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viernes, 25 de marzo de 2022

Un manicomio singular, joya del Modernismo (VI). El corredor y la galería.

versió catalana | versión española




 



Lluís Domènech i Montaner

Passadís del primer pis 

(1897-1912)

Pavelló de Distingits
Institut Pere Mata. Reus




En el primer piso del Pavelló dels Distingits del Institut Pere Mata, la escalera daba paso a un amplio corredor, profusamente decorado, que conducía a las habitaciones de los internos. 


La parte exterior del pasillo correspondía a la fachada,
con amplios ventanales ojivales que daban sobre el jardín


En su parte interior, amplios ventanales con vidrieras plomadas permitían el acceso a la galería de la parte alta de la sala de estar, que generalmente estaba reservada para los músicos en los días de concierto o de baile. 

Esta barandilla estaba formada por balustres de vidrio amarillo, en cuyo interior podía vislumbrarse una barra de hierro torneada. Es de suponer que los internos no podían acceder a esta zona, ya que la barandilla brindaba una peligrosa ocasión de precipitarse sobre la sala. Por eso los ventanales, además de tener una función decorativa con vidrieras emplomadas, tenían un enrejado de hierro disimulado entre la abigarrada ornamentación.




Los amplios ventanales ojivales del fondo daban a la galería de los músicos, 

con su balaustrada de vidrio con hierro torneado en su interior, que se asomaba a la sala de estar


El techo del pasillo estaba también ricamente decorado con frescos,
por lo que el arte y la belleza acompañaban a los internos hasta
la intimidad de sus habitaciones. 


Al otro lado del pasillo, los ventanales, que también estaban fuertemente protegidos por un entramado de barras de hierro disimuladas entre las vidrieras ornamentadas, se abrían sobre la fachada y daban al jardín. 




Los ventanales laterales, en arco rebajado, también daban
a la galería de los músicos.
Abajo, un detalle de la ornamentación del corredor. 
























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Un manicomi singular, joia del Modernisme

(VI) El passadís i la galeria



 



Lluís Domènech i Montaner

Passadís del primer pis 

(1897-1912)

Pavelló de Distingits
Institut Pere Mata. Reus




Al primer pis del Pavelló dels Distingits de l'Institut Pere Mata, l'escala donava pas a un passadís molt ample, profusament decorat, que portava a les habitacions dels interns. 


La part exterior del passadís corresponia a la façana,
amb amples finestrals ogivals que donaven sobre el jardí


A la part interior, uns amplis finestrals amb vidrieres plomades permetien l'accés a la galeria de la part alta de la sala d'estar, que generalment estava reservada per als músics els dies de concert o de ball.

Aquesta barana estava formada per balustres de vidre groc, a l'interior del qual es podia entreveure una barra de ferro tornejada. És de suposar que els interns no podien accedir a aquesta zona, ja que la barana brindava una perillosa ocasió de precipitar-se sobre la sala. Per això els finestrals, a més de tenir una funció decorativa amb vidrieres emplomades, tenien un enreixat de ferro dissimulat entre la bigarrada ornamentació.



Els amplis finestrals ogivals del fons donaven a la galeria dels músics,
amb la seva balaustrada de vidre amb ferro tornejat a l'interior,
que treia el cap a la sala d'estar. 



El sostre del passadís estava també ricament ornamentat amb frescos. L'art i la bellesa acompanyaven als interns fins la intimitat de llurs cambres.

 
A l'altra banda del passadís, els finestrals, que també estaven fortament protegits per un entramat de barres de ferro dissimulades entre els vitralls ornamentats, s'obrien sobre la façana i donaven al jardí.


Els finestrals laterals, amb un arc rebaixat, també donaven
a la galeria dels músics.
A sota, un detall de l'ornamentació del passadís. 


miércoles, 23 de marzo de 2022

Un manicomio singular, joya del Modernismo (V): la escalera.

versió catalana | versión española








Lluís Domènech i Montaner 

Pavelló dels Distingits

(1897-1912)
 
La escalera
Institut Pere Mata. Reus




La escalera

Saliendo de la sala de juegos, se podía acceder a la planta superior por unas amplias escaleras de mármol. La parte vertical de los escalones era de cerámica amarillenta con una cenefa en relieves con motivos vegetales. Estas cerámicas son las mismas que usará posteriormente Doménech i Montaner para construir las escaleras de algunas zonas nobles del Hospital de Sant Pau (como el acceso a la Sala de Actos o el acceso a la Biblioteca Cambó) y también las escaleras del Palau de la Música Catalana de Barcelona. 

El techo de esta escalera estaba decorado con esgrafiados con motivos vegetales. En las paredes, un original arrimadero de azulejos triangulares, en tonos rosa, verde y azul, rematado en una graciosa ondulación. 

Como se puede apreciar en las fotografías esta escalera estaba realizada sin hueco central, por razones de seguridad (para evitar posibles intentos de suicidio, frecuentes en los enfermos mentales). 




Otro aspecto de las escaleras del Institut Pere Mata, en la que se pueden 

apreciar los esgrafiados del techo.  














 








Doménech i Montaner no olvidó nunca las condiciones especiales de las personas que iban a hospedarse en este edificio y no descuidó en ningún momento las medidas de seguridad oportunas. Si se sigue subiendo por la escalera se puede comprobar que la puerta de vidrio por la que se accede a la galería de los músicos, a pesar de que no lo parezca, es una puerta de seguridad. El plomo de la vidriera - material blando - se ha sustituído por hierro forjado, material mucho más resistente, por lo que no deja de ser una reja. De este modo, si alguien en un ataque de furor, rompiera los vidrios, la estructura de hierro quedaría intacta, impidiendo que una persona pudiese atravesarla. En todas las puertas y ventanas exteriores del edificio se ha usado el hierro de igual manera, para dificultar las evasiones y los intentos de suicidio. 





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Un manicomi singular, joia del Modernisme

(V) L'escala








Lluís Domènech i Montaner 

Pavelló dels Distingits

(1897-1912)
 
L'escala
Institut Pere Mata. Reus




L'escala

Sortint de la sala de jocs, es podia accedir a la planta superior per unes àmplies escales de marbre. La part vertical dels graons era de ceràmica groguenca amb una sanefa amb relleus amb motius vegetals. Aquestes ceràmiques són les mateixes que utilitzarà posteriorment Domènech i Montaner per construir les escales d'algunes zones nobles de l'Hospital de Sant Pau (com l'accés a la Sala d'Actes o l'accés a la Biblioteca Cambó) i també les escales del Palau de la Música Catalana de Barcelona.

El sostre de l’escala estava decorat amb esgrafiats amb motius vegetals. A les parets, un original arrambador de rajoles triangulars, en tons rosa, verd i blau, rematat en una graciosa ondulació.

Tal com es pot apreciar a les fotografies aquesta escala estava realitzada sense buit central, per raons de seguretat (per evitar possibles intents de suïcidi, freqüents en els malalts mentals).



Un altre aspecte de les escales de l'Institut Pere Mata, on es poden apreciar els esgrafiats del sostre.  

















Domènech i Montaner mai no va oblidar les condicions especials de les persones que s'allotjarien en aquest edifici i no va descuidar en cap moment les mesures de seguretat oportunes. Si se segueix pujant per l'escala es pot comprovar que la porta de vidre per on s'accedeix a la galeria dels músics, malgrat que no ho sembli, és una porta de seguretat. El plom de la vidriera – material tou – s'ha substituït per ferro forjat, material molt més resistent, per la qual cosa no deixa de ser una reixa. D'aquesta manera, si algú en un atac de furor trenqués els vidres, l'estructura de ferro quedaria intacta, impedint que una persona la pogués travessar. A totes les portes i finestres exteriors de l'edifici s'ha fet servir el ferro de la mateixa manera, per dificultar les evasions i els intents de suïcidi.

                               






lunes, 21 de marzo de 2022

Un manicomio singular, joya del Modernismo (IV): La sala de juego.

versió catalana | versión española









Lluís Domènech i Montaner 

Pavelló dels Distingits

(1897-1912)
 
La sala de juegos
Institut Pere Mata. Reus






La sala del billar 


Este espacio estaba destinado a la Sala de Juegos. Los internos del Institut Pere Mata jugaban a cartas, a ajedrez y sobre todo, a billar. El billar es un juego que se puso de moda en nuestro país a principios del s. XX, y despertó auténticas pasiones. La mesa de billar ocupaba una buena parte de la sala. 



Vista de conjunto de la bóveda de la sala del billar. 



La sala destaca por su carácter acogedor y por su bello mobiliario. Un arrimadero en madera de roble reforzaba el ambiente cálido de la estancia. 


Detalle del parquet


En el suelo, un fantástico parquet dispuesto en forma de espiga y rematado en las esquinas por decoraciones florales, remedando una alfombra. El techo, como otras estancias de la planta baja estaba recubierto por cerámica vidriada con motivos decorativos vegetales, marcando en relieve las nerviaduras en tonos verdes. 



Detalle de las nerviaduras del techo

La sala estaba iluminada por una gran lámpara, realizada en latón y vidrio, que pendía majestuosamente sobre el tapete verde de la mesa de billar. 


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Un manicomi singular, joia del Modernisme

(IV) La sala de jocs









Lluís Domènech i Montaner 

Pavelló dels Distingits

(1897-1912)
 
La sala de jocs
Institut Pere Mata. Reus






La sala del billar 

Aquest espai estava destinat a la sala de jocs. Els interns de l'Institut Pere Mata jugaven a cartes, escacs i, sobretot, a billar. El billar és un joc que es va posar  de moda al nostre país a principis del s. XX, i va despertar autèntiques passions. La taula de billar ocupava bona part de la sala.




Vista de conjunt de la volta de la sala del billar. 



La sala destaca pel seu caràcter acollidor i pel bonic mobiliari. Un arrambador en fusta de roure reforçava l'ambient càlid de l'estança.


Detall del parquet


A terra, un fantàstic parquet disposat en forma d'espiga i rematat a les cantonades per decoracions florals, imitant una catifa. El sostre, com altres estances de la planta baixa estava recobert per ceràmica vidriada amb motius vegetals de decoració, marcant en relleu les nervadures en tons verds.


Detall de les nervadures del sostre


La sala estava il·luminada per un gran llum, fet en llautó i vidre, que penjava majestuosament sobre la taula verda de la taula de billar.