lunes, 3 de abril de 2023

La historia de la jeringa (I): El mito de Syrinx

versió catalana | versión española









Atribuído a Tiziano Aspetti

Pan y Siringa
(1605)

Mármol 43 x 60 x 6 cm. 24,4 kg 
Museo del Prado. Madrid. 




La introducción de la jeringa fue un gran progreso médico. Posibilitó la administración de sustancias por vía parenteral garantizando un efecto rápido y evitando algunos problemas de otras vías de administración. También fue útil para realizar extracciones de sangre y otros fluidos sin contaminar y potenciando así las determinaciones analíticas en el laboratorio.  




Hendrick van Balen el Viejo:
Pan persiguiendo a Syrinx.
National Gallery. Londres. 


Este instrumento tubular, dotado de un émbolo, se parecía mucho a una caña hueca, por lo que su nombre se hizo derivar del griego σύριγγα siringa (caña). Así sucede en muchas lenguas: jeringa (castellano), syringe (inglés), seringue (francés), siringa (italiano), xeringa (catalán), xiringa (gallego)...

Lo que frecuentemente se suele olvidar es que a su vez la palabra que designa a las cañas en griego deriva de un personaje mitológico, la náyade Syrinx, que solía cazar en los bosques de Arcadia con su arco de cuerno. Había consagrado su vida a la diosa Artemisa, protectora de los cazadores y había hecho voto de virginidad. 




Jean-François de Troy: Pan y Syrinx.



François Boucher: Pan y Syrinx (1759)




Un día, bajando del monte Liceo, el dios Pan la encontró y al verla tan bella la deseó y la empezó a perseguir. La ninfa, horrorizada del aspecto monstruoso de Pan (que tenía un aspecto terrorífico, con cuernos y pies de cabra) corrió intentando zafarse del sátiro, hasta que quedó acorralada en el río Ladón. Viendo que el lascivo Pan la iba a alcanzar irremisiblemente, pidió ayuda a sus hermanas las ninfas, que compasivas la transformaron en un cañaveral. 



Ignaz Elhafen: Pan persiguiendo a Syrinx (1690-1695). Marfil.
Los Angeles County Museum of Art

Cuando Pan llegó se vio burlado, ya que sólo pudo abrazar las cañas mecidas por el viento. Pero el rumor que producían le agradó tanto que decidió construir un nuevo instrumento, a la que llamó siringa en recuerdo de la ninfa Syrinx. Este fue en adelante el instrumento que lo caracterizó y que por este motivo también se conoce como flauta de Pan. Está formado por varias cañas unidas y cortadas en escala decreciente a fin de que, soplando en ellas se obtienen varias notas y es una flauta que se hizo muy popular entre los pastores y en escenas bucólicas. 



Pan enseña a Siringa a tocar la flauta (s. II) Mármol. 161 cm.
Museo Archeologico Nazionale. Nápoles.


En próximas entradas del blog trataremos de la historia de la jeringa, como se inventó y de los prefeccionamientos ulteriores que posibilitan tanto las extracciones de sangre y otros fluidos corporales como la administración de fármacos por vía parenteral.






___________________________________



La història de la xeringa (I): 

El mite de Syrinx








Atribuït a Tiziano Aspetti

Pan i Siringa
(1605)

Marbre 43 x 60 x 6 cm. 24,4 kg 
Museo del Prado. Madrid. 




La introducció de la xeringa va ser un gran progrés mèdic. Va fer possible l'administració de substàncies per via parenteral garantint un efecte ràpid i evitant alguns problemes d'altres vies d'administració. També va ser útil per realitzar extraccions de sang i altres fluids sense contaminar i potenciant així les determinacions analítiques al laboratori.




Hendrick van Balen el Vell:
Pan perseguint a Syrinx.
National Gallery. Londres. 


Aquest instrument tubular, dotat d'un èmbol, s'assemblava molt a una canya buida, per la qual cosa el seu nom va derivar del grec σύριγγα siringa (canya). Així passa en moltes llengües: jeringa (castellà), syringe (anglès), seringue (francès), siringa (italià), xeringa (català), xiringa (gallec)...

El que sovint se sol oblidar és que la paraula que alhora designa les canyes en grec deriva d'un personatge mitològic, la nàiade Syrinx, que solia caçar als boscos d'Arcàdia amb el seu arc de banya. Havia consagrat la seva vida a la deessa Artemisa, protectora dels caçadors i havia fet vot de virginitat. 



Jean-François de Troy: Pan y Syrinx.



François Boucher: Pan y Syrinx (1759)


Un dia, baixant de la muntanya Liceu, el déu Pan la va trobar i en veure-la tan bella la va desitjar i la va començar a perseguir. La nimfa, horroritzada de l'aspecte monstruós de Pan (que tenia un aspecte terrorífic, amb banyes i peus de cabra) va córrer intentant desfer-se del sàtir, fins que va quedar acorralada al riu Ladón. Veient que el lasciu Pan l'aconseguiria irremissiblement, va demanar ajuda a les seves germanes les nimfes, qui compassives, la van transformar en un canyar. 



Ignaz Elhafen: Pan perseguint a Syrinx (1690-1695). Ivori.
Los Angeles County Museum of Art


Quan Pan va arribar-hi es va sentir burlat, ja que només podia abraçar les canyes bressolades pel vent. Però la remor que produïen li va agradar tant que va decidir construir un nou instrument, al qual va anomenar siringa en record de la nimfa Syrinx. Aquest va esdevenir l'instrument que el va caracteritzar i per aquest motiu també se’l coneix com la flauta de Pan. Està format per diverses canyes unides i tallades en escala decreixent per tal que, bufant-hi s'obtenen notes diverses, i és una flauta que es va fer molt popular entre els pastors i en escenes bucòliques.



Pan ensenya a Siringa a tocar la flauta (s. II) Marbre. 161 cm.
Museo Archeologico Nazionale. Nápoles.

En properes entrades del bloc tractarem la història de la xeringa, com es va inventar i els perfeccionaments ulteriors que possibiliten tant les extraccions de sang i altres fluids corporals com l'administració de fàrmacs per via parenteral.


VI: La era de las jeringas desechables 


No hay comentarios: