viernes, 24 de diciembre de 2021

Navidad y Síndrome de Down

versió catalana | versión española








Jan Joest van Kalkar

La adoración de Jesús Niño (detalle)  

(1515)

Óleo sobre tabla 104,1 x 71,8 cm 
The Metropolitan Museum of Art. Nueva York.





En el día de Navidad quiero aportar al blog una de tantas obras alusivas al nacimiento de Jesús. Una pintura flamenca del s. XVI que presenta un peculiar detalle patológico: la representación de unos niños con fisonomía propia del síndrome de Down. 

Los personajes están caracterizados como un pastorcillo y un ángel, respectivamente, y su cara no deja lugar a dudas. 



Vista general completa de la tabla de Jan Joest


El síndrome de Down es la alteración cromosómica más frecuente, con una incidencia que se cifra en 1 por cada 800 o 1000 nacimientos vivos, siendo la primera causa de un nivel intelectual por debajo de la media de origen genético, ya que está debido a una copia extra del cromosoma  21.

Además del coeficiente intelectual inferior a 100, el síndrome se caracteriza clínicamente por braquicefalia, aplanamiento occipital, fisuras palpebrales inclinadas hacia arriba, pliegues epicánticos y orejas de implantación baja, lo que les da un aspecto inconfundible. También se asocia, a menudo, con defectos cardíacos, deficiencia visual y auditiva y otros problemas de salud. 

El síndrome fue descrito por John Langdon Down en 1866, año en el que publicó en la revista London Hospital Reports, un artículo en el que presentaba una descripción minuciosa de esta alteración, que interpretó a lo que consideraba como un retroceso hacia un tipo racial más primitivo, una forma de regresión a lo que él concebía como el estado primario del hombre. Sus rasgos faciales le recordaron a los mongoles, nómadas de la región central de Mongolia, que entonces eran considerados “primitivos” y poco evolucionados, por las concepciones etnicistas y europeocéntricas que predominaban en el s. XIX.  


El Dr. John Langdon Down

        que dió el nombre a la trisomía 21          


Así fue como Down lo describió:
“El pelo no es negro, como en el Mongol verdadero, sino de un color pardusco, lacio y escaso. La cara es plana y amplia. Las mejillas son rotundas y se extienden a los lados. Los ojos se colocan oblicuamente, y su canto interno es más distante de lo normal. La grieta palpebral es muy estrecha. La frente se arruga transversalmente con la ayuda constante de los elevadores del párpado. Los labios son grandes y gruesos, con grietas transversales. La lengua es larga y áspera. La nariz es pequeña. La piel tiene un leve tinte amarillento sucio, y es deficiente en elasticidad, dando el aspecto de ser demasiado grande para el cuerpo”
El término "mongolismo" para describir al síndrome se extendió a lo largo de la primera mitad del siglo XX, hasta que en 1959 Jerôme Lejeune descubrió que en realidad se trataba de una alteración genética del par 21. Poco después diversos científicos, a través de la revista The Lancet, señalaron que el término mongolismo era peyorativo e inadecuado. Entre las propuestas que surgieron para sustituirlo, destacaron la de "trisomía del par 21" o síndrome de Down, en honor al médico que describió el cuadro. 


       
 El ángel que aparece en la tabla de Jan Joest,
con rasgos típicos del síndrome de Down


En 2003, Levitas y Reid, fueron los primeros que llamaron la atención sobre la patología que podemos ver en esta tabla flamenca. En la parte superior de la escena, en el centro, aparece un ángel con alas, con una cara aplanada, pliegues epicánticos, y hendiduras palpebrales inclinadas hacia arriba. La nariz es pequeña y respingona, y las comisuras de la boca algo incurvadas. Los dedos son cortos con un pequeño dedo muy espaciados y curvo.

El otro personaje, situado al lado de la Virgen, es un pastorcillo que acude a adorar al Niño. Presenta unos rasgos faciales similares, aunque en este caso las fisuras palpebrales son ligeramente más largas y con un mayor hipertelorismo (aumento de la separación de los ojos). 


El pastorcillo al lado de la Virgen también
  muestra rasgos faciales típicos de la trisomía 21     

En resumen, el síndrome de Down se representó en una tabla flamenca mucho antes de que se describiera médicamente esta alteración. No es esta la única representación de la trisomía 21, que está presente en otras obras de arte, que tal vez trataremos en otra ocasión. 

Pero hoy os quería comentar esta estampa navideña, con la que os deseo que paséis una feliz Navidad, al tiempo que os animo a que toméis conciencia de la problemática de los que presentan esta patología y que intentéis hacer todo lo posible para conseguir una cada vez mejor integración social y laboral de los afectos de síndrome de Down. 



Bibliografía


Dobson, R. (2003): “Painting is earliest example of portrayal of Down’s syndrome”. BMJ, 326, 3: 126. [Disponible en:  http://www.bmj.com/content/326/7381/126.3.full; consultado el 20 de diciembre de 2018].
Doña F. Navidad. En: Blog Siguiendo a Letamendi  22 diciembre 2013 https://letamendi.wordpress.com/2013/12/22/feliz-navidad/ 
Down JLH. Observations on an ethnic classification of idiots. London Hospital Reports. 1866;3:259-62. 

Jacobs PA, Baikie AG, Court Brown WM, Strong JA. The somatic chromosomes in mongolism. Lancet. 1959; 1: 710. 

Levitas, A. S. y Reid, C. S. (2003): “An Angel with Down Syndrome in a sixteenth century Flemish Nativity painting”. Am. J. Med. Gen. Part A, 116A, 4: 399-405. 

Nicol, C. (2008): “At Home with Down Syndrome”. The New Atlantis, 20: 143-152.  http://www.thenewatlantis.com/docLib/20080523_TNA20Nicol.pdf
Román M. Arte y síndrome de Down. Blog ¿Que significa este cuadro o escultura? 
http://www.marisolroman.com/arte-y-sindrome-de-down/

Starbuck, J.M. (2011): “On the Antiquity of Trisomy 21: Moving Towards a Quantitative Diagnosis of Down Syndorme in Historic Material Culture”. Journal of Contemporary Anthropology, 2, 1: 17:44.  http://docs.lib.purdue.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1019&context=jca


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Nadal i síndrome de Down







Jan Joest van Kalkar

L'adoració del Nen Jesús (detall)  

(1515)

Oli sobre taula 104,1 x 71,8 cm 
The Metropolitan Museum of Art. Nueva York.



En el dia de Nadal vull aportar al bloc una de tantes obres al·lusives al naixement de Jesús. Una pintura flamenca del s. XVI que presenta un peculiar detall patològic: la representació d'uns nens amb la fesomia pròpia de la síndrome de Down.

Els personatges estan caracteritzats com un pastoret i un àngel, respectivament, i la seva cara no ens deixa cap dubte.


Vista general completa de la tabla de Jan Joest


La síndrome de Down és l'alteració cromosòmica més freqüent, amb una incidència que es xifra en 1 per cada 800 o 1000 naixements vius, i és la primera causa d'un nivell intel·lectual per sota de la mitjana d'origen genètic, ja que és degut a una còpia extra del cromosoma 21.
A més del coeficient intel·lectual inferior a 100, la síndrome es caracteritza clínicament per braquicefàlia, aplanament occipital, fissures palpebrals inclinades cap amunt, plecs epicàntics i orelles d'implantació baixa, fet que els dóna un aspecte inconfusible. També s'associa sovint amb defectes cardíacs, deficiència visual i auditiva i altres problemes de salut.

La síndrome va ser descrita per John Langdon Down el 1866, any en què va publicar a la revista London Hospital Reports, un article en què presentava una descripció minuciosa d'aquesta alteració, que va interpretar el que ell considerava com un retrocés cap a un tipus racial més primitiu, una forma de regressió de l'estat primari de l'home. Els seus trets facials li van recordar els mongols, nòmades de la regió central de Mongòlia, que aleshores eren considerats “primitius” i poc evolucionats, per les concepcions etnicistes i europeucèntriques que predominaven al s. XIX.



El Dr. John Langdon Down

        que va donar el nom a la trisomia 21          


Així va ser com Down ho va descriure:
“Els cabells no són negres, com els del Mongol veritable, sinó d'un color terrós, laci i escàs. La cara és plana i àmplia. Les galtes són rotundes i s'estenen als costats. Els ulls es col·loquen obliquament, i el seu cantó intern és més distant del normal. L'esquerda palpebral és molt estreta. El front s'arruga transversalment amb l'ajuda constant dels elevadors de la parpella. Els llavis són grans i gruixuts, amb esquerdes transversals. La llengua és llarga i aspra. El nas és petit. La pell té un lleu tint groguenc brut, i és deficient en elasticitat, donant l'aspecte de ser massa gran pel cos”
El terme "mongolisme" per descriure la síndrome es va estendre al llarg de la primera meitat del segle XX, fins que el 1959 Jerôme Lejeune va descobrir que en realitat es tractava d'una alteració genètica del parell 21. Poc després diversos científics, a través de la revista The Lancet, van assenyalar que el terme mongolisme era pejoratiu i inadequat. Entre les propostes que van sorgir per substituir-lo, van destacar la de "trisomia del parell 21" o síndrome de Down, en honor al metge que va descriure el quadre.

       
 L'àngel que apareix a  la taula de Jan Joest,
amb trets típics de la síndrome de Down


El 2003, Levitas i Reid, van ser els primers que van cridar l'atenció sobre la patologia que podem veure en aquesta taula flamenca. A la part superior de l'escena, al centre, apareix un àngel amb ales, amb una cara aplanada, plecs epicàntics, i esquerdes palpebrals inclinades cap amunt. El nas és petit i sortit, i les comissures de la boca una mica incurvades. Els dits són curts amb un dit petit molt espaiat i corb.

L'altre personatge, situat al costat de la Verge, és un pastoret que va a adorar el Nen. Presenta uns trets facials similars, encara que en aquest cas les fissures palpebrals són lleugerament més llargues i amb un major hipertelorisme (augment de la separació dels ulls).


El pastoret al costat de la Mare de Déu també
  muestra una fesomia típica de la trisomia 21     


En resum, els trets característics de la síndrome de Down ja es van representar en una taula flamenca molt abans que aquesta alteració es descrivís mèdicament. No es tracta però de l'única representació de la trisomia 21, que és present en altres obres d'art, i que tractarem en alguna altra ocasió. 

Avui us volia comentar aquesta estampa nadalenca, amb la qual us desitjo que passeu un bon Nadal, alhora que us animo que prenguem consciència de la problemàtica de les persones que presenten aquesta patologia i que tots plegats intentem fer el possible per aconseguir una cada vegada millor integració social i laboral dels afectes de la síndrome de Down.


Bibliografía


Dobson, R. (2003): “Painting is earliest example of portrayal of Down’s syndrome”. BMJ, 326, 3: 126. [Disponible en:  http://www.bmj.com/content/326/7381/126.3.full; consultado el 20 de diciembre de 2018].
Doña F. Navidad. En: Blog Siguiendo a Letamendi  22 diciembre 2013 https://letamendi.wordpress.com/2013/12/22/feliz-navidad/ 
Down JLH. Observations on an ethnic classification of idiots. London Hospital Reports. 1866;3:259-62. 

Jacobs PA, Baikie AG, Court Brown WM, Strong JA. The somatic chromosomes in mongolism. Lancet. 1959; 1: 710. 

Levitas, A. S. y Reid, C. S. (2003): “An Angel with Down Syndrome in a sixteenth century Flemish Nativity painting”. Am. J. Med. Gen. Part A, 116A, 4: 399-405. 

Nicol, C. (2008): “At Home with Down Syndrome”. The New Atlantis, 20: 143-152.  http://www.thenewatlantis.com/docLib/20080523_TNA20Nicol.pdf
Román M. Arte y síndrome de Down. Blog ¿Que significa este cuadro o escultura? 
http://www.marisolroman.com/arte-y-sindrome-de-down/

Starbuck, J.M. (2011): “On the Antiquity of Trisomy 21: Moving Towards a Quantitative Diagnosis of Down Syndorme in Historic Material Culture”. Journal of Contemporary Anthropology, 2, 1: 17:44.  http://docs.lib.purdue.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1019&context=jca

 
Vista general completa de la taula de Jan Joest


martes, 21 de diciembre de 2021

El parto de María

 versió catalana | versión española






Natividad de Jesús 

(s. XII)
 
Capitel del claustro 

Monasterio de Sant Pere de Galligants
Girona



En las escenas medievales del nacimiento de Jesús, suele aparecer María recostada y muchas veces en el lecho, como corresponde a una mujer que acaba de parir. Así lo vemos en el capitel del claustro de Sant Pere de Galligants, de Girona, con el que encabezamos esta entrada: María aparece en la cama en primer término y el Niño en su cuna rodeado del buey y la mula más allá. Un modelo que encontramos repetido en otras Natividades medievales, como en otros ejemplos que aportamos. Es curioso un hecho sobre el que me ha llamado la atención Miquel del Pozo, arquitecto y un magnífico comentarista y divulgador de arte, al que le agradezco su observación y que analizaremos a continuación.. 


El Nacimiento de Jesús» de Giotto Di Bondone | Arte renacentista, Pinturas  de artistas famosos, Pinturas de pintores famosos

Giotto: Nacimiento de Jesús. Fresco. Capilla Scrovegni. Padua. 
Obsérvese que María todavía aparece en postura recostada,
y toma al Niño para que permanezca con ella en su lecho. 


El hecho es cuestión es que a finales de la Edad Media hay un cambio de paradigma en lo que se refiere a la postura de la Madre de Jesús. En muchos casos, María aparece arrodillada, de pie o sentada, pero cada vez se representa menos acostada. Por qué este cambio de posición? Es casual o tiene algún significado? 



Capitel con escena de la Natividad de Jesús (s. XII-XIII)
Claustro del monasterio de Sta. María de l'Estany (Catalunya) 


QUINA LA FEM?: [1786] Nativitat medieval

Nacimiento. Tabla de Sta. María de Sagàs (s. XII). Museu de Solsona. 


La respuesta, como señala del Pozo, es un cambio teológico a partir de una de las visiones místicas de Santa Brígida a mediados del s. XIV. 

Santa Brígida de Suecia (1303-1376) fue una religiosa y mística escandinava, de origen aristocrático, fundadora de la Orden del Santísimo Salvador. Sostenía que estaba en contacto directo y constante con Jesús y experimentó varias visiones que sentaron una interpretación religiosa que tuvo una gran influencia en su época. Una de las visiones era sobre la naturaleza de la Santísima Trinidad, y otra de ellas, la que nos interesa en relación a la postura de María, sobre el nacimiento de Jesús.



Natividad, con María recostada (s. XII-XIII).
Santa Maria de Cardet o de les Cabanasses. Vall de Boí.  


Según su visión, santa Brígida sostenía que el parto de María fue un parto milagroso, indoloro e incruento. Un nacimiento   prodigioso, que fue expresado en las representaciones artísticas con el cambio de postura de la madre. Si el parto no había comportado dolor ni sangre, no había motivo para representar a María recostada, ya que no tenía necesidad de recuperarse. Podía representarse arrodillada (según la visión mística, Jesús nació mientras su madre estaba rezando). La virginidad de María quedó preservada, según la doctrina de la Iglesia Católica, antes, durante y después del parto, por lo que a María se le llama habitualmente la Virgen.

Además se reforzaba el aspecto divino de Jesús sobre su naturaleza humana. En vez de lavarlo, acariciarlo y arroparlo, como suelen hacer las madres mortales, María lo adora, como Dios encarnado que es.  


La Natividad» de Fra Angélico | Arte renacentista, Producción artística,  Arte en italia

Fra Angelico: Escena de Natividad. Convento de San Marco. Florencia (1441)
El Niño Jesús está casi abandonado en el centro de la escena, como personaje divino. María y José lo adoran reverencialmente, arrodillados y a una cierta distancia, a los que el pintor añade dos santos de tradición dominicana, como el propio Fra Angelico, que aparecen de forma anacrónica (en sacra conversazione): San Pedro Mártir y Santa Catalina de Siena. 


Los nacimientos con la madre en la cama suelen reservarse para el propio nacimiento de María. En este caso es su madre, Ana, la que yace en la cama, mientras que la niña es lavada y arropada por otras mujeres (generalmente fajada para prevenir la hernia umbilical). En estas escenas no suele faltar un brasero para garantizar una temperatura adecuada al bebé. También suelen llevarle a la madre caldo de ave y huevos, para que se restablezca de los trabajos pasados en el parto. Todos estos detalles nos dan una gran información de como eran los partos en la Edad Media



Hermanos Limbourg: Miniatura del libro Las muy ricas horas del duque de Berry (1415).
En este caso, el Niño parece descender suavemente en vertical, proyectado por Dios
Padre y trasladado a la tierra por un pequeño coro de ángeles.
Toda una declaracion teológica, como la que se derivade la visión de
Santa Brígida. Obsérvese también la estructura arquitectónica medio derruída. 

En cambio, nada de esto sucede en las escenas del nacimiento de Jesús. El niño es objeto de veneración y permanece muchas veces semidesnudo en el suelo, con poca relación con su Madre. A veces está recostado en un pesebre o en una cuna con aspecto de arca o de féretro, prefiguración de que se encarna para morir, que ha nacido para redimir a los humanos. Solamente la mula y el buey, con su aliento le dan el calor que necesita un recien nacido, como ya había profetizado Isaías. 

Por lo tanto, a diferencia del nacimiento de María, poca información dan las escenas del nacimiento de Cristo sobre los usos y costumbres de la época en los partos. Incluso la portura de María hay que entenderla en una clave teológica, no en un documento de información histórica. 

La Natividad (El Greco, Illescas) - Wikipedia, la enciclopedia libre

El Greco: Natividad (1603)
En este caso, María toma el lienzo en el que está depositado Jesús de forma reverente, por las puntas, más como quien toma un objeto sagrado que como haría una madre solícita con su hijo recien nacido. José también hace un ademán y se echa hacia atrás, como ante un hecho prodigioso. 

Otro tanto sucede con otros aspectos del pesebre. José, que no es lo que hoy llamaríamos padre biológico, se representa como un viejo (tal vez para ahuyentar toda sombra de sospecha de vida marital con María) y en todo caso, algo apartado, ajeno al misterio de la Encarnación. A veces incluso no aparece en primera línea, y frecuentemente caviloso y pensativo. 

En cuanto al entorno, suelen aparecer edificios en ruinas o con el techo semiderruído. La interpretación simbólica es que la vieja religión pagana está derrumbándose y será sustituída pronto por el cristianismo naciente. Como vemos en estas representaciones, cualquier detalle puede tener un significado. Hasta la postura de María. 


Natividad (Piero della Francesca) - Wikipedia, la enciclopedia libre

Piero della Francesca. Natividad. National Gallery. Londres. 
Obsérvese la posición reverencial de María, que no es la habitual en
una madre, a pesar que el Niño tiene un gesto algo abandonado. 



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El part de Maria








Nativitat de Jesús 

(s. XII)
 
Capitell del claustre 
Monestir de Sant Pere de Galligants

Girona


A les escenes medievals del naixement de Jesús, normalment hi veiem a Maria estirada i moltes vegades al llit, tal com correspon a una dona que acaba de parir. Així ho veiem també al capitell del claustre de Sant Pere de Galligants, de Girona, amb el que encapçalem aquesta entrada: Maria apareix al llit en primer terme i més enllà hi trobem el Nen al seu bressol, envoltat del bou i la mula. Un model que trobem repetit en altres Nativitats medievals, com veurem en altres exemples que aportem sobre aquest tema. És curiós un fet que m’ha destacat en Miquel del Pozo, arquitecte i un magnífic comentarista i divulgador d'art, a qui agraeixo la seva observació, i que analitzarem tot seguit.



El Nacimiento de Jesús» de Giotto Di Bondone | Arte renacentista, Pinturas  de artistas famosos, Pinturas de pintores famosos

Giotto: Naixement de Jesús. Fresc. Capella Scrovegni. Pàdua. 
Podem observar que Maria encara apareix en postura reclinada
i pren el Nen perquè romangui amb ella al llit. 




El fet en qüestió és que a finals de l'Edat Mitjana hi ha un canvi de paradigma pel que fa a la postura de la Mare de Jesús. En molts casos, Maria apareix agenollada, dreta o asseguda, però cada vegada menys es representa estirada. Per què aquest canvi de posició? És casual o té algun significat?


Capitell amb escena de la Nativitat de Jesús (s. XII-XIII)
Claustre del monastir de Sta. Maria de l'Estany (Catalunya) 


QUINA LA FEM?: [1786] Nativitat medieval

Naixement. Taula de Sta. María de Sagàs (s. XII). Museu de Solsona. 


La resposta, com assenyala Del Pozo, és un canvi teològic a partir d'una de les visions místiques de Santa Brígida a mitjans del s. XIV.

Santa Brígida de Suècia (1303-1376) fou una religiosa i mística escandinava, d'origen aristocràtic, fundadora de l'Ordre del Santíssim Salvador. Sostenia que estava en contacte directe i constant amb Jesús i va experimentar diverses visions que van suscitar una interpretació religiosa que va tenir una gran influència a la seva època. Una de les visions era sobre la naturalesa de la Santíssima Trinitat, i una altra, la que ens interessa, en relació amb la postura de Maria sobre el naixement de Jesús.



Nativitat, amb Maria ajaguda (s. XII-XIII).
Santa Maria de Cardet o de les Cabanasses. Vall de Boí.
  


Segons la seva visió, santa Brígida sostenia que el part de Maria va ser un part miraculós, indolor i gens cru. Un naixement prodigiós, que va ser expressat a les representacions artístiques amb el canvi de postura de la mare. Si el part no havia comportat dolor ni sang, no hi havia motiu per representar a Maria estirada, ja que no tenia necessitat de recuperar-se. Podia representar-se agenollada (segons la visió mística, Jesús va néixer mentre la seva mare estava resant). La virginitat de Maria va quedar preservada, segons la doctrina de l'Església Catòlica, abans, durant i després del part, fet pel qual habitualment a Maria se l’anomena la Verge.

A més, es reforçava l'aspecte diví de Jesús sobre la seva naturalesa humana. En comptes de rentar-lo, acariciar-lo i acompanyar-lo, com solen fer les mares mortals, Maria l’adora, com Déu encarnat que és.


La Natividad» de Fra Angélico | Arte renacentista, Producción artística,  Arte en italia


Fra Angelico: Escena de Nativitat. Convent de San Marco. Florència (1441)
El Nen Jesús gairebé està abandonat al centre de l'escena, com un personatge diví. Maria i Josep l’adoren reverencialment, agenollats i a una certa distància. 
El pintor hi afegeix dos sants de tradició dominicana, com el mateix Fra Angelico, 
que apareixen de forma anacrònica (en sacra conversazione): Sant Pere Màrtir 
i Santa Caterina de Siena.



Els naixements amb la mare al llit solen reservar-se pel propi naixement de Maria. En aquest cas és la seva mare, l'Anna, la que jeu al llit, mentre que la nena és rentada i acompanyada per altres dones (generalment porta una faixa per prevenir l’hèrnia umbilical). En aquestes escenes acostuma a haver-hi un braser per garantir una temperatura adequada al nadó. També solen portar a la mare brou d'au i ous, perquè es restableixi dels treballs del part. Tots aquests detalls ens donen una gran informació de com eren els parts a l'Edat Mitjana.


Germans Limbourg: Miniatura del llibre 
Les molt riques hores del duc de Berry
 (1415).
E
n aquest cas, el Nen sembla baixar suaument en vertical,
projectat per Déu Pare i traslladat a la terra per un petit cor d'angels. 
Tota una declaració teològica, com la que es deriva de la visió
de Santa Brígida. Observi's també l'estructura arquitrectònica mig enrunada. 




Tot això no sol passar a les escenes del naixement de Jesús. El nen és objecte de veneració i roman moltes vegades semidespullat a terra, amb poca relació amb la seva Mare. De vegades està recolzat en un pessebre o en un bressol amb aspecte d'arca o de fèretre, prefiguració del fet que Ell s'encarna per morir, i que ha nascut per redimir els humans. Només la mula i el bou, amb el seu alè li donen la calor que necessita el nadó, com ja havia profetitzat Isaïes.

Per tant, a diferència del naixement de Maria, les escenes del naixement de Crist donen poca informació sobre els usos i els costums de l'època en els parts. Fins i tot la postura de Maria cal entendre-la en clau teològica, i no com un document d'informació històrica. 

La Natividad (El Greco, Illescas) - Wikipedia, la enciclopedia libre

El Greco: Nativitat (1603)
En aquest cas, Maria pren el drap en què està dipositat Jesús de forma reverent, per les puntes, més com qui pren un objecte sagrat que com faria una mare sol·lícita amb el seu fill nounat. Josep també fa un posat i es fa enrere, com si estigués davant d'un fet prodigiós. 




El mateix passa amb altres aspectes del pessebre. Josep, que no és el que avui anomenaríem pare biològic, es representa com un vell (potser per espantar tota ombra de sospita de vida marital amb Maria) i en tot cas, una mica apartat, aliè al misteri de l'Encarnació. De vegades fins i tot no apareix a primera línia, i sovint el trobem cavil·lós i pensatiu.

Quant a l'entorn, solen aparèixer edificis en ruïnes o amb el sostre semiderruït. La interpretació simbòlica és que la vella religió pagana s'està esfondrant i aviat serà substituïda pel cristianisme naixent. Com veiem en aquestes representacions, qualsevol detall pot tenir un significat. Fins i tot la postura de Maria.


Natividad (Piero della Francesca) - Wikipedia, la enciclopedia libre

Piero della Francesca. Nativitat. National Gallery. Londres.
S’observa la posició reverencial de Maria, que no és l'habitual
d’una mare, malgrat que el Nen té un gest una mica abandonat.



lunes, 20 de diciembre de 2021

Los papas y el tabaco

versió catalana | versión española








Tomás de Merlo

Retrato del papa dominico
Benedicto XIII 
(primer tercio del s. XVIII) 

Óleo sobre lienzo
Galería Guatemala. Guatemala.   




Según la Organización Mundial de la Salud -recordó Burke- cada año el tabaco es la causa de más de siete millones de muertes en el mundo.

Desde 2018 la venta de tabaco está prohibida en el Vaticano por decisión del papa Francisco, que declaró que "la Santa Sede no podía seguir cooperando con una práctica que daña claramente la salud". Termina con una larga historia de venta de tabaco en el pequeño estado pontificio. Una historia muy variada, jalonada de prohibiciones en algunas épocas y de estímulo al consumo y la venta de tabaco en otras. Revisemos algunos de los momentos más destacados.  

A finales del s.XVI el consumo de tabaco estaba ya muy extendida en América, tanto entre indígenas como en los colonizadores. Tanto, que en 1575 las autoridades eclesiásticas mexicanas proscribieron fumar en el interior de las iglesias. Y en 1583 un sínodo en Lima prohibía a los sacerdotes que administraran los sacramentos mientras estaban fumando, mascando o esnifando tabaco (lo que significa que era relativamente habitual hacerlo) y les amenazaba con la "pena de condenación eterna":

“Está prohibido bajo pena de condenación eterna a los sacerdotes que estén a punto de administrar los sacramentos, ya sea para llevar el humo del sayri, o el tabaco, en la boca, o el polvo de tabaco en la nariz, incluso bajo la apariencia de medicina, antes del servicio de la misa ”.




Gian Lorenzo Bernini: Estatua de Urbano VIII. Palazzo dei Conservatori. Roma. 


Algunas décadas más tarde, en 1642, llegó a Sevilla una bula del papa Urbano VIII Cum Ecclesiae,  que disponía que:  
“quién fumase, esnifase o masticase tabaco en las iglesias de la diócesis sería castigado con pena de excomunión”.
Parece ser que la bula se promulgó a petición del deán de Sevilla, incapaz de controlar el hábito de fumar entre los sacerdotes, quienes no interrumpían el consumo ni aún durante la celebración de la Misa, expeliendo secreciones fétidas que mancillaban el altar, lugares sagrados y los pisos de las iglesias.



Bula de Urbano VIII prohibiendo el tabaco en todas
las iglesias de la diócesis de Sevilla (1642)

Poco después en 1650, Inocencio X (papa entre 1644 y 1655), decreta una pena similar aplicada a las basílicas de San Juan de Letrán y de San Pedro, principalmente por el perjuicio para las pinturas y esculturas por el humo del tabaco. 

En 1660, el Papa Alejandro VII, con gran visión financiera, estableció el primer impuesto en el mundo sobre el uso del tabaco. Un ejemplo que fue seguido después por muchos estados del mundo. 



Velázquez. Retrato del papa Inocencio X. Palazzo Doria-Pamphili. Roma.


San Alfonso Maria de Ligorio (1696-1787), que también consumía habitualmente rapé, dejó escrito en su manual para confesores: 
"el tabaco tomado a través de la nariz no rompe el ayuno, incluso si una porción desciende hasta el estómago", 
Y naturalmente, la misma consideración tuvo enseguida aspirar el humo de un cigarro. 

Las prohibiciones sobre el tabaco fueron levantadas por un papa dominico, empedernido fumador y consumidor de rapé, Benedicto XIII (papa entre 1725-1730). Aunque reiteró la necesidad de mantener el tabaco fuera del altar, levantó la pena de excomunión por fumar en San Pedro al comprobar que los fieles entraban y salían constantemente de la iglesia para fumar o inhalar rapé, y esto producía una permanente distracción en los asistentes al culto (1725).  Incluso llegó a inaugurar, en 1729,  una fábrica pontificia de tabaco, en donde los cigarrillos eran elaborados por unas monjas.
 


El dominico Benedicto XIII (papa de 1724 a 1730)
levantó la prohibición sobre el tabaco


Uno de sus inmediatos sucesores, Benedicto XIV, papa de 1740 a 1758 era también muy aficionado al rapé. Cuentan que un día,  al ofrecer su cajita de tabaco molido al superior de una orden religiosa, éste declinó el ofrecimiento con las siguientes palabras: "Santidad, no tengo ese vicio". El Papa, algo contrariado le replicó: "No es un vicio. Si lo fuera, usted ya lo tendría".

En 1863, Pío IX construyó una fábrica de cigarros frente a la plaza Mastai en Roma y en 1871, ofreció su “caja dorada para rapé”, exquisitamente labrada con dos corderos simbólicos en un campo floreado, como premio en una lotería mundial para recaudar fondos para la Iglesia.

Desde entonces hubo bastantes papas aficionados al tabaco y al rapé: 

Pío IX fue tan aficionado al rapé que se tenía que cambiar varias veces al día su sotana blanca debido a las manchas que el polvo de tabaco dejaba sobre sus vestiduras. Y durante su cautiverio en el Vaticano, el pontífice ofreció una de sus cajitas de rapé, bellamente decorada con dos corderos paciendo tranquilamente, como premio para la lotería internacional que se organizó para recaudar fondos para la Iglesia. 

- San Pío X tomaba rapé y fumaba puros. 

- León XIII fue también aficionado al tabaco y sufrió mucho cuando, al final de su vida, tuvo que abandonarlo por indicación de sus médicos. 

- Pío XI fumaba puros de manera ocasional 

- Juan XXIII era fumador de cigarrillos. 

- Benedicto XVI fumaba cigarrillos de la marca Marlboro. 




Uno de los papas que fumaba habitualmente fue Juan XXIII.
En esta fotografía se le ve antes de ser elegido papa, cuando todavía
era el cardenal Angelo Roncalli, con un cigarrillo en su mano izquierda. 


También algunos santos tuvieron reconocido hábito tabáquico. En los procesos de beatificación de San José de Cupertino, San Juan Bosco y San Felipe Neri se estudió si el hábito de fumar era incompatible con su santidad. Y también Juan Bautista Vianney (el santo cura de Ars) y el padre Pío de Pietralcina eran habituales consumidores de rapé en público, e incluso solían invitar habitualmente a sus interlocutores. 

En conjunto, una historia de luces, sombras y curiosidades sobre la diversa relación de la Santa Sede con el tabaco. 



Eduard von Grützner: Sacerdote fumando en pipa mientras lee. 





J. Lull: Monaguillos. 




Joseph Malachy Kavanagh (1856-1919):
Sacerdote y novicio fumando. Óleo sobre tela. 


Bibliografía

Langer Marcos. Divina Fumus. Revista Americana de Medicina Respiratoria 2018, 18, 132-139. 
http://www.ramr.org/articulos/volumen_18_numero_2/medicina_respiratoria_historia/medicina_respiratoria_historia_divina_fumus_._historias,_anecdotas_y_curiosidades_sobre_la_iglesia_y_el_tabaco.pdf 

John B. Buescher, “In the Habit. A History of Catholicism and Tobacco” The Catholic World report, oct. 2017. 
https://www.catholicworldreport.com/2017/11/09/in-the-habit-a-history-of-catholicism-and-tobacco/





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Els papes i el tabac






Tomás de Merlo

Retrato del papa dominico
Benedicto XIII 
(primer tercio del s. XVIII) 

Óleo sobre lienzo
Galería Guatemala. Guatemala.   




Segons l'Organització Mundial de la Salut -va recordar Burke- cada any el tabac és la causa de més de set milions de morts al món.

Des del 2018 la venda de tabac està prohibida al Vaticà per decisió del papa Francesc, que va declarar que "la Santa Seu no podia continuar cooperant amb una pràctica que perjudica clarament la salut". Acaba així una llarga història de venda de tabac al petit estat pontifici. Una història molt variada, jalonada de prohibicions en algunes èpoques i d'estímul al consum i a la venda de tabac en altres. Revisem alguns dels moments més destacats.

A finals del segle XVI el consum de tabac ja estava molt estès a Amèrica, tant entre indígenes com en colonitzadors. Tant, que el 1575 les autoritats eclesiàstiques mexicanes van proscriure fumar a l'interior de les esglésies. I el 1583 un sínode a Lima prohibia als sacerdots que administressin els sagraments mentre estaven fumant, mastegant o esnifant tabac (cosa que significa que era relativament habitual fer-ho) i els amenaçava amb la "pena de condemnació eterna":
“Està prohibit sota pena de condemnació eterna als sacerdots que estiguin a punt d'administrar els sagraments, ja sigui per portar el fum del sayri, o el tabac, a la boca, o la pols de tabac al nas, fins i tot sota l'aparença de medicina, abans del servei de la missa”.


Gian Lorenzo Bernini: Estàtua d'Urbà VIII. Palazzo dei Conservatori. Roma. 

 

Algunes dècades més tard, el 1642, va arribar a Sevilla una butlla del papa Urbà VIII Cum Ecclesiae, que disposava que:
"qui fumés, esnifés o mastegués tabac a les esglésies de la diòcesi seria castigat amb la pena d'excomunió".
Sembla que la butlla es va promulgar a petició del degà de Sevilla, incapaç de controlar l'hàbit de fumar entre els sacerdots, que no interrompien el consum ni durant la celebració de la Missa, expel·lint secrecions fètides que tacaven l'altar, llocs sagrats i els pisos de les esglésies.


 

Gian Lorenzo Bernini: Estàtua d'Urbà VIII. Palazzo dei Conservatori. Roma. 


Algunes dècades més tard, el 1642, va arribar a Sevilla una butlla del papa Urbà VIII Cum Ecclesiae,  que disponía que:  
“quién fumase, esnifase o masticase tabaco en las iglesias de la diócesis sería castigado con pena de excomunión”.
Segons sembla la butlla es va promulgar a petició del degà de Sevilla, que es veia incapaç de controlar l'hàbit de fumar entre els capellans. Es veu que els clergues no paraven de fumar o mastegar tabac ni quan oficiaven la Missa, tot escopint restes de tabac o escampant la cendra tant per l'altar, com pel terra del presbiteri de l'esglèsia, i omplint així d'immundícia els llocs sagrats. 



Butlla d'Urbà VIII prohibint el tabac a totes
les esglèsies de la diòcesi de Sevilla (1642)


Poc després el 1650, Innocenci X (papa entre 1644 i 1655), va decretar una pena similar aplicada a les basíliques de Sant Joan de Letran i de Sant Pere, principalment pel perjudici per a les pintures i escultures a causa del fum del tabac.

El 1660, el Papa Alexandre VII, amb gran visió financera, va establir el primer impost al món sobre l'ús del tabac. Un exemple que després van seguir molts estats del món.


Velázquez. Retrat del papa Innocenci X. Palazzo Doria-Pamphili. Roma.




Sant Alfons Maria de Ligorio (1696-1787), que també consumia habitualment rapè, va deixar escrit al seu manual per a confessors:
"el tabac pres a través del nas no trenca el dejuni, fins i tot si una porció baixa fins a l'estómac"
I naturalment, aspirar el fum d'una cigarreta va tenir de seguida la mateixa consideració.

Les prohibicions sobre el tabac van ser aixecades per un papa dominic, empedreït fumador i consumidor de rapè, Benet XIII (papa entre 1725-1730). Tot i que va reiterar la necessitat de mantenir el tabac fora de l'altar, va aixecar la pena d'excomunió per fumar a Sant Pere, al comprovar que els fidels entraven i sortien constantment de l'església per fumar o inhalar rapè, i això produïa una distracció permanent en els assistents al culte (1725). Fins i tot va arribar a inaugurar, el 1729, una fàbrica pontifícia de tabac, on les cigarretes eren elaborades per monges.



El dominic Benedicte XIII (papa de 1724 a 1730)
que va aixecar la prohibició sobre el tabac



Un dels seus successors immediats, Benet XIV, papa entre els anys 1740 – 1758, també era molt aficionat al rapè. Expliquen que un dia, en oferir la seva capseta de tabac mòlt al superior d'una ordre religiosa, aquest va declinar l'oferiment amb les següents paraules: 

"Santedat, no tinc aquest vici".  
El Papa, un xic contrariat, li va replicar: 
"No és un vici. Si ho fos, vostè ja el tindria".
El 1863, Pius IX va construir una fàbrica de cigars davant de la plaça Mastai a Roma i el 1871, va oferir la seva “caixa daurada per a rapè”, exquisidament adornada amb dos bens simbòlics en un camp florejat, com a premi en una loteria mundial per recaptar fons per a l'Església.

Des de llavors hi va haver força papes aficionats al tabac i al rapè:

- Pius IX estava tan aficionat al rapè que s'havia de canviar diverses vegades al dia la seva sotana blanca a causa de les taques que la pols de tabac deixava sobre les vestidures. I durant el seu captiveri al Vaticà, el pontífex va oferir una de les seves capsetes de rapè, bellament decorada amb dos bens pasturant tranquil·lament, com a premi per a la loteria internacional que es va organitzar per recaptar fons per a l'Església.

- Sant Pius X prenia rapè i fumava cigars.

- Lleó XIII també era aficionat al tabac i va patir molt quan, al final de la seva vida, va haver d'abandonar-lo per indicació dels metges.

- Pius XI fumava cigars de manera ocasional.

- Joan XXIII era fumador de cigarretes.

- Benet XVI fumava cigarretes de la marca Marlboro.



Un dels papes que fumava habitualment va ser Joan XXIII.
En aquesta fotografia se'l veu abans de ser elegit papa, quan encara
era el cardenal Angelo Roncalli, amb una cigarreta a la mà esquerra. 



També alguns sants van tenir un reconegut hàbit tabàquic. En els processos de beatificació de Sant Josep de Cupertino, Sant Joan Bosco i Sant Felip Neri es va estudiar si l'hàbit de fumar era incompatible amb la santedat. I també Jean Baptiste Vianney (el sant capellà d'Ars) i el pare Pius de Pietralcina eren consumidors habituals de rapè en públic, i fins i tot solien convidar habitualment els seus interlocutors.

Tot plegat, una història de llums, ombres i curiositats sobre la diversa relació de la Santa Seu i de certs eclesiàstics amb el tabac.