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Isidor Pils
Muerte de una hermana de la caridad (1918) Óleo sobre lienzo 241 x 305 cm
Museo de Orsay. París.
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Isidor Pils (1815-1875) fue un pintor francés, que pertenecía a una generación de pintores realistas que siguiendo los pasos de Gustave Courbet y de Jean-François Millet apareció tras la revolución de 1848. Tras el Salon de 1850-51 en el que Courbet expuso su polémico "Entierro en Ornans" empezaron a surgir obras que no reflejaban las actividades de reyes y nobles, sino basadas en la gente del pueblo, trabajadores urbanos o campesinos. Este mismo año, Isidor Pils presenta esta obra, "Muerte de una hermana de la caridad", que inaugura una nueva temática, de escenas de apología religiosa. En esta obra aparece la madre Saint-Prosper en su lecho de muerte, en el hospital de Saint-Louis de París, rodeada de los enfermos y menesterosos que socorría habitualmente.
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Isidor Pils: Anciana y niña. Estudio preparatorio para el cuadro de Muerte de una hermana de la caridad. Lápiz, sanguina y tiza sobre papel. Museo de Grenoble |
Isidor Pils había sido ingresado en el hospital de Saint-Louis por una tuberculosis (1845). Ahí fue donde conoció personalmente a la carismática monja, a la que rinde homenaje en esta pintura.
El pintor fue así un testigo presencial de este hecho, que expresa con realismo y con cierto sentimentalismo, plasmándolo luego en un gran formato, al modo de las grandes pinturas religiosas del s. XVII, como las que había pintado de Philippe de Compiègne. Así pues Pils otorga a un hecho contemporáneo la categoría de un tema histórico y hagiográfico.
Disponemos de algunos bocetos previos de la obra, especialmente de los beneficiados por la caridad de la monja, que se muestran en posturas que expresan de forma evidente el dolor que les produce la pérdida de su benefactora.
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Esbozo preparatorio de la obra. |
Por los detalles de la pintura no podemos saber la causa médica exacta de la muerte de la madre Saint-Prosper, aunque por la morbilidad habitual en la época pudiera tratarse de tuberculosis. Pils plasma una muerte suave, casi como si se durmiera, como era el beatífico traspaso la que se atribuía a las santas. Evidentemente, el cuadro no es del todo realista, sino que está clara la intención simbólica del artista, expresada en el nutrido grupo de los que se beneficiaron de su caridad. Este es el mensaje de la obra: un panegírico de una monja con fama de gran virtud, que es representada de una manera que podríamos calificar como épica.
Isidor Pils nos dejó otras obras sobre las hermanas de la caridad, que en aquel momento solían atender a los ingresados de hospitales. En otra entrada del blog nos hemos referido a "La oración de los niños tiñosos", en donde podemos ver representada con gran realismo la tiña de la cabeza, una enfermedad muy frecuente en la época, para la que no se disponía de tratamiento. Precisamente al lado del Hospital de Saint-Louis se situaban las escuelas Laillier, fundadas por Charles Laillier (1822-1893) insigne dermatólogo, para los niños afectos de tiña. Al no disponer de remedio efectivo para curar las tiñas de la cabeza, la única solución que se encontró fue dedicar una escuela a todos los niños con tiña, evitando al menos que se contagiaran otros escolares.
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Isidor Pils: La oración de los niños tiñosos.
Pils representa los niños de un orfanato, afectos de esta enfermedad. Muchos de ellos llevan la cabeza cubierta para proteger la zona afecta, pero el niño del centro muestra claramente las lesiones de tiña en su cuero cabelludo. |
La mort d'una monja
Isidor Pils
Mort d'una germana de la caritat (1851) Oli sobre tela 241 x 305 cm
Museu d'Orsay. París.
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Isidor Pils (1815-1875) va ser un pintor francès, que pertanyia a una generació de pintors realistes que, seguint els passos de Gustave Courbet i de Jean-François Millet, va aparèixer després de la revolució de 1848. Posteriorment, al Saló de 1850-51 en el que Courbet va exposar el seu polèmic "Enterrament a Ornans" van començar a sorgir obres que no reflectien les activitats de reis i nobles, sinó basades en la gent del poble, treballador urbans o camperols. Aquest mateix any, Isidor Pils va presentar l’obra, "Mort d'una germana de la caritat", amb la que inaugura una nova temàtica, d'escenes religioses. En aquesta obra apareix la mare Saint-Prosper al seu llit de mort, a l'hospital de Sant-Louis de París, envoltada de les persones malaltes i necessitades a qui ajudava habitualment.
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Isidor Pils: Vella i nena. Estudi preparatori per el quadre de Mort d'una germana de la caritat. Llapis, sanguina i guix sobre paper. Museu de Grenoble
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Isidor Pils havia estat ingressat a l'hospital de Sant-Louis per una tuberculosi (1845). Aquí va conèixer personalment a la carismàtica monja, a la qual ret homenatge en aquesta pintura.
El pintor va ser així un testimoni presencial d'aquest fet, que expressa amb realisme i amb cert sentimentalisme, plasmant-lo després en un gran format, a la manera de les grans pintures religioses del segle XVII, com les que havia pintat Philippe de Compiègne. Així doncs, Pils atorga a un fet contemporani la categoria d'un tema històric i hagiogràfic, com els que havia pintat tantes vegades.
Disposem d'alguns esbossos previs de l'obra, especialment de les persones beneficiades per la caritat de la monja, que ocupen bona part de la pintura, adoptant postures que expressen de manera clara i evident el dolor que els produeix la pèrdua de la seva benefactora.
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Esbós preparatori de l'obra.
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Pels detalls del quadre no podem saber la causa mèdica exacta de la mort de la mare Saint-Prosper, encara que per la morbiditat habitual de l'època podem sospitar una possible tuberculosi. Pils representa una mort suau, gairebé com si s’adormís, tal com era el beatífic traspàs que s'atribuïa a les santes. Evidentment, el quadre no és del tot realista, sinó que representa clarament la intenció simbòlica de l'artista, expressada en el grup nodrit dels que es van beneficiar de la seva caritat. Aquest és el missatge de l'obra: un panegíric d'una monja amb fama de gran virtut, que és representada d'una manera que podríem qualificar com a èpica.
Isidor Pils també ens va deixar altres obres sobre les germanes de la caritat, que en aquell moment solien atendre als ingressats d'hospitals. En una altra entrada d’aquest bloc ens hem referit a "L'oració dels nens tinyosos", on podem veure representada amb gran realisme la tinya del cap, una malaltia molt freqüent a l'època, per a la qual no es disposava de tractament. Precisament, just al costat de l'Hospital de Sant-Louis es situaven les escoles Laillier, fundades per l’insigne dermatòleg Charles Laillier (1822-1893), i que acollien els nens amb tinya. En no disposar de remei efectiu per curar les tinyes del cap, l'única solució que es va trobar va ser dedicar una escola a tots els infants amb tinya, evitant almenys així que es contagiessin els altres escolars.
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Isidor Pils: L'oració dels nens tinyosos.
Pils representa els nens d'un orfenat, amb tinyes del cap. Molts d'ells porten el cap cobert per protegir la zona afectada, però el nen del centre mostra clarament les lesions de tinya en el seu cuir cabellut. |
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