lunes, 14 de junio de 2021

Cáncer por dormir caliente

 versió catalana | versión española






Henry E.M. James

Kang 
(1887) 

Grabado
Tonghua (Jilin) 




En algunas culturas de países orientales de clima frío, como en el norte de China o Manchuria, se suele disponer de kangs, una especie de camas o plataformas con un sistema de calefacción interno para combatir las bajas temperaturas. Los kang suelen ser bastante anchos, de dos metros o más y sobre ellos se desarrolla una buena parte de la vida doméstica. Sobre ellos se juega, se trabaja y se duerme. 

Los kang están hechos tradicionalmente de ladrillos o materiales cerámicos, aunque en tiempos recientes algunos se construyen con hormigón. 


Gao Yinzhang: Escena familiar china sobre el kang


Los kang tienen una cavidad interior, que conduce a una serie de conducciones de aire caliente, con frecuencia laberínticas, que canaliza el escape bien de una chimenea de leña o carbón o a veces el fuego de una habitación adyacente que sirve como cocina. En ocasiones el humo caliente procede de una estufa colocada a un nivel inferior. En definitiva, es un sistema de aire caliente similar al hipocausto usado en las termas romanas. Por lo general, un kang ocupa de un tercio a la mitad del área de la habitación y se usa para dormir por la noche y para otras actividades durante el día.  En algunos casos el kang puede ocupar todo el espacio de la superficie habitable. 



Esquema del funcionamiento de un kang




En el sistema tradicional, se suele dormir sobre los ladrillos calientes del kang, apoyando directamente el cuerpo sobre ellos. A veces los ladrillos están bastante calientes lo que supone someter a ciertas zonas del cuerpo como las caderas, a una temperatura elevada. 

Este insulto térmico continuado induce con cierta frecuencia cáncer cutáneo de estas zonas, especialmente carcinomas espinosos, que por este motivo se conocen como kang-cáncer. En cierto modo es un mecanismo similar a otras formas de cáncer por alta temperatura local, como el caso del kangri-cáncer, o las úlceras de Marjolin (cáncer sobre antiguas quemaduras). También ocasionalmente pueden verse quemaduras en las mismas zonas de apoyo. 

 




Càncer per dormir calent




Henry E.M. James

Kang 
(1887) 

Gravat
Tonghua (Jilin) 

Algunes cultures de països orientals de clima fred, com el nord de la Xina o a Manxúria, habitualment disposen de kangs, una mena de llits o plataformes amb un sistema de calefacció intern per combatre les baixes temperatures. Els kang solen ser bastant amples, de dos metres o més i és on es fa bona part de la vida domèstica. A sobre seu s’hi juga, es treballa i es dorm.

Tradicionalment els kang estan fets de maons o materials ceràmics, encara que en temps recents alguns es construeixen amb formigó.



Gao Yinzhang: Escena familiar xinesa sobre el kang


Els kang tenen una cavitat interior, amb una sèrie de conduccions d'aire calent, sovint laberíntiques, que canalitza la sortida de gasos d'una xemeneia de llenya o carbó, o de vegades el foc d'una habitació adjacent que serveix com a cuina. De vegades el fum calent procedeix d'una estufa col·locada a un nivell inferior. En definitiva, és un sistema d'aire calent similar a l'hipocaust que s'utilitzava a les termes romanes. Un kang ocupa habitualment d’un terç a la meitat de l'àrea de l'habitació i es fa servir per dormir a la nit i per a altres activitats durant el dia. En alguns casos el kang pot ocupar tot l'espai de la superfície habitable.



Esquema del funcionamient d'un kang


 


En el sistema tradicional, normalment es dorm sobre els maons calents del kang, recolzant directament el cos sobre els maons. De vegades els maons estan bastant calents, fet que suposa sotmetre a certes zones de el cos com els malucs, a una temperatura elevada.

Aquest insult tèrmic continuat acaba provocant amb certa freqüència el càncer cutani d'aquestes zones, especialment carcinomes espinosos, i és per aquest motiu que es coneixen com a kang-càncer. És en certa manera un mecanisme similar a altres formes de càncer per elevada temperatura local, com és el cas del kangri-càncer, o de les úlceres de Marjolin (càncer sobre antigues cremades). Ocasionalment també es poden veure cremades a les mateixes zones de recolzament.




No hay comentarios: