lunes, 3 de mayo de 2021

Filariasis: (I) El faraón Mentuhotep II

 versió catalana | versión española






Estatua sedente del faraón Mentuhotep II 
(Dinastía XI. circa 2020 a.C.) 

Estatua de piedra arenisca policromada. 
138 cm de altura 

Procede del templo funerario de Mentuhotep II
(Deir-el-Bahari)
Museo Egipcio. El Cairo.



Nebhepetra Mentuhotep, más conocido como Mentuhotep II, fue el primer faraón de la XI dinastía, que reinó durante medio siglo (aproximadamente entre 2061-2010 a. C.). Se le considera como el fundador del Reino Medio. 

Entre los hechos más destacados de este período está la guerra para reunificar bajo su mando al Alto y el Bajo Egipto, tras la división que había supuesto el Primer Periodo Intermedio (2160-2055 a.C., aprox.). Sofocó varias revueltas locales, expulsó a la invasión de asiáticos que intentaban penetrar por el Delta del Nilo y estableció su capital en Tebas. La economía del país mejoró, especialmente en el Alto Egipto. Su reinado se caracterizó por una fuerte centralización, burocratización y reforzamiento del poder real. 

A su muerte fue enterrado en el templo mausoleo construido en Deir el-Bahari. En este templo precisamente se halló una gran estatua sedente del faraón, en piedra policromada (actualmente en el Museo Egipcio del Cairo). El faraón está tocado con la doble corona, con la piel oscura, permanece hierático, con las manos cruzadas sobre el pecho (seguramente llevaba el flagelo y el cayado, los cetros del Alto y el Bajo Egipto) y mira fija e inexpresivamente al frente.

Otra escultura de Mentuhotep II, se encuentra actualmente en el Metropolitan Museum de Nueva York (MET). Formaba parte de una avenida procesional de 22 estatuas del faraón que conducía al templo funerario de Deir el-Bahari.  En este caso el faraón se muestra de pie, con una sonrisa hierática arcaica y tocado con la corona roja del Bajo Egipto (se supone que la estatua que estaba frente a ella llevaba la tiara blanca del Alto Egipto). Está vestido con la túnica corta que se usaba en el Heb Sed, el festival de renovación del faraón, un jubileo que se celebraba a los 30 años del reinado. Al igual que la estatua sedente, lleva los brazos cruzados sobre el pecho donde probablemente se encajarían los cetros metálicos que se han perdido. 



Escultura de Mentuhotep II, en arenisca (252,9 cm) 
Museo Metropolitano de Arte. Nueva York. 


Las piernas de Mentuhotep, bien visibles en ambas esculturas, aparecen muy gruesas, deformadas y casi cilíndricas. No es descartable que esta cuestión sea fruto del estilo de la época o que tenga una lectura simbólica, tan habitual en el arte del Antiguo Egipto. 

Sin embargo, este tipo de piernas engrosadas y tensas como las de un elefante, no se repiten en otras esculturas coetáneas, por los que pueden ser indicativas de una filariasis, también conocida como elefantiasis. 

Además de las estatuas de Mentuhotep, esta enfermedad está descrita en el papiro de Ebers (1550 a.C.). La enfermedad también parece descrita en algunos textos médicos griegos, y un siglo antes de Cristo, T. Lucrecio Caro  afirmaba que vivir cerca del Nilo era la causa de numerosos casos de elefantiasis: 

Est elephas morbus qui propter flumina Nili gignitur Aegypto in neque preterea usquam. 

Hay la elefantiasis, que se engendra junto a la corriente del Nilo, en el Egipto medio, y nunca en otra parte. 

( T. Lucrecio Caro: De rerum Natura, Lib VI 1114-1115)


Xavier Sierra Valentí  



Filariasis: (I) El faraón Mentuhotep II


 



Filariasi: (I) El faraó Mentuhotep II

 





Estatua sedent del faraó Mentuhotep II 
(Dinastia XI circa 2020 a.C.) 

Estàtua de pedra sorrenca policromada. 
138 cm de altura 

Procedeix del temple funerari de Mentuhotep II
(Deir-el-Bahari)
Museu Egipci. El Caire.




Nebhepetra Mentuhotep, més conegut com Mentuhotep II, va ser el primer faraó de la XI dinastia, que va regnar durant mig segle (aproximadament entre 2061-2010 a.C.). Se’l considera com el fundador del Regne Mitjà.

Entre els fets més destacats d'aquest període hi ha la guerra per reunificar sota el seu comandament a l'Alt i el Baix Egipte, després de la divisió que havia suposat el Primer Període Intermedi (2160-2055 a.C., aprox.). Va sufocar diverses revoltes locals, va expulsar a la invasió d'asiàtics que intentaven penetrar pel Delta del Nil i va establir la seva capital a Tebes. L'economia de país va millorar, especialment a l'Alt Egipte. El seu regnat es va caracteritzar per una forta centralització, burocratització i reforçament del poder reial.

Quan va morir va ser enterrat en el temple mausoleu construït a Deir el-Bahari. En aquest temple precisament es va trobar una gran estàtua sedent del faraó, en pedra policromada (actualment al Museu Egipci del Caire). El faraó està tocat amb la doble corona, amb la pell fosca; roman hieràtic, amb les mans creuades sobre el pit (segurament portava el flagell i el bastó, els ceptres de l'Alt i el Baix Egipte) i mira fixa i inexpressivament al front.

Una altra escultura de Mentuhotep II, es troba actualment al Metropolitan Museum de Nova York (MET). Formava part d'una avinguda processional de 22 estàtues del faraó que conduïa al temple funerari de Deir el-Bahari. En aquest cas el faraó es mostra dempeus, amb un somriure hieràtic arcaic i tocat amb la corona vermella del Baix Egipte (se suposa que l'estàtua que estava enfront d'ell portava la tiara blanca de l'Alt Egipte). Està vestit amb la túnica curta que es feia servir al Heb Sed, el festival de renovació del faraó, un jubileu que se celebrava als 30 anys de regnat. A l'igual que l'estàtua sedent, porta els braços creuats sobre el pit on probablement encaixarien els ceptres metàl·lics que s'han perdut.

 


Escultura de Mentuhotep II, de pedra arenosa (252,9 cm) 
Museu Metropolità d’Art. Nova York. 


Les cames de Mentuhotep, ben visibles en les dues escultures, apareixen molt gruixudes, deformades i gairebé cilíndriques. No és descartable que aquesta qüestió sigui fruit de l'estil de l'època o que tingui una lectura simbòlica, tan habitual en l'art de l'Antic Egipte.

No obstant això, aquest tipus de cames engrossides i tenses com les d'un elefant, no es repeteixen en altres escultures coetànies, pel que poden ser indicatives d'una filariosi, també coneguda com elefantiasi.

A més de les estàtues de Mentuhotep, aquesta malaltia està descrita al papir d'Ebers (1550 a.C.). La malaltia també sembla descrita en alguns textos mèdics grecs, i un segle abans de Crist, T. Lucreci afirmava que viure a prop de Nil era la causa de nombrosos casos d’elefantiasi:
Est elephas morbus qui propter flumina Nili gignitur Aegypto in neque preterea usquam.  
Hi ha l’elefantiasi, que engendra al costat de la corrent del Nil, a l'Egipte mitjà, i mai en una altra part.

( T. Lucreci Caro: De rerum Natura, Lib VI 1114-1115)

                                                        
                                      Xavier Sierra Valentí  




No hay comentarios: