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Egon Schiele La familia (1918) Óleo sobre lienzo 150 x 160,8 cm Galería Belvedere. Roma |
La pandemia de la llamada gripe española (1918-1920) causó un elevado número de víctimas. Numerosos pintores y artistas murieron por esta enfermedad en aquellos años, y otros también enfermaron aunque lograron restablecerse, como Edvard Munch. Ya dedicamos otra entrada del blog a artistas como Lluïsa Vidal o a Gustav Klimt, que murieron, como tantos otros, en la pandemia de gripe de 1918. Egon Schiele, discípulo de Klimt, lo retrató en su lecho de muerte. Pero tampoco él se libró de la pandemia.
Su último testimonio fue el cuadro conocido como La familia, aunque él lo tituló Pareja acuclillada (en alemán: "Kauerndes Menschenpaar"), ya que inicialmente solamente estaba previsto que aparecieran un hombre y una mujer. En el cuadro los vemos, desnudos y agachados, con las rodillas levantadas. La mujer tiene la piel muy pálida, mientras la del hombre es un poco más oscura, cetrina, y se recorta sobre un fondo oscuro, que da al cuadro un cierto aire tenebroso y de misterio. Las figuras adoptan una clara composición vertical. La mujer, entre las piernas del hombre, mantiene los brazos caídos y mira a la izquierda, con aire triste y deprimido. El hombre, sentado en un sofá, aparece algo más elevado y mira con mirada atónita al espectador, como inquiriendo algo, tal vez preocupado con el incierto futuro, mientras dirige su mano derecha al corazón.
En un terrible presagio,Egon Schiele pintó el cuadro Madre muerta (1910). Leopold Museum. Viena |
Egon Schiele había contraído matrimonio en 1915 con Edith, una muchacha burguesa, bien educada y culta, que ofrecería al pintor la posibilidad del futuro prometedor que después de años de vida desordenada.
Sin embargo, Egon tenía una antigua amante, Wally Neuzil (que era también su modelo y su musa), con la que pretendía seguir manteniendo una relación paralelamente, al margen de las convenciones de la época. Aunque Wally no se prestó a este triángulo amoroso, la mujer que Schiele tomó de modelo para La familia no era su esposa, Edith, sino Wally.
Mientras Egon pintaba el cuadro, Edith supo que estaba grávida, esperando de su primer hijo. Tal vez por este motivo, el pintor decidió entonces sustituir un ramo de flores que había colocado entre las piernas de la mujer por un bebé envuelto en una manta, para el que tomó de modelo a su sobrino Toni. La pintura, aunque inacabada, fue expuesta en la 49ª exposición de la Sezession en Viena, en 1918.
Poco después, Edith Schiele murió a causa de la gripe, durante su sexto mes de gestación. Algunos años antes, Schiele había pintado un escalofriante cuadro, Madre muerta, que tal vez constituía un terrible presagio
Egon Schiele sobrevivió poco tiempo a Edith, ya que murió del mismo mal, tan solo tres días más tarde, el 31 de octubre de 1918.
En el día de su muerte, Egon declaró:
"Después de mi muerte, tarde o temprano, la gente me ensalzará y admirará mi arte".
Hoy, la pintura de Schiele, provocativa y procaz, que a veces reclama de forma desgarrada la sexualidad masculina, ha captado la atención de los críticos e historiadores del arte.
Egon Schiele, víctima de la grip espanyola
La pandèmia de l'anomenada grip espanyola (1918-1920) va provocar un nombre de víctimes molt elevat. Durant aquells anys van morir a causa d’aquesta malaltia nombrosos pintors i artistes, i d’altres van emmalaltir encara que van aconseguir refer-se, com és el cas d’Edvard Munch. Ja vam dedicar una entrada del bloc a artistes com Lluïsa Vidal o Gustav Klimt, que van morir, com tants altres, en la pandèmia de grip de 1918. Egon Schiele, deixeble de Klimt, el va retratar en el seu llit de mort. Però ni ell mateix va lliurar-se de la pandèmia.
El seu últim testimoni va ser el quadre conegut com La família, encara que ell el va titular Parella a la gatzoneta (en alemany: Kauerndes Menschenpaar), ja que inicialment només estava previst que apareguessin un home i una dona. En el quadre els veiem, nus i ajupits, amb els genolls aixecats. La dona té la pell molt pàl·lida, mentre la de l'home és una mica més fosca, citrina, i es retalla sobre un fons fosc, el que dóna al quadre un cert aire tenebrós i de misteri.
Les figures adopten una clara composició vertical. La dona, entre les cames de l'home, manté els braços caiguts i mira a l'esquerra, amb aire trist i deprimit. L'home, assegut en un sofà, apareix una mica més elevat i mira a l'espectador amb una mirada atònita, com inquirint alguna cosa, potser preocupat pel futur incert, mentre dirigeix la seva mà dreta cap al cor.
Egon Schiele havia contret matrimoni el 1915 amb Edith, una noia burgesa, ben educada i culta, que oferiria al pintor la possibilitat d’un futur prometedor després d'anys de vida desordenada.
No obstant això, Egon tenia una antiga amant, Wally Neuzil (qui també era la seva model i la seva musa), amb la qual pretenia seguir mantenint una relació paral·lela, al marge de les convencions de l'època. Encara que Wally no es va prestar en aquest triangle amorós, Schiele va prendre a Wally de model, enlloc de la seva dona Edith, per a l’obra La família.
Mentre Egon pintava el quadre, Edith va saber que estava prenyada, esperant el seu primer fill. Potser per aquest motiu, el pintor va decidir substituir un ram de flors que havia col·locat entre les cames de la dona per un nadó embolicat en una manta, per a qui va prendre de model el seu nebot Toni. La pintura, encara que inacabada, es va exposar a la 49ª exposició de la Sezession a Viena, el 1918.
Poc després, Edith Schiele va morir a causa de la grip, en el seu sisè mes de gestació. Uns anys abans, Schiele havia pintat un quadre esgarrifós, Mare morta, que potser constituïa un terrible presagi.
Egon Schiele va sobreviure poc temps a Edith, ja que va morir del mateix mal tres dies més tard, el 31 d'octubre del 1918.
El dia de la seva mort, Egon va declarar:
"Després de la meva mort, tard o d'hora, la gent m’exalçarà i admirarà el meu art"
Avui, la pintura de Schiele, provocativa i procaç, que de vegades reclama la sexualitat masculina de manera esquinçada, ha captat l'atenció dels crítics i historiadors de l'art.
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