exposiciones temporales de su obra en algunos museos. 

Aportamos algunas imágenes de esta faceta, menos conocida del genial dramaturgo. 








Tras esta exitosa y fértil carrera Tenesee Williams murió  el 25 de febrero de 1983 en la habitación 1.302 del hotel Elysse de Manhattan, Nueva York. Sobre la causa de la muerte se aventuraron todo tipo de hipótesis. Los primeros artículos de prensa achacaron el deceso a una sobredosis de drogas, mientras la familia sostenía que había sido asesinado. 

Williams estaba sumido en una depresión tras haber perdido recientemente a su pareja Frank Merlo, víctima de un cáncer fulminante, y se había encerrado en su habitación, donde consumió grandes cantidades de alcohol y barbitúricos.  




Pero no fueron los barbitúricos lo que terminó con su vida. El forense determinó que había fallecido por asfixia. El tapón de uno de los frascos de narcóticos le bloqueó la laringe. El escritor, tal vez algo afectado por el alcohol, debió destapar el frasco con los dientes e inspiró el tapón, que terminó causándole la muerte. Un informe forense modificado indicó que el uso de fármacos y alcohol pudo haber contribuido a su muerte por la supresión del reflejo de náusea. Se encontraron medicamentos recetados, incluyendo barbitúricos, en la habitación. La causa de la muerte oficial fue, según el informe, "intolerancia al Seconal (secobarbital)".

Así pues, la hipótesis más probable es que murió atragantado. Un trágico e impensado accidente doméstico.  







 



Tenesee Williams: morir ennuegat 







Andy Warhol

Tenesee Williams 
(1967) 

Serigrafia 91 x 91 cm



Andy Warhol va retratar a diversos personatges que van marcar el seu temps. Entre ells, en diverses ocasions, al conegut escriptor Tenesee Williams.

Thomas Lanier Williams III més conegut per Tenesee Williams (1911-1983) va ser un destacat dramaturg nord-americà. El sobrenom «Tennessee» l'hi van donar els seus companys d'escola pel seu accent meridional i el seu origen familiar.

La seva carrera d'escriptor va estar plena d'èxits i de nombrosos premis. Les seves obres van ser adaptades freqüentment com a guions cinematogràfics, com la popular pel·lícula Un tramvia anomenat desig, portada a la pantalla per Elia Kazan. Altres obres de Tenesee Williams que van ser filmades van ser La nit de la iguana, Zoològic de vidre i El dolç ocell de joventut. El cinema va contribuir encara més a revifar la seva fama.



Andy Warhol: Tennesee Williams.
Serigrafia. 55,7 x 40,5 cm 

A més de la seva obra escrita, Tenesee Williams també va conrear la pintura. Les seves obres es troben fonamentalment en col·leccions privades i en la fundació Tenesee Williams. Actualment s'organitzen exposicions temporals de la seva obra en alguns museus.

Aportem algunes imatges d'aquesta faceta, menys coneguda del genial dramaturg.














Després d’una reeixida i fèrtil carrera Tenesee Williams va morir el 25 de febrer de 1983 a l'habitació 1.302 de l'hotel Elysse de Manhattan, Nova York. Sobre la causa de la mort es van aventurar tota mena d'hipòtesis. Els primers articles de premsa van atribuir el decés a una sobredosi de drogues, mentre la família mantenia que havia estat un assassinat.

Williams estava sumit en una depressió després d'haver perdut recentment a la seva parella Frank Merlo, víctima d'un càncer fulminant, i s'havia tancat a la seva habitació, on va consumir grans quantitats d'alcohol i barbitúrics.




Però no van ser els barbitúrics el que va acabar amb la seva vida. El forense va determinar que havia mort per asfíxia. El tap d'un dels flascons de narcòtics li va bloquejar la laringe. L'escriptor, potser una mica afectat per l'alcohol, va haver de destapar el pot amb les dents i va inspirar el tap, que va acabar causant-li la mort. Un informe forense modificat va indicar que la ingesta de fàrmacs i alcohol va poder contribuir a la seva mort per la supressió del reflex de nàusea. A l’habitació s’hi van trobar medicaments receptats, incloent-hi barbitúrics. La causa de la mort oficial va ser, segons l'informe, "intolerància al Seconal (secobarbital)".

Així doncs, la hipòtesi més probable és que va morir ennuegat. Un tràgic i impensat accident domèstic.