miércoles, 1 de marzo de 2023

La artrosis de la vieja de Ceret

 versió catalana | versión española








Édouard Pignon

Catalana en un jarro
(7 de octubre de 1953)

Terracota roja y engobes. 
Museu d'Art Modern
Ceret 




Édouard Pignon (1905-1993) fue un artista francés figurativo, que no quiso encuadrarse en un estilo concreto. Amigo de Picasso y de los cubistas, su pintura, muy colorista, y en la que trasluce un pensamiento social y compromiso político, está presente en los museos de Francia y de otros países. 

Aparte de la pintura, que practicó tanto con óleo como con acuarela, Pignon también realizó cerámicas de gran tamaño, como esta "Catalane au bol" realizado en 1953. Se trata de un gran jarro en la que se representa uno de los leit-motiv de Pignon: la representación de una vieja catalana, sentada, en paciente actitud de espera. Pignon representó en sus pinturas varias veces este motivo, inspirado sin duda en alguna mujer del pueblo durante sus estancias en Ceret (Vallespir, Catalunya Nord).



Édouard Pignon: Vieja catalana en Colliure


Los trazos esquemáticos de esta figura permiten ver no obstante con claridad las arrugas que surcan la piel senil de la cara de la mujer. También llama la atención que el artista representa las manos de la anciana deformadas por la artrosis. En la base del pulgar podemos ver claramente una rizartrosis, así como las deformidades propias de la enfermedad en los otros dedos. 

Una muestra más de la precisa mirada de muchos artistas sobre los síntomas de una alteración patológica. 



Detalle de "Catalane au bol" (1953)



___________________________________



L'artrosi de la vella de Ceret







Édouard Pignon

Catalana en un jarro
(7 de octubre de 1953)

Terracota roja y engobes. 
Museu d'Art Modern
Ceret 




Édouard Pignon (1905-1993) va ser un artista francès figuratiu, que no es va voler enquadrar en un estil concret. Amic de Picasso i dels cubistes, la seva pintura, molt colorista, i on trasllueix el seu pensament social i compromís polític, és present als museus de França i d'altres països.

A banda de la pintura, que va practicar tant amb oli com amb aquarel·la, Pignon també va realitzar ceràmiques de grans dimensions, com aquesta "Catalane au bol" realitzada el 1953. Es tracta d'un gran gerro en què es representa un dels leit-motiv de Pignon: la representació d’una vella catalana, asseguda, en plàcida actitud d’espera. Pignon va representar aquest motiu diverses vegades en les seves pintures, inspirat sens dubte en alguna dona del poble durant les seves estades a Ceret (Vallespir, Catalunya Nord). 

Els traços esquemàtics d'aquesta figura permeten veure clarament les arrugues que solquen la pell senil de la cara. També crida l'atenció que l'artista representa les mans d'una dona gran deformades per l'artrosi. A la base del polze podem veure clarament una rizartrosi, i també com les deformitats pròpies d'aquesta malaltia a les articulacions dels altres dits.

Aquesta és doncs una mostra més de la mirada precisa de molts artistes sobre els símptomes d'una patologia.