martes, 30 de noviembre de 2021

Átropos y la atropina: (I) del mito a la farmacología

 versió catalana | versión española






Francisco de Goya y Lucientes

Átropos (Las Parcas) 
(1819-1823) 

Óleo sobre muro trasladado a lienzo 123 x 266 cm
Procedente de la Quinta del Sordo
Museo del Prado. Madrid 




En los últimos años de su vida, Francisco de Goya  (1746-1828) se refugió en una casa, llamada la Quinta del Sordo, que cubrió completamente de pinturas murales. Estas pinturas, de tema trágico y colores sombríos son conocidas como la serie negra. En 1874 fueron trasladadas de revoco a lienzo por Salvador Martínez Cubells por encargo del barón Émile d'Erlanger, un banquero que tenía la intención de venderlas en la Exposición Universal de París de 1878. Actualmente forman parte de la colección del Museo del Prado. 

Una de ellas es la que encabeza estas líneas, y se trata de una revisión del tema mitológico de las Parcas, las divinidades del destino de la mitología griega. Las Parcas eran tres hermanas: Cloto, con su rueca (que Goya sustituye por un muñeco o recién nacido, probable alegoría de la vida); Láquesis, la hiladora, que en esta representación mira a través de una lente o un espejo y simboliza el tiempo, pues era la que medía la longitud del hilo de la vida; y Átropos, la diosa de lo inexorable, que con sus tijeras corta el hilo y pone fin al tiempo otorgado a cada ser en este mundo. A las tres figuras femeninas suspendidas en el aire se añade en el cuadro de Goya una cuarta de frente y con las manos a la espalda —quizá maniatada— que podría ser un hombre. Se ha interpretado que las Parcas estarían decidiendo el destino del hombre, que con sus manos atadas no puede impedir que se cumpla su fatal destino. 



Relieve de mármol mostrando a Átropos, con sus tijeras,
dispuesta a cortar el hilo de la vida de un mortal. 



Así pues, en la mitología griega Átropos (en griego Ἄτροπος, 'inexorable' o 'inevitable'), era la mayor de las tres Moiras (Parcas era el nombre con las que estas divinidades fueron conocidas entre los romanos, que también conocían a Átropos como Morta). Átropos elegía el mecanismo de la muerte y terminaba con la vida de cada mortal cortando su hebra con sus terribles tijeras. 

Cuando Linneo clasificó las plantas con nombres científicos, dio el nombre de Átropos a una de ellas, Atropa belladona, para remarcar su potencial efecto venenoso que ya era conocido desde la antigüedad. A este tema dedicaremos una próxima entrada del blog.  


___________________________________



Àtropos i l'atropina: 

(I) del mite a la farmacologia 






Francisco de Goya y Lucientes

Àtropos (Les Parques) 
(1819-1823) 

Oli sobre la paret, traslladat a tela 123 x 266 cm
Procedent de la Quinta del Sordo
Museo del Prado. Madrid 



Els últims anys de la seva vida, Francisco de Goya (1746-1828) es va refugiar en una casa, anomenada la Quinta del Sordo, que va cobrir completament de pintures murals. Aquestes pintures, de tema tràgic i colors ombrívols són conegudes com la sèrie negra. El 1874 van ser traslladades a llenç per Salvador Martínez Cubells per encàrrec del  baró Émile d'Erlanger, un banquer que tenia la intenció de vendre-les a l'Exposició Universal de París de 1878. Actualment formen part de la col·lecció del Museu del Prado. 

Una d'elles és la que encapçala aquestes línies, i es tracta d'una revisió del tema mitològic de les Parques, les divinitats del destí de la mitologia grega. Les Parques eren tres germanes: Cloto, amb la seva filosa (que Goya substitueix per un ninot o nounat, probable al·legoria de la vida); Làquesis, la filadora, que en aquesta representació mira a través d'una lent o un mirall i simbolitza el temps, ja que era la que mesurava la longitud del fil de la vida; i Àtropos, la deessa de l'inexorable, que amb les seves tisores talla el fil i posa fi al temps atorgat a cada ésser en aquest món. A les tres figures femenines suspeses a l'aire s’afegeix al quadre de Goya una quarta figura, de front i amb les mans a l'esquena -potser emmanillada- que podria ser un home. S'ha interpretat que les Parques estarien decidint el destí de l'home, que amb les seves mans lligades no pot impedir que es compleixi el seu fatídic destí.



Relleu de marbre mostrant a Àtropos, amb les seves tisores,
disposada a tallar el fil de la vida d'un mortal.


Així doncs, a la mitologia grega Àtropos (en grec Ἄτροπος, 'inexorable' o 'inevitable'), era la més gran de les tres Moires (Parques era el nom amb què aquestes divinitats van ser conegudes entre els romans, que també reconeixien a Àtropos com Morta). Àtropos triava el mecanisme de la mort i acabava amb la vida de cada mortal tallant el seu fil amb les seves temibles tisores.

Quan Linneu va classificar les plantes amb noms científics, va donar el nom d'Àtropos a una d'elles, Atropa belladona, per subratllar el seu potencial efecte verinós que ja era conegut des de la antiguitat.  A aquest tema hi dedicarem una propera entrada del blog. 


No hay comentarios: