miércoles, 14 de abril de 2021

Epónimos para olvidar: (II) Células de Clara

 versió catalana | versión española

 




Max Clara en su laboratorio 
de Leipzig 


Fotografía en B&N
Archivo de la Universidad de Leipzig 



En otra entrada del blog comentamos el caso de las actividades criminales de Hans Reiter en el campo de concentración de Buchenwald. Este proceder contrario a la ética y a la dignidad humana lo hace incompatible con el epónimo que durante mucho tiempo se le dedicó para designar a la artitis reactiva postinfecciosa. 

Pero no fue el único. Otros médicos cometieron también actos de lesa humanidad bajo el nazismo. Por los mismos motivos los epónimos con que se les honró deben ser sustituidos. 

Este es el caso del anatomista Max Clara (1899-1966) que descubrió unas células que forman un líquido llamado surfactante pulmonar que lubrica y protege los pulmones. 

Clara había nacido en el Tirol del Sur y había estudiado Medicina en Innsbruck (Austria). Ya de estudiante formó parte del grupo Gothia de ideas ultranacionalistas germánicas. En esta época practicaba la esgrima y sufrió un accidente que le marcó la mejilla (en la foto con la que iniciamos este artículo puede verse todavía la cicatriz en su mejilla en la edad adulta). Tras licenciarse trabajó primero en el Instituto de Anatomía e Histología de esta universidad y posteriormente colaboró con la Facultad de Padua. 



Max Clara, como miembro del Cuerpo de Estudiantes Gothia en Innsbruck


En 1935 fue nombrado Profesor de Anatomía en Leipzig, a pesar de su escasa formación como histólogo. Parece ser que ocupó este puesto y los cargos sucesivos por el apoyo político del régimen nazi, incluyendo las SA (escuadras de asalto) y a la protección de Max de Crinis, un destacado médico nazi del Ministerio de Educación Superior. De Crinis (1889-1945) ocupó la Cátedra de Neurología y Psiquiatría de la Escuela de Medicina Charité en Berlín desde 1939. Participó de manera central en las actividades de las SS y es ampliamente considerado como una figura clave en el programa de "eutanasia" nazi, en el que decenas de miles de pacientes psiquiátricos fueron asesinados. 

Tras tomar posesión de su cargo como Catedrático en Leipzig, Clara se afilió al partido nazi NSDAP (carné núm. 3610105). Su discurso de ingreso, al que asistieron todas las jerarquías nazis no lo hizo en traje académico sino vistiendo la camisa parda del partido. En este discurso, publicado en revistas médicas, dio la bienvenida "a la revolución nacionalsocialista de 1933" y animó a todos los científicos a "unirse a las columnas de marcha de nuestro Führer". 



Acto en la Facultad de Medicina de Viena (6 de abril de 1938) 


Durante el período 1936 a 1942, Max Clara participó de forma muy activa en la Nationalsozialistischer Deutscher Dozentenbund (Liga Nacional Socialista Alemana de Conferencistas). Fue el jefe de rama de la Liga ( Dozentenbundsführer ) para la Universidad de Leipzig, y también Jefe de Distrito en funciones (kommissarischer Gaudozentenführer) de Sajonia desde finales de 1941. La organización Dozentenbund había sido fundada en 1935 para representar los intereses del NSDAP dentro de la academia y fomentar "el desarrollo de la ciencia nacionalsocialista" (basada en el racismo y la eugenesia).  

Clara participó activamente en la política universitaria del nazismo, que incluía las evaluaciones de becas con criterios políticos; intimidación de colegas disidentes y nombramiento de profesores afines ideológicamente. 

Algunos ejemplos corroboran el proceder partidista de Clara. En 1937, la evaluación de Clara impidió el nombramiento de Gerhard Gesemann de Praga (Checoslovaquia) para el puesto recién creado de la Cátedra de Estudios Eslavos en Leipzig, acusándolo de colaborar con profesores judíos, y de ir por lo tanto “en contra del concepto de la Raza Nórdica”.

Como Gaudozentenführer, Clara escribió una introducción a un directorio académico nacional de 1942, en la que afirmó con orgullo que "la ciencia ha contribuido a los grandes planes del Führer " y llamó a los científicos a someterse a la ideología reinante y estar preparados para asegurar el reclamo alemán de liderazgo europeo "tanto intelectualmente como por la política de la fuerza". Aquel mismo año ocupó la prestigiosa cátedra de Anatomía en Munich. 

En el comité ejecutivo de la Anatomische Gesellschaft, de cuatro miembros, él y otro nacionalsocialista, Eduard Pernkopf ocuparon la mitad de las plazas. El anatomista vienés Pernkopf es bastante conocido por su atlas anatómico, que realizó sobre los cadáveres de ejecutados por los nazis. 

Tras la derrota del nazismo, Clara fue apartado de sus cargos aunque no se siguió contra él ninguna causa criminal. 


Una de las láminas del Atlas de Pernkopf, realizado sobre
cadáveres de las víctimas ejecutadas por los nazis. 

En 1937, Clara describió un nuevo tipo celular en los bronquiolos terminales, que caracterizó morfológicamente por tener gránulos secretores y una superficie apical en forma de cúpula sin ciliosClara reconoció expresamente que el material "provenía exclusivamente de individuos ejecutados, que fueron preservados mediante inyección vascular inmediatamente después de la muerte" y agregó que trabajar con este "material bastante extenso y perfectamente fijado" le había dado una ventaja sobre otros investigadores anteriores. De las 25 publicaciones de Clara entre 1935 y 1945, por lo menos nueve estaban basadas en tejidos de prisioneros ejecutados. 



El nombre recomendado para las células secretoras de proteínas de los
alveolos pulmonares es actualmente el de "células club" 

Al instituto de Leipzig se le asignaron regularmente cuerpos de ejecuciones en la cercana Dresde, donde más de 1.300 prisioneros fueron ejecutados entre 1933 y 1945, la mayoría por motivos políticos. Clara incluso solicitó que los cadáveres no fueran entregados a los familiares en ningún caso sino destinados a la investigación.  

Tras la derrota del Reich, Clara fue encarcelado durante un año y apartado de sus cargos docentes en Alemania. Buscó refugio en Turquía donde ejerció como profesor de Histología en Estambul hasta 1961. 

Clara siguió utilizando el material obtenido de los cadáveres de ejecutados en la posguerra. Incluso 7 años después del final de la era nazi, en una publicación nuevamente basada en especímenes histológicos de los años de la guerra, su identificación de la fuente de sus especímenes se limitó a la declaración: "individuos sanos, que murieron de muerte súbita después de una duración variable de encarcelamiento".





Células club al microscopio electrónico



Los primeros autores en citar la descripción original de Clara fueron Andrew y Burns en 1947. Estos autores británicos afirmaron que las células fueron "descritas primero por Clara en conejos y fueron investigados en material de ejecutados", pero no usaron en ningún caso el epónimo. Al parecer el primero en utilizar el epónimo, en su versión francesa “cellule de Clara”, fue Policard et al. en 1955 en una descripción ultraestructural de los bronquiolos de la rata. Parece que entonces el epónimo fue promovido, al menos en Alemania, por Erich Schiller, alumno de ClaraNinguna de estas publicaciones u otras de ese período que citan el artículo de Clara hacen referencia que su material de investigación provenía de individuos ejecutados. 

En mayo de 2012, la plantilla editorial de la mayoría de las revistas de neumología importantes (incluyendo la American Thoracic Society, la European Respiratory Society y la revista del American College of Chest Physicians) concluyó que el uso continuado del epónimo "Clara" sería equivalente a rendir homenaje al indigno científico, por lo que iniciaron una política de cambio de nomenclatura, que empezó el 1 de enero de 2013. ​Durante 2 años se instauró un período de transición en el que se permitía tanto el uso de "célula de Clara" como el de "célula club". Pasado ese periodo, los términos "célula de Clara" y "célula secretora de proteína de Clara" fue reemplazado por "célula club" y "célula club secretora de proteína" respectivamente.


Bibliografía

Cuerda E, González-López E, López-Estebaranz JL. Dermatología en la Alemania nazi. Actas Dermo-Sif, 2011; 102: 423-428

Cuerda E. López-Muñoz F (ed) Cuando la Medicina no cura. La participación del personal sanitario en torturas, genocidios y experimentos al margen de los códigos éticos. Delta Delta pub. Madrid, 2016. 

Sierra X. Los dermatólogos judíos en la Alemania nazi. En: Sierra X (ed) 100 años de Dermatología. p. 57-70. Grupo Aula Médica SA. Madrid, 2001

Sierra X. Los dermatólogos judíos bajo el III Reich. Piel, 2011, 16, 120-124.

Weyers W. Death of Medicine in Nazi Germany. Dermatology and dermatopathology under the swastika.  Madison Books. Oxford 1998






Epònims per a oblidar: (II) Cèl·lules de Clara




Max Clara al seu laboratori 
de Leipzig 


Fotografia en B&N
Arxiu de la Universitat de Leipzig 


En una altra entrada del blog es va comentar el cas de les activitats criminals de Hans Reiter al camp de concentració de Buchenwald. Aquest procedir contrari a l'ètica i a la dignitat humana és incompatible amb l'epònim que durant molt temps se li va dedicar per designar l’artritis reactiva postinfecciosa.

Però no va ser l'únic. Altres metges van cometre també actes de lesa humanitat sota el nazisme. Pels mateixos motius els epònims amb què se'ls va honorar han de ser substituïts.

Aquest és el cas de l'anatomista Max Clara (1899-1966) que va descobrir unes cèl·lules que segreguen un líquid anomenat surfactant pulmonar que lubrica i protegeix els pulmons.

Clara havia nascut a Tirol de Sud i havia estudiat Medicina a Innsbruck (Àustria). Ja d'estudiant va formar part del grup Gothia d'idees ultranacionalistes germàniques. En aquesta època practicava l'esgrima i va patir un accident que el va marcar la galta (a la foto amb la que vam iniciar aquest article es pot veure encara la cicatriu a la galta en l'edat adulta). Després de llicenciar-se va treballar primer a l'Institut d'Anatomia i Histologia d'aquesta universitat i posteriorment va col·laborar amb la Facultat de Pàdua.


Max Clara, com a membre del Cos d’Estudiants Gothia a Innsbruck



El 1935 va ser nomenat Professor d'Anatomia a Leipzig, malgrat la seva escassa formació com a històleg. Sembla ser que va ocupar aquest lloc i els càrrecs successius pel suport polític del règim nazi, incloent les SA (esquadres d'assalt) i a la protecció de Max de Crinis, un destacat metge nazi del Ministeri d'Educació Superior. De Crinis (1889-1945) va ocupar la Càtedra de Neurologia i Psiquiatria de l'Escola de Medicina a la Charité de Berlín des de 1939. Va participar de manera central en les activitats de les SS i és considerat una figura clau en el programa d’"eutanàsia" nazi, per la que desenes de milers de pacients psiquiàtrics van ser assassinats.

Després de prendre possessió del seu càrrec com a Catedràtic a Leipzig, Clara es va afiliar al partit nazi NSDAP (carnet núm. 3.610.105). El seu discurs d'ingrés, al qual van assistir totes les jerarquies nazis, no ho va fer amb indumentària acadèmica sinó vestint l'uniforme del partit nazi. En aquest discurs, publicat a revistes mèdiques, va donar la benvinguda "a la revolució nacionalsocialista de 1933" i va animar a tots els científics a "unir-se a les columnes de marxa del nostre Führer".



Acte a la Facultat de Medicina de Viena (6 d’abril de 1938) 


Durant el període 1936-1942, Max Clara va participar de forma molt activa a la Nationalsozialistischer Deutscher Dozentenbund (Lliga Nacional Socialista Alemanya de conferenciants). Va liderar la Lliga (Dozentenbundsführer) per la Universitat de Leipzig, i també va ser el Cap de Districte en funcions (Kommissarischer Gaudozentenführer) de Saxònia des de finals de 1941. L'organització Dozentenbund havia estat fundada el 1935 per representar els interessos del NSDAP dins de l'acadèmia i fomentar "el desenvolupament de la ciència nacionalsocialista" (basada en el racisme i l'eugenèsia).

Clara va participar activament en la política universitària del nazisme, que incloïa les avaluacions de beques amb criteris polítics; intimidació de col·legues dissidents i nomenament de professors afins ideològicament al règim.

Alguns exemples corroboren el partidisme de Clara. El 1937, es va crear la Càtedra de Leipzig i un tribunal acadèmic va donar preferència a Clara per tal d'impedir el nomenament de Gerhard Gesemann de Praga (Txecoslovàquia), que tenia molts més mèrits. Gesemann va ser acusat de col·laborar amb professors jueus, i d'anar per tant "en contra del concepte de la Raça Nòrdica".

Com Gaudozentenführer, Clara va escriure una introducció a un directori acadèmic nacional de 1942, en la que va afirmar amb orgull que "la ciència ha contribuït als grans plans del Führer" i va cridar els científics a sotmetre’s a la ideologia regnant i a estar preparats per assegurar el reclam alemany del lideratge europeu "tant intel·lectualment com per la política de la força". Aquell mateix any va ocupar la prestigiosa càtedra d'Anatomia a Munic.

En el comitè executiu de l’Anatomische Gesellschaft, integrat per quatre membres, ell i un altre nacionalsocialista, Eduard Pernkopf van ocupar la meitat de les places. L'anatomista vienès Pernkopf és força conegut pel seu atles anatòmic, que va realitzar a partir d'imatges de cadàvers d'executats pels nazis.

Després de la derrota del nazisme, Clara va ser apartat dels seus càrrecs, tot i que no es va seguir cap causa criminal contra ell.

 

Una de les làmines de l'Atles de Pernkopf, realitzat sobre
els cadàvers de les víctimes executades pels nazis


El 1937, Clara va descriure un nou tipus cel·lular en els bronquíols terminals, que va caracteritzar morfològicament per tenir grànuls secretors i una superfície apical en forma de cúpula sense cilis. Clara va reconèixer expressament que el material "provenia exclusivament d'individus executats, que van ser preservats mitjançant injecció vascular immediatament després de la mort" i va afegir que treballar amb aquest "material bastant extens i perfectament fixat" li havia donat un avantatge sobre altres investigadors anteriors. De les 25 publicacions de Clara entre 1935 i 1945, almenys nou estaven basades en teixits de presoners executats.




El nom recomanat per a les cèl·lules secretores de proteïnes dels
alvèols pulmonars és actualment el de "cèl·lules club"

 
A l'Institut de Leipzig se li van assignar regularment els cossos dels executats de Dresden, on més de 1.300 presoners van ser executats entre 1933 i 1945, la majoria per motius polítics. Clara fins i tot va sol·licitar que els cadàvers no fossin lliurats als familiars en cap cas sinó destinats a la investigació.

Després de la derrota del Reich, Clara va ser empresonat durant un any i apartat dels seus càrrecs docents a Alemanya. Va buscar refugi a Turquia on va exercir com a professor d'Histologia a Istanbul fins a 1961.

Clara va seguir utilitzant el material obtingut dels cadàvers d'executats en la postguerra. Fins i tot 7 anys després de la fi de l'era nazi, en una publicació novament basada en espècimens histològics dels anys de la guerra, en  identificar la font dels seus espècimens es va limitar a la declaració: "individus sans, que van morir de mort sobtada després d'un temps variable d'empresonament".



Cèl·lules club al microscopi electrònic


Els primers autors en citar la descripció original de Clara van ser Andrew i Burns el 1947. Aquests autors britànics van afirmar que les cèl·lules van ser "descrites primer per Clara en conills i van ser investigats en material d'executats", però no van usar en cap cas l’epònim. Sembla ser que el primer a utilitzar l’epònim, en la seva versió francesa "Cellule de Clara", va ser Policard et al. el 1955 en una descripció ultraestructural dels bronquíols de la rata. Sembla que llavors l'epònim va ser promogut, almenys a Alemanya, per Erich Schiller, alumne de Clara. Cap d'aquestes publicacions o altres d'aquest període que citen l'article de Clara fan referència a que el seu material d'investigació provenia d'individus executats.

El maig de 2012, la plantilla editorial de la majoria de les revistes de pneumologia importants (incloent l'American Thoracic Society, l'European Respiratory Society i la revista de l'American College of Chest Physicians) va concloure que l'ús continuat de l'epònim "Clara" seria equivalent a retre homenatge a l'indigne científic, pel que van iniciar una política de canvi de nomenclatura, que va començar l'1 de gener de 2013. Durant 2 anys es va instaurar un període de transició en què es permetia tant l'ús de "cèl·lula de Clara" com el de "cèl·lula club". Passat aquest període, els termes "cèl·lula de Clara" i "cèl·lula secretora de proteïna de Clara" va ser reemplaçat per "cèl·lula club" i "cèl·lula club secretora de proteïna" respectivament.


Bibliografia

Cuerda E, González-López E, López-Estebaranz JL. Dermatología en la Alemania nazi. Actas Dermo-Sif, 2011; 102: 423-428

Cuerda E. López-Muñoz F (ed) Cuando la Medicina no cura. La participación del personal sanitario en torturas, genocidios y experimentos al margen de los códigos éticos. Delta Delta pub. Madrid, 2016. 

Sierra X. Los dermatólogos judíos en la Alemania nazi. En: Sierra X (ed) 100 años de Dermatología. p. 57-70. Grupo Aula Médica SA. Madrid, 2001

Sierra X. Los dermatólogos judíos bajo el III Reich. Piel, 2011, 16, 120-124.

Weyers W. Death of Medicine in Nazi Germany. Dermatology and dermatopathology under the swastika.  Madison Books. Oxford 1998

No hay comentarios: