lunes, 8 de noviembre de 2021

Roberto Ferri: (III) Queratosis seborreica

versió catalana | versión española


 





Roberto Ferri 

Anima muta 

(2019) 

Tempera grasa sobre lienzo 80 x 110 cm

Exposición temporal
Museo Europeo de Arte Moderno (MEAM)
Barcelona



Hemos comentado, en entradas anteriores, algunos aspectos de la obra de Roberto Ferri (Taranto, 1978). Hoy seguiremos comentando nuevos detalles observados en otra de sus obrasAnima muta (2019). 

En ella podemos observar una figura femenina desnuda y encadenada, de espaldas, recostada sobre una especie de pódium en el que figura un dibujo anatómico de huesos. En la cara externa de la pierna izquierda, cerca del tobillo, podemos ver una tumoración cutánea de color pardonegruzco y de cierto tamaño. Su  superficie rugosa y agrietada nos recuerda el aspecto de una queratosis seborreica o el de un nevus verrucoso benigno. 

Las queratosis seborreicas son tumores cutáneos benignos, que son más frecuentes a partir de la edad media de la vida. Aunque son más frecuentes en cara, pecho o espalda, a veces también pueden verse en las extremidades. Su benignidad hace innecesario el tratamiento, a no ser por cuestiones estéticas. 

En este caso, Ferri usa este tumor como contrapunto a la perfección de un cuerpo femenino cautivo. Su presencia capta la vista del espectador que se fija así en la tumoración, aumentando el aspecto inquietante de la escena. 



Anima muta (2019) La queratosis seborreica destaca en una pierna pálida,
captando la atención del espectador. 



  


 


Roberto Ferri: (III) Queratosi seborreica


 




Roberto Ferri 

Anima muta 

(2019) 

Tempera grassa sobre tela 80 x 110 cm

Exposició temporal
Museu Europeu d'Art Modern (MEAM)
Barcelona



En entrades anteriors hem comentat alguns aspectes de l'obra de Roberto Ferri (Taranto, 1978). Avui seguirem comentant nous detalls observats en una altra de les seves obres, Anima muta (2019).

En ella podem observar una figura femenina nua i encadenada, d'esquena, recolzada sobre una espècie de pòdium en el qual figura un dibuix anatòmic d'ossos. A la cara externa de la cama esquerra, prop del turmell, podem veure-hi una tumoració cutània de color marró negrós i de certa grandària. La seva superfície rugosa i clivellada ens recorda l'aspecte d'una queratosi seborreica o d'un nevus verrucós benigne.

Les queratosis seborreiques són tumors cutanis benignes, que són més freqüents a partir de l'edat mitjana de la vida. Encara que són més habituals a la cara, pit o esquena, de vegades també les trobem a les extremitats. La seva benignitat fa innecessari el tractament, tret que sigui per qüestions estètiques. En aquest cas, Ferri usa aquest tumor com a contrapunt a la perfecció d'un cos femení captiu. La seva presència capta la vista de l'espectador que es fixa així en la tumoració, augmentant l'aspecte inquietant de l'escena.


 

Anima muta (2019) La queratosi seborreica destaca sobre la pell
pàl·lida d'una cama, captant l'atenció de l'espectador.





No hay comentarios: