Páginas

Últimes publicacions

lunes, 22 de noviembre de 2021

Los besos en Roma y el herpes labial

versió catalana | versión española







Pareja besándose
(Eros y Psique)

(320-360 d.C.) 

Mosaico de la Villa del Casale
(opus tessellatum
Piazza Armerina
Sicilia


Ver a una pareja besándose en el Imperio Romano era algo casi imposible. Los besos, aún los de los esposos eran algo privado y reservado a la estricta intimidad. La pudicitia, el pudor impedía mostrar estas manifestaciones de afecto y pasión. Otra cosa eran los besos de saludo, de despedida, de amistad o de felicitación. Pero eso ya es harina de otro costal. 

Naturalmente, aunque restringidos al ámbito privado, existían los besos de amor. Los romanos distinguían tres tipos de besos: 

  • Osculum. Es el beso con los labios cerrados, no pasional. Su nombre deriva de os, boca, y es un diminutivo, tal vez alusivo a como se han de fruncir los labios para besar. Se usaba para designar los besos castos, i eran los rituales, los que se daban por ejemplo en las ceremonias (en la boda, por ejemplo). Era el único beso que una mujer podía dar en público, y de hecho constituía una obligación: cada día la mujer debía besar así a su marido y a todos los miembros de la familia. Era el ius osculi, del que hablaremos más tarde. 
  • Savium. Es el beso pasional, erótico, el beso de los enamorados o "el beso con lengua". Su nombre deriva de suavis: dulce, suave. También podía usarse el diminutivo saviolum, como encontramos en algún pasaje de Catulo. 
  • Basium. Es una forma tardía que apareció a principios del s. I d.C. coexistiendo con la palabra savium, (y por tanto era inicialmente un beso erótico) pero que fue adoptando el carácter de beso afectuoso, el que se da a la pareja o a los hijos. 
La forma que pasó a las lenguas romances fue precisamente esta última basium (beso) y también el verbo basiare (besar), que los romanos usaban para designar indistintamente todos los tipos de besos. 





Besar al marido por ley: Ius Osculi

Entre los romanos la mujer estaba obligada legalmente a besar al marido en la boca todos los días. Y no sólo a él, sino a todos los familiares (los suyos y los de su esposo) hasta los primos de segundo grado cuando los veía por primera vez. La ley que regulaba esta obligación era el ius osculi (derecho de beso). 

Esta costumbre es muy antigua y se remonta a los orígenes de Roma, practicándose también en plena época imperial. Si nos sorprende esta extraña ley, más nos sorprenderá la finalidad de esta obligación del beso conyugal cotidiano: se debía a la necesidad de comprobar si la esposa había bebido vino! Es decir, el beso en la boca a la esposa era una especie de control de alcoholemia. 

Durante una gran parte de la historia de Roma las esposas tenían vedado beber vino, hasta el punto que el marido tenía el derecho de matarlas si transgredían esta prohibición, en el caso que lo hubieran hecho a escondidas.  

Evidentemente, la prohibición solo valía para las mujeres consideradas honestae, es decir respetables. Un mundo aparte eran las llamadas probrosae, las “desgraciadas”, un término que engloba todas las ocupaciones que los romanos no consideraban respetables en una buena mujer: prostitutas, bailarinas, actrices, cantantes o camareras, entre otras.

En la época imperial la prohibición de que las mujeres bebieran vino había caído en desuso, pero en algunos casos todavía se recurría a castigos de la esposa bebedora, sin ningún juicio previo, como encerrarla en una habitación, o incluso se podía aportar como un motivo de repudio. El historiador Valerio Máximo (s. I d.C.) refiere el caso de Egnacio Mecenio que asesinó a su esposa a palos por haberla encontrado bebida. 

Sorprende la desproporción de un castigo por algo que nos cuesta de ver como una falta, y en caso que así se considere es algo realmente leve. La razón es que se equiparaba el hecho de beber vino al adulterio. Una mujer que bebía podía perder el control y cometer adulterio. Es decir, el beso en la boca a la esposa era el control de la fidelidad. Además se consideraba que si una mujer embarazada bebía vino, podía llegar a abortar, algo muy mal visto en Roma, especialmente en los tiempos de Augusto.



Busto del emperador Tiberio. Museo del Ara Pacis. Roma. 


Y para esto había el doble control de los besos de los familiares del marido que ratificaban o desmentían la posible acusación del esposo. Se podía así también salvar el honor familiar en el caso de que la sospecha fuera infundada. 

Pero el ius osculi tenía además un inconveniente, ya que podía contagiar algunas enfermedades. Especialmente el herpes labial. Los constantes besos cotidianos a toda la familia favorecieron la difusión de esta enfermedad vírica. En la época del emperador Tiberio (14-37 d.C.) tuvo lugar una considerable epidemia de herpes labial. Para poner coto a esta enfermedad, el emperador llegó a prohibir el ius osculi, y a partir de entonces decayó esta costumbre. 



Herpes simple labial





___________________________________



Els petons a Roma i l'herpes labial







Parella besant-se
(Eros i Psique)

(320-360 d.C.) 

Mosaic de la Villa del Casale
(opus tessellatum
Piazza Armerina
Sicilia




Veure una parella besant-se a l'Imperi Romà era gairebé impossible. Els petons, fins i tot els dels esposos, eren una cosa privada i reservada a l'estricta intimitat. La pudicitia, el pudor, impedia mostrar aquestes manifestacions d'afecte i passió. Una altra cosa eren els petons de salutació, de comiat, d'amistat o de felicitació. Però aquests eren una altra cosa.

Naturalment, si bé eren restringits a l'àmbit privat, hi havia petons d'amor. 

Els romans distingien tres tipus de petons:

Osculum. És el petó fet amb els llavis tancats, no passional. El seu nom deriva d’os, boca, i és un diminutiu, potser al·lusiu a com s'han d’arrufar els llavis per besar. S'usava per designar els petons castos, i eren els rituals, els que es donaven a les cerimònies (al casament, per exemple). Era l'únic petó que una dona podia fer en públic, i de fet constituïa una obligació: cada dia la dona havia de besar així el seu marit i a tots els membres de la família. Era el ius osculi, del que parlarem més endavant.

Savium. És el petó passional, eròtic, el petó dels enamorats o "el petó amb llengua". El seu nom deriva de suavis: dolç, suau. També es podia fer servir el diminutiu saviolum, tal com trobem en algun passatge de Catul.

Basium. És una forma tardana que va aparèixer a principis del s. I dC. coexistint amb la paraula savium, (i per tant era inicialment un petó eròtic) però que va anar adoptant el caràcter de petó afectuós, el que es fa a la parella o als fills.

La forma que va passar a les llengües romàniques va ser precisament aquesta última: basium (petó) i també el verb basiare (besar), que els romans utilitzaven per anomenar indistintament tots els tipus de petons.


Besar el marit per llei: Ius Osculi

Entre els romans la dona estava obligada legalment a besar el marit a la boca cada dia. I no només a ell, sinó a tots els familiars (els seus i els del seu marit) fins als cosins de segon grau quan els veia per primer cop. La llei que regulava aquesta obligació era el ius osculi (dret de petó).

Aquest costum és molt antic i es remunta als orígens de Roma, practicant-se també en plena època imperial. Si ja ens sorprèn aquesta llei estranya, més ens sorprendrà la finalitat d'aquesta obligació del petó conjugal quotidià: es devia a la necessitat de comprovar si l'esposa havia begut vi! És a dir, el petó a la boca a la dona era una mena de control d'alcoholèmia.

Durant una gran part de la història de Roma les esposes tenien vedat beure vi, fins al punt que el marit tenia el dret de matar-les si transgredien aquesta prohibició, en cas que ho haguessin fet d'amagat.

Evidentment, la prohibició només valia per a les dones considerades honestae, és a dir, respectables. Un món a part eren les anomenades probrosae, les “desgraciades”, un terme que engloba totes les ocupacions que els romans no consideraven respectables en una dona com cal: prostitutes, ballarines, actrius, cantants o cambreres, entre d'altres.

A l'època imperial la prohibició que les dones beguessin vi havia caigut en desús, però en alguns casos encara es recorria a càstigs de la dona bevedora, sense cap judici previ, com tancar-la en una habitació, o fins i tot es podia aportar com un motiu de repudi.

L'historiador Valeri Máxim (s. I dC) ens relata un cas extrem: el d'Egnacio Mecenio que va assassinar la seva dona a garrotades per haver-la trobat beguda.

Sorprèn la desproporció d'un càstig per una cosa que se’ns fa difícil veure com una falta, i en cas que així es consideri és quelcom realment lleu. La raó és que s'equiparava el fet de beure vi a l'adulteri. Una dona que bevia podia perdre el control i cometre adulteri. És a dir, el petó a la boca a la dona era el control de la fidelitat. A més, es considerava que si una dona embarassada bevia vi, podia arribar a avortar.


Bust de l'emperador Tiberi. Museu de l'Ara Pacis. Roma. 


I per això hi havia el doble control dels petons dels familiars del marit que ratificaven o desmentien la possible acusació de l'espòs. Es podia així salvar l'honor familiar en el cas que la sospita fos infundada.

Però el ius osculi tenia a més un inconvenient, ja que podia contagiar algunes malalties. Especialment l'herpes labial. Els petons quotidians constants a tota la família van afavorir la difusió d'aquesta malaltia vírica. A l'època de l'emperador Tiberi (14-37 dC) va tenir lloc una considerable epidèmia d'herpes labial. Per posar límit a aquesta malaltia, l'emperador va arribar a prohibir el ius osculi, i a partir d’aquell moment va decaure aquest costum.



Herpes simple labial

No hay comentarios:

Publicar un comentario